Απογραφή Διαπροσωπικής Επικοινωνίας
Περιγραφή
Η “Interpersonal Communication Inventory” (ICI) είναι ένα εργαλείο σχεδιασμένο για να αξιολογεί τις δεξιότητες και τις ικανότητες επικοινωνίας μεταξύ ατόμων. Η κλίμακα αυτή εξετάζει διάφορες πτυχές της διαπροσωπικής επικοινωνίας, όπως η αποτελεσματικότητα της επικοινωνίας, οι στρατηγικές επικοινωνίας, η συναισθηματική νοημοσύνη, και η ικανότητα να κατανοούν και να ανταποκρίνονται στις ανάγκες και τις προσδοκίες των άλλων.
Στόχος
Ο κύριος στόχος της ICI είναι να:
Μετρήσει τις δεξιότητες και την αποτελεσματικότητα της διαπροσωπικής επικοινωνίας σε διάφορες κοινωνικές και επαγγελματικές καταστάσεις.
Αξιολογήσει την ικανότητα των ατόμων να χρησιμοποιούν κατάλληλες στρατηγικές επικοινωνίας για τη διαχείριση διαλόγων και την επίλυση συγκρούσεων.
Εξετάσει την επίδραση της επικοινωνίας στην ποιότητα των σχέσεων και στη γενική κοινωνική αλληλεπίδραση.
Εντοπίσει περιοχές που χρειάζονται βελτίωση και προσφέρει πληροφορίες για την ανάπτυξη και την εκπαίδευση στις επικοινωνιακές δεξιότητες.
Ανάλυση
Η ανάλυση των δεδομένων που συλλέγονται μέσω της ICI περιλαμβάνει:
Αξιοπιστία: Χρησιμοποιείται το Cronbach’s alpha ή άλλες μεθόδους για να αξιολογηθεί η εσωτερική συνοχή της κλίμακας. Υψηλές τιμές του Cronbach’s alpha υποδεικνύουν αξιόπιστες μετρήσεις των δεξιοτήτων επικοινωνίας.
Ανάλυση Παραγόντων: Εφαρμόζεται για να επιβεβαιώσει τη δομική εγκυρότητα της κλίμακας και να αναγνωρίσει τις κύριες διαστάσεις της διαπροσωπικής επικοινωνίας. Αυτή η ανάλυση βοηθά στην κατανόηση των βασικών παραγόντων που επηρεάζουν την αποτελεσματική επικοινωνία.
Συσχετίσεις: Εξετάζονται οι συσχετίσεις μεταξύ των αποτελεσμάτων της ICI και άλλων ψυχολογικών μεταβλητών, όπως η αυτοεκτίμηση, η συναισθηματική νοημοσύνη, και η ικανοποίηση από τις σχέσεις για να κατανοηθούν οι επιπτώσεις της επικοινωνίας στην κοινωνική αλληλεπίδραση.
Βαθμονόμηση
Η βαθμονόμηση της ICI συνήθως πραγματοποιείται με τη χρήση κλίμακας Likert 5 βαθμίδων ή 7 βαθμίδων, όπου οι συμμετέχοντες αξιολογούν τη συμφωνία τους με δηλώσεις σχετικές με τις επικοινωνιακές τους δεξιότητες. Οι συνολικές βαθμολογίες προκύπτουν από την προσθήκη των βαθμολογιών των ερωτήσεων, με υψηλότερες βαθμολογίες να υποδεικνύουν καλύτερες επικοινωνιακές δεξιότητες.
Βιβλιογραφία
Berger, C. R., & Calabrese, R. J. (1975). “Some explorations in initial interaction and beyond: Toward a developmental theory of interpersonal communication.” Human Communication Research, 1(2), 99-112.
Duck, S. (1994). Meaningful Relationships: Talking, Sense, and Relating. Sage Publications.
Knapp, M. L., & Vangelisti, A. L. (2010). Interpersonal Communication and Human Relationships. Allyn & Bacon.
Watzlawick, P., Beavin, J. H., & Jackson, D. D. (1967). Pragmatics of Human Communication: A Study of Interactional Patterns, Pathologies, and Paradoxes. Norton & Company.
Tannen, D. (1990). You Just Don’t Understand: Women and Men in Conversation. Ballantine Books.