Κλίμακα Πολυομάδων Προσαρμογής του Stephenson [SMAS-32]
Περιγραφή
Η Πολυομαδική Κλίμακα Επαναπολιτισμού του Stephenson (SMAS-32) είναι ένα ψυχομετρικό εργαλείο που έχει σχεδιαστεί για να μετρά τον βαθμό επαναπολιτισμού (acculturation) των ατόμων σε πολυπολιτισμικά περιβάλλοντα. Η κλίμακα αναπτύχθηκε για να παρέχει μια ολοκληρωμένη αξιολόγηση των διαδικασιών επαναπολιτισμού σε διαφορετικές πολιτισμικές ομάδες, ιδιαίτερα σε περιβάλλοντα όπου τα άτομα εκτίθενται σε περισσότερα από ένα πολιτισμικά πλαίσια.
Η SMAS-32 αποτελείται από 32 ερωτήματα που αξιολογούν δύο κύριες διαστάσεις του επαναπολιτισμού: Εμβάθυνση στην Εθνική Κουλτούρα (Ethnic Society Immersion – ESI) και Εμβάθυνση στην Κυρίαρχη Κουλτούρα (Dominant Society Immersion – DSI). Οι διαστάσεις αυτές αντανακλούν τον βαθμό στον οποίο τα άτομα εμπλέκονται και ενσωματώνονται στον πολιτισμό της εθνοτικής τους ομάδας έναντι του κυρίαρχου πολιτισμού της κοινωνίας στην οποία διαμένουν.
Ανάλυση Δεδομένων και Χρήση
Κατά τη χρήση της SMAS-32 σε ερευνητικά ή κλινικά πλαίσια, ακολουθούνται συνήθως τα εξής βήματα:
Συλλογή Δεδομένων: Οι συμμετέχοντες καλούνται να απαντήσουν στα 32 ερωτήματα σε μια κλίμακα τύπου Likert, συνήθως από «Διαφωνώ Απόλυτα» έως «Συμφωνώ Απόλυτα». Οι απαντήσεις βαθμολογούνται ώστε να αναδειχθούν τα επίπεδα επαναπολιτισμού στις δύο πολιτισμικές διαστάσεις.
Βαθμολόγηση: Η κλίμακα παράγει δύο υποκλίμακες – μία για το ESI και μία για το DSI. Υψηλές βαθμολογίες και στις δύο κλίμακες υποδεικνύουν δικουλτουρισμό (biculturalism), δηλαδή έντονη εμπλοκή και με τους δύο πολιτισμούς.
Ανάλυση Δεδομένων
Περιγραφική Στατιστική: Μέσοι όροι, τυπικές αποκλίσεις και κατανομές απαντήσεων χρησιμοποιούνται για την κατανόηση των τάσεων στο δείγμα.
Ανάλυση Παραγόντων: Διερευνητική ή επιβεβαιωτική ανάλυση παραγόντων χρησιμοποιείται για την επιβεβαίωση της δομής της κλίμακας σε διαφορετικούς πληθυσμούς.
Συγκριτική Ανάλυση: Επίπεδα επαναπολιτισμού συγκρίνονται μεταξύ διαφορετικών δημογραφικών ομάδων (π.χ. ηλικία, φύλο, διάρκεια διαμονής στη χώρα υποδοχής).
Ανάλυση Συσχέτισης και Παλινδρόμησης: Η σχέση μεταξύ επαναπολιτισμού και άλλων μεταβλητών, όπως η ψυχική υγεία, η κοινωνική ενσωμάτωση και η ταυτότητα, μπορεί να διερευνηθεί με στατιστικές τεχνικές.
Ερμηνεία: Τα αποτελέσματα της SMAS-32 προσφέρουν πληροφορίες για το πώς τα άτομα εξισορροπούν τις πολιτισμικές τους ταυτότητες και πώς αυτή η ισορροπία επηρεάζει τη γενική ευημερία και κοινωνική τους λειτουργικότητα. Οι πληροφορίες αυτές είναι καθοριστικές για την ανάπτυξη πολιτισμικά ευαίσθητων παρεμβάσεων και συστημάτων υποστήριξης.
Βαθμονόμηση
Η βαθμονόμηση της SMAS-32 περιλαμβάνει τη διασφάλιση ότι η κλίμακα είναι έγκυρη και αξιόπιστη σε διαφορετικές πολιτισμικές ομάδες και πλαίσια. Η διαδικασία περιλαμβάνει:
Έλεγχος Αξιοπιστίας: Αξιολόγηση της εσωτερικής συνέπειας της κλίμακας, συνήθως με τον δείκτη Cronbach’s alpha, ώστε να επιβεβαιωθεί ότι τα ερωτήματα κάθε διάστασης μετρούν το ίδιο κατασκεύασμα.
Έλεγχος Εγκυρότητας:
Εγκυρότητα Περιεχομένου: Διασφάλιση ότι η κλίμακα καλύπτει επαρκώς την έννοια του επαναπολιτισμού σε διαφορετικούς πολιτισμούς.
Εγκυρότητα Κατασκευής: Χρήση ανάλυσης παραγόντων για την επιβεβαίωση της δομής της κλίμακας.
Εγκυρότητα Κριτηρίου: Σύγκριση των βαθμολογιών της SMAS-32 με άλλες καθιερωμένες μετρήσεις επαναπολιτισμού για την επιβεβαίωση της ακρίβειας.
Διαπολιτισμική Βαθμονόμηση: Προσαρμογή της κλίμακας για χρήση σε διαφορετικά πολιτισμικά πλαίσια, που ενδέχεται να περιλαμβάνει μετάφραση των ερωτημάτων και προσαρμογή τους στις πολιτισμικές ιδιαιτερότητες. Η διαπολιτισμική βαθμονόμηση εξασφαλίζει ότι η SMAS-32 αποτελεί ένα αξιόπιστο εργαλείο μέτρησης επαναπολιτισμού σε ποικίλους πληθυσμούς.
Βιβλιογραφία
Stephenson, M. (2000). Development and validation of the Stephenson Multigroup Acculturation Scale (SMAS). Psychological Assessment, 12(1), 77–88. doi:10.1037/1040-3590.12.1.77
Berry, J. W. (1997). Immigration, acculturation, and adaptation. Applied Psychology, 46(1), 5–34. doi:10.1111/j.1464-0597.1997.tb01087.x
Yoon, E., Lee, R. M., & Goh, M. (2008). Acculturation, social connectedness, and subjective well-being. Cultural Diversity and Ethnic Minority Psychology, 14(3), 246–255. doi:10.1037/1099-9809.14.3.246
Schwartz, S. J., Unger, J. B., Zamboanga, B. L., & Szapocznik, J. (2010). Rethinking the concept of acculturation: Implications for theory and research. American Psychologist, 65(4), 237–251. doi:10.1037/a0019330