Τόπος Ελέγχου Εκπαιδευτικών [TLOC-25]
Περιγραφή Εργαλείου
Η κλίμακα Teacher Locus of Control (AQ-25) είναι ένα ψυχομετρικό εργαλείο σχεδιασμένο για να αξιολογεί τον τόπο ελέγχου των εκπαιδευτικών, δηλαδή την πεποίθησή τους σχετικά με το βαθμό ελέγχου που έχουν πάνω στα αποτελέσματα των μαθητών και στη δική τους επαγγελματική ζωή. Η κλίμακα αυτή περιλαμβάνει 25 ερωτήσεις που εξετάζουν τη στάση των εκπαιδευτικών απέναντι στις επιτυχίες και τις αποτυχίες τους, καθώς και τον τρόπο που αποδίδουν τα αίτια αυτών των αποτελεσμάτων.
Η κλίμακα διακρίνεται σε δύο κύριες κατηγορίες:
Εσωτερικός τόπος ελέγχου: Πιστεύει ότι οι επιτυχίες και οι αποτυχίες οφείλονται στις δικές του προσπάθειες και ικανότητες.
Εξωτερικός τόπος ελέγχου: Πιστεύει ότι οι επιτυχίες και οι αποτυχίες οφείλονται σε εξωτερικούς παράγοντες, όπως η τύχη ή η επιρροή άλλων.
Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων
Τα δεδομένα που συλλέγονται από την AQ-25 χρησιμοποιούνται για να αναλυθούν οι αντιλήψεις των εκπαιδευτικών σχετικά με τον έλεγχο που έχουν στη διδασκαλία τους. Οι βασικές αναλύσεις περιλαμβάνουν:
Ανάλυση αξιοπιστίας (reliability analysis): Υπολογισμός του Cronbach’s alpha για να διαπιστωθεί η εσωτερική συνοχή της κλίμακας.
Ανάλυση παραγόντων (factor analysis): Για την επιβεβαίωση των διαστάσεων του ελέγχου και των παραγόντων που επηρεάζουν τις αντιλήψεις των εκπαιδευτικών.
Συσχέτιση (correlation analysis): Για να διερευνηθεί η σχέση μεταξύ του τόπου ελέγχου και άλλων παραμέτρων, όπως η επαγγελματική ικανοποίηση, η αυτοεκτίμηση και η απόδοση των μαθητών.
Στόχος
Ο κύριος στόχος της AQ-25 είναι να προσδιορίσει τον τόπο ελέγχου των εκπαιδευτικών και πώς αυτός επηρεάζει την επαγγελματική τους συμπεριφορά και τις επιδόσεις των μαθητών. Η κλίμακα αποσκοπεί:
Να παρέχει πληροφορίες για την επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών.
Να βοηθήσει στην κατανόηση του τρόπου που οι πεποιθήσεις των εκπαιδευτικών επηρεάζουν τη διδασκαλία και τη μάθηση.
Να εντοπίσει περιοχές που χρειάζονται παρέμβαση για να ενισχυθεί ο εσωτερικός τόπος ελέγχου και να μειωθεί η αίσθηση εξωτερικού ελέγχου.
Βαθμονόμηση
Η βαθμονόμηση της AQ-25 περιλαμβάνει:
Ανάλυση αξιοπιστίας για να διασφαλιστεί η συνέπεια των απαντήσεων.
Επιβεβαιωτική ανάλυση παραγόντων (confirmatory factor analysis) για να ελεγχθεί η εγκυρότητα της δομής της κλίμακας.
Διασταυρούμενη επικύρωση (cross-validation) σε διαφορετικούς πληθυσμούς για να διασφαλιστεί ότι η κλίμακα είναι γενικεύσιμη και εφαρμόσιμη σε ποικίλες εκπαιδευτικές ρυθμίσεις.
Βιβλιογραφία
Rotter, J. B. (1966). Generalized expectancies for internal versus external control of reinforcement. Psychological Monographs: General and Applied, 80(1), 1-28.
Alderman, G. (1990). The relationship between locus of control and teacher burnout. Educational Research Quarterly, 14(4), 29-37.
Akinsola, M. K. (2009). The influence of teachers’ locus of control on students’ academic performance in mathematics. Educational Research and Review, 4(6), 284-289.