Κλίμακα Αξιολόγησης ADHD [ARS-4]
Περιγραφή
Η Κλίμακα Αξιολόγησης ΔΕΠΥ-IV (ADHD Rating Scale-IV) είναι ένα τυποποιημένο εργαλείο αξιολόγησης που χρησιμοποιείται για την εκτίμηση της σοβαρότητας των συμπτωμάτων που σχετίζονται με τη Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ) σε παιδιά και εφήβους. Βασίζεται στα διαγνωστικά κριτήρια που περιγράφονται στην τέταρτη έκδοση του Διαγνωστικού και Στατιστικού Εγχειριδίου των Ψυχικών Διαταραχών (DSM-IV). Η κλίμακα αξιολογεί τόσο τα συμπτώματα της απροσεξίας όσο και της υπερκινητικότητας/παρορμητικότητας, όπως αυτά εκδηλώνονται σε διαφορετικά περιβάλλοντα, όπως το σπίτι και το σχολείο.
Ανάλυση
Δομή και Μορφή:
Η Κλίμακα Αξιολόγησης ΔΕΠΥ-IV αποτελείται συνήθως από μια σειρά ερωτήσεων ή δηλώσεων στις οποίες οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί απαντούν με βάση τις παρατηρήσεις τους σχετικά με τη συμπεριφορά του παιδιού.
Διαιρείται σε δύο κύριες υποκλίμακες: μία για την απροσεξία και μία για την υπερκινητικότητα/παρορμητικότητα.
Κάθε στοιχείο βαθμολογείται σε μια κλίμακα Likert, συνήθως από 0 έως 3, όπου το 0 υποδηλώνει ότι η συμπεριφορά δεν υπάρχει και το 3 ότι είναι πολύ συχνή ή σοβαρή.
Βαθμολόγηση
Οι βαθμολογίες από τα επιμέρους στοιχεία αθροίζονται για να δώσουν μια συνολική βαθμολογία για κάθε υποκλίμακα.
Αυτές οι βαθμολογίες μπορούν να συγκριθούν με κανονιστικά δεδομένα για να προσδιοριστεί το επίπεδο των συμπτωμάτων και ο βαθμός που ευθυγραμμίζονται με τα διαγνωστικά κριτήρια της ΔΕΠΥ.
Συχνά υπάρχουν οριακές τιμές (cut-off scores) που βοηθούν στον προσδιορισμό του αν τα συμπτώματα ενός παιδιού είναι ενδεικτικά ΔΕΠΥ και σε ποιο βαθμό.
Αξιοπιστία και Εγκυρότητα
Η κλίμακα έχει σχεδιαστεί ώστε να διαθέτει ισχυρές ψυχομετρικές ιδιότητες, συμπεριλαμβανομένης της αξιοπιστίας και της εγκυρότητας.
Η αξιοπιστία αναφέρεται στη συνέπεια των αποτελεσμάτων της κλίμακας με την πάροδο του χρόνου και μεταξύ διαφορετικών αξιολογητών.
Η εγκυρότητα αναφέρεται στο πόσο καλά η κλίμακα μετρά αυτό που προορίζεται να μετρήσει, δηλαδή τα συμπτώματα της ΔΕΠΥ.
Χρήση
Κλινικά Περιβάλλοντα:
Η Κλίμακα Αξιολόγησης ΔΕΠΥ-IV χρησιμοποιείται από κλινικούς επαγγελματίες για τη διάγνωση της ΔΕΠΥ και την καθοδήγηση του θεραπευτικού σχεδιασμού.
Μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε συνδυασμό με άλλα διαγνωστικά εργαλεία και κλινικές αξιολογήσεις για να παρέχει μια ολοκληρωμένη εικόνα της συμπεριφοράς του παιδιού.
Έρευνα:
Οι ερευνητές χρησιμοποιούν την Κλίμακα Αξιολόγησης ΔΕΠΥ-IV για να μελετήσουν τη συχνότητα εμφάνισης, την εξέλιξη και τον αντίκτυπο της ΔΕΠΥ, καθώς και για να αξιολογήσουν την αποτελεσματικότητα των παρεμβάσεων.
Εκπαιδευτικά Περιβάλλοντα:
Οι εκπαιδευτικοί και οι σχολικοί ψυχολόγοι μπορούν να χρησιμοποιούν την κλίμακα για να παρέχουν πληροφορίες σχετικά με τη συμπεριφορά του παιδιού στην τάξη, οι οποίες μπορεί να είναι χρήσιμες για τον εκπαιδευτικό σχεδιασμό και την παροχή υποστήριξης.
Στόχος
Ο κύριος στόχος της Κλίμακας Αξιολόγησης ΔΕΠΥ-IV είναι να παρέχει ένα αξιόπιστο και έγκυρο μέτρο των συμπτωμάτων της ΔΕΠΥ, βοηθώντας να:
Εκτιμηθεί η παρουσία και η σοβαρότητα των συμπτωμάτων της ΔΕΠΥ.
Υποστηριχθεί η διάγνωση της ΔΕΠΥ μέσω σύγκρισης των συμπτωμάτων του παιδιού με κανονιστικά δεδομένα.
Ενημερωθεί ο θεραπευτικός σχεδιασμός και να παρακολουθηθεί η αποτελεσματικότητα των παρεμβάσεων με την πάροδο του χρόνου.
Βαθμονόμηση
Η Κλίμακα Αξιολόγησης ΔΕΠΥ-IV βαθμονομείται με τη χρήση κανονιστικών δεδομένων που προέρχονται από διάφορους πληθυσμούς, ώστε να διασφαλιστεί ότι οι βαθμολογίες της αντικατοπτρίζουν με ακρίβεια τη σοβαρότητα των συμπτωμάτων της ΔΕΠΥ.
Η βαθμονόμηση περιλαμβάνει:
Σύγκριση των βαθμολογιών από δείγμα παιδιών με διαγνωσμένη ΔΕΠΥ με εκείνες ενός τυπικά αναπτυσσόμενου πληθυσμού.
Προσαρμογή της κλίμακας, εφόσον χρειάζεται, για να διατηρηθεί η αποτελεσματικότητά της σε διαφορετικούς πληθυσμούς και περιβάλλοντα.
Βιβλιογραφία
American Psychiatric Association. (1994). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (4η έκδ.). Washington, DC: Author.
DuPaul, G. J., Power, T. J., Anastopoulos, A. D., & Reid, R. (1998). ADHD Rating Scale-IV: Checklists, Norms, and Clinical Interpretation. New York: Guilford Press.
Klein, R. G., & Abikoff, H. B. (2006). ADHD Rating Scale-IV: Accuracy and Validity in Clinical Practice. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 35(3), 423–435.