Η επιθυμία των παιδιών για έλεγχο [CDFC-16]
Περιγραφή της Κλίμακας
Η Κλίμακα Επιθυμίας για Έλεγχο Παιδιών [AQ-16] είναι ένα ψυχομετρικό εργαλείο που έχει σχεδιαστεί για την αξιολόγηση της επιθυμίας των παιδιών να ελέγχουν διάφορες πτυχές της ζωής τους. Η AQ-16 περιλαμβάνει 16 ερωτήσεις που σχετίζονται με την ανάγκη για έλεγχο, την επιθυμία επηρεασμού καταστάσεων και το αίσθημα προσωπικής επιρροής που νιώθουν τα παιδιά σε διάφορες πτυχές της καθημερινότητάς τους. Οι ερωτώμενοι απαντούν σε κάθε ερώτηση χρησιμοποιώντας μια κλίμακα Likert, η οποία μετρά τον βαθμό συμφωνίας ή διαφωνίας με τις δηλώσεις που δίνονται.
Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων
Η ανάλυση των δεδομένων από την AQ-16 περιλαμβάνει ποσοτικές τεχνικές για την εκτίμηση της επιθυμίας των παιδιών για έλεγχο. Η διαδικασία ανάλυσης περιλαμβάνει:
Περιγραφική Στατιστική
Μέσοι Όροι και Τυπικές Αποκλίσεις: Υπολογισμός των μέσων όρων και των τυπικών αποκλίσεων για τις απαντήσεις κάθε ερώτησης ή για το συνολικό δείκτη επιθυμίας για έλεγχο.
Αξιοπιστία
Εκτίμηση της εσωτερικής συνέπειας της κλίμακας με χρήση του συντελεστή α του Cronbach, για τη διασφάλιση της αξιοπιστίας των αποτελεσμάτων.
Συσχετίσεις
Μελέτη Συσχετίσεων: Εξέταση των συσχετίσεων μεταξύ των απαντήσεων σε διαφορετικές ερωτήσεις ή υποκλίμακες για την κατανόηση των σχέσεων μεταξύ των διαφορετικών πτυχών της επιθυμίας για έλεγχο.
Ανάλυση Παραγόντων
Χρήση ανάλυσης παραγόντων για την αναγνώριση βασικών παραγόντων που επηρεάζουν την επιθυμία για έλεγχο, εφόσον είναι απαραίτητο.
Σκοπός
Ο βασικός σκοπός της AQ-16 είναι να παρέχει ένα αξιόπιστο εργαλείο για την αξιολόγηση της επιθυμίας των παιδιών να έχουν έλεγχο. Χρησιμοποιείται για:
Ερευνητικούς Σκοπούς: Μελέτη των σχέσεων μεταξύ της επιθυμίας για έλεγχο και άλλων ψυχολογικών ή κοινωνικών μεταβλητών, καθώς και της επίδρασής της στη συμπεριφορά και ανάπτυξη των παιδιών.
Κλινική Αξιολόγηση: Εκτίμηση της ανάγκης για παρέμβαση ή υποστήριξη με βάση την επιθυμία για έλεγχο, όταν αυτό κρίνεται απαραίτητο.
Εκπαιδευτική Χρήση: Ανάλυση της επιθυμίας για έλεγχο στο πλαίσιο της εκπαίδευσης, της ανάπτυξης και της ψυχολογικής ευημερίας των παιδιών.
Βαθμονόμηση
Η βαθμονόμηση της AQ-16 περιλαμβάνει την ανάλυση των δεδομένων που συλλέγονται από τη χρήση της κλίμακας:
Αξιολόγηση Εσωτερικής Συνέπειας: Υπολογισμός της αξιοπιστίας της κλίμακας μέσω του συντελεστή α του Cronbach για τη διασφάλιση της συνέπειας των απαντήσεων.
Συγκριτική Ανάλυση: Σύγκριση των αποτελεσμάτων της AQ-16 με δεδομένα από άλλες σχετικές μελέτες για την επιβεβαίωση της εγκυρότητας και αξιοπιστίας της κλίμακας.
Βιβλιογραφία
Burger, J. M. (1992). Η επιθυμία για έλεγχο και η σχέση της με την αυτοεκτίμηση, το άγχος και την κατάθλιψη. Journal of Personality and Social Psychology, 63(5), 935–942.
Lachman, M. E., & Weaver, S. L. (1998). Η αίσθηση του ελέγχου ως ρυθμιστικός παράγοντας διαφορών κοινωνικής τάξης στην υγεία και την ευημερία. Journal of Personality and Social Psychology, 74(3), 763–773.
Skinner, E. A., & Zimmer-Gembeck, M. J. (2007). Η ανάπτυξη της αντιμετώπισης. Στο Handbook of Child Psychology (Τόμος 6, σελ. 129–203).
Moos, R. H., & Moos, B. S. (1994). Παράγοντες άγχους ζωής και κοινωνικοί πόροι: Ένα ολοκληρωμένο μοντέλο αντιμετώπισης. Στο Handbook of Stress: Theoretical and Clinical Aspects (σελ. 579–591).
Shapira, L. B., & Glick, P. R. (2000). Ο ρόλος του ελέγχου στη σχέση μεταξύ αντιλαμβανόμενου άγχους και υγείας. Health Psychology, 19(4), 397–406.