Λίστα αξιολόγησης διαπροσωπικής υποστήριξης

 

Περιγραφή

Η “Interpersonal Support Evaluation List” (ISEL) είναι ένα εργαλείο αξιολόγησης που σχεδιάστηκε για να μετρήσει την αντίληψη των ατόμων σχετικά με την υποστήριξη που λαμβάνουν από το κοινωνικό τους δίκτυο. Το ISEL αξιολογεί τη διαθέσιμη υποστήριξη σε διάφορους τομείς, όπως η συναισθηματική, η υλική, η κοινωνική υποστήριξη και η υποστήριξη με την παροχή πληροφοριών. Αναπτύχθηκε από τον Sheldon Cohen και τους συνεργάτες του και έχει χρησιμοποιηθεί εκτενώς στη μελέτη της κοινωνικής υποστήριξης και των επιπτώσεών της στην υγεία και ευημερία.

Στόχος

Ο στόχος του ISEL είναι να:
Αξιολογήσει την αντίληψη της υποστήριξης που προσφέρεται από το κοινωνικό δίκτυο του ατόμου. Εξετάζει πώς οι άνθρωποι αντιλαμβάνονται την υποστήριξη που έχουν στη διάθεσή τους σε διαφορετικές καταστάσεις.
Μετρήσει διάφορες διαστάσεις της κοινωνικής υποστήριξης. Περιλαμβάνει υποστήριξη συναισθηματική, υλική, κοινωνική και πληροφοριακή.
Διερευνήσει τη σχέση μεταξύ κοινωνικής υποστήριξης και ψυχικής και σωματικής υγείας. Κατανοεί πώς η αντίληψη της κοινωνικής υποστήριξης επηρεάζει την ευημερία και την αντοχή του ατόμου σε δύσκολες καταστάσεις.
Εντοπίσει περιοχές όπου οι άνθρωποι μπορεί να χρειάζονται περισσότερη υποστήριξη ή να έχουν περιορισμένο κοινωνικό δίκτυο. Βοηθά στην κατανόηση των αναγκών υποστήριξης και στη σχεδίαση παρεμβάσεων.
Ανάλυση

Η ανάλυση των δεδομένων από το ISEL περιλαμβάνει:
Αξιοπιστία: Εξετάζεται μέσω του Cronbach’s alpha για να διαπιστωθεί η εσωτερική συνοχή των κλιμάκων της κλίμακας. Υψηλές τιμές δείχνουν ότι η κλίμακα μετρά αξιόπιστα τις διαστάσεις της υποστήριξης.
Ανάλυση Παραγόντων: Χρησιμοποιείται για να επιβεβαιώσει τη δομική εγκυρότητα της κλίμακας και να αναγνωρίσει τις βασικές διαστάσεις της κοινωνικής υποστήριξης.
Συσχετίσεις: Εξετάζονται οι συσχετίσεις μεταξύ των αποτελεσμάτων της ISEL και άλλων μεταβλητών όπως η ψυχική ευημερία, η σωματική υγεία, και η ικανοποίηση από τη ζωή.

Βαθμονόμηση

Η βαθμονόμηση της ISEL περιλαμβάνει τη χρήση ερωτηματολογίων που βασίζονται σε κλίμακες Likert 4 ή 5 βαθμίδων, όπου οι συμμετέχοντες αξιολογούν την αντίληψή τους για διάφορες πτυχές της κοινωνικής υποστήριξης. Οι συνολικές βαθμολογίες προκύπτουν από την προσθήκη των βαθμολογιών των ερωτήσεων για κάθε διάσταση της υποστήριξης, με υψηλότερες βαθμολογίες να υποδεικνύουν μεγαλύτερη αντίληψη της διαθέσιμης υποστήριξης.

Βιβλιογραφία

Cohen, S., & Hoberman, H. M. (1983). “Positive events and social supports as buffers of life change stress.” Journal of Applied Social Psychology, 13(2), 99-125.
Cohen, S., & Wills, T. A. (1985). “Stress, social support, and the buffering hypothesis.” Psychological Bulletin, 98(2), 310-357.
Cohen, S., & Syme, S. L. (Eds.). (1985). Social Support and Health. Academic Press.
Schaefer, C., Coyne, J. C., & Lazarus, R. S. (1981). “The health-related functions of social support.” Journal of Behavioral Medicine, 4(4), 381-406.
Zimet, G. D., Dahlem, N. W., Zimet, S. G., & Farley, G. K. (1988). “The Multidimensional Scale of Perceived Social Support.” Journal of Personality Assessment, 52(1), 30-41.