Ο Δείκτης Στρες Γονέων Αυτισμού [APSI-5]
Περιγραφή Δείκτη
Ο Δείκτης Γονεϊκού Άγχους για τον Αυτισμό (APSI-5) είναι ένα εργαλείο αξιολόγησης που χρησιμοποιείται για τη μέτρηση των επιπέδων άγχους που βιώνουν οι γονείς παιδιών με Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ). Αποτελείται από πέντε τομείς που εξετάζουν διαφορετικές πτυχές του άγχους που σχετίζονται με τη φροντίδα και υποστήριξη ενός παιδιού με αυτισμό, όπως οι καθημερινές προκλήσεις, οι συναισθηματικές αντιδράσεις και οι αλληλεπιδράσεις με την κοινότητα.
Ανάλυση Δεδομένων και Χρήση
Τα δεδομένα που συλλέγονται μέσω του APSI-5 χρησιμοποιούνται για την κατανόηση των παραγόντων που συμβάλλουν στο γονεϊκό άγχος και για την ανάπτυξη στοχευμένων παρεμβάσεων και υπηρεσιών υποστήριξης. Η ανάλυση μπορεί να περιλαμβάνει τη διερεύνηση σχέσεων μεταξύ του γονεϊκού άγχους και άλλων μεταβλητών, όπως η σοβαρότητα των συμπτωμάτων του αυτισμού ή η διαθεσιμότητα κοινωνικής υποστήριξης.
Σκοπός
Ο κύριος στόχος του APSI-5 είναι να παρέχει μια αξιόπιστη και έγκυρη αξιολόγηση του άγχους που βιώνουν οι γονείς παιδιών με αυτισμό. Το εργαλείο αυτό χρησιμοποιείται για την αναγνώριση των τομέων που χρειάζονται υποστήριξη και για την αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας παρεμβάσεων που αποσκοπούν στη μείωση του γονεϊκού άγχους.
Βαθμονόμηση
Το APSI-5 βαθμολογείται με χρήση μιας κλίμακας Likert, όπου οι γονείς αξιολογούν τον βαθμό στον οποίο κάθε δήλωση αντικατοπτρίζει την εμπειρία τους. Τα συνολικά σκορ προσφέρουν πληροφορίες για το συνολικό επίπεδο άγχους, ενώ οι υποβαθμολογίες αποκαλύπτουν συγκεκριμένες περιοχές πρόκλησης ή ανάγκης για υποστήριξη.
Βιβλιογραφία
Silva, L. M., & Schalock, M. (2012). Autism Parenting Stress Index: Initial Psychometric Evidence. Journal of Autism and Developmental Disorders, 42(4), 566-574.
Lecavalier, L., Leone, S., & Wiltz, J. (2006). The Impact of Behaviour Problems on Caregiver Stress in Young People with Autism Spectrum Disorders. Journal of Intellectual Disability Research, 50(3), 172-183.
Hastings, R. P. (2002). Parental Stress and Behaviour Problems of Children with Developmental Disability. Journal of Intellectual and Developmental Disability, 27(3), 149-160.