Εφηβεία και Επιλογές Ζωής [ALC-31]

Περιγραφή Ερωτηματολογίου

Το ερωτηματολόγιο «Εφηβεία και Επιλογές Ζωής» απευθύνεται σε μαθητές και μαθήτριες της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και αποσκοπεί στη διερεύνηση των μηχανισμών μετάβασης των εφήβων από το σχολείο στην αγορά εργασίας και στην ενήλικη ζωή, εστιάζοντας στη διαμόρφωση της ανδρικής και της γυναικείας ταυτότητας. Το εργαλείο αποτελείται από 31 ομάδες κλειστών ερωτήσεων που κατατάσσονται σε τέσσερις βασικές θεματικές ενότητες: το σχολείο, το επάγγελμα, η οικογένεια και ο εαυτός. Παράλληλα συλλέγονται και βιογραφικά στοιχεία όπως φύλο, ηλικία, τύπος σχολείου, τόπος διαμονής, σχολική επίδοση και άλλα δημογραφικά χαρακτηριστικά. Το ερωτηματολόγιο λειτουργεί ως εργαλείο αυτοαναφοράς και επιτρέπει την έκφραση αντιλήψεων και στάσεων των νέων για το σχολικό περιβάλλον, τις επαγγελματικές προοπτικές, τις οικογενειακές σχέσεις και τη διαμόρφωση της προσωπικής ταυτότητας.

Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων

Τα δεδομένα που προκύπτουν από τη συμπλήρωση του ερωτηματολογίου αναλύονται με ποσοτικές μεθόδους. Η χρήση πενταβάθμιας κλίμακας Likert σε κάθε ερώτηση επιτρέπει την καταγραφή της έντασης των στάσεων και αντιλήψεων. Η ανάλυση εστιάζει σε τάσεις που σχετίζονται με τις επαγγελματικές προσδοκίες των εφήβων, τις στάσεις απέναντι στους έμφυλους ρόλους και την αντίληψη για τη σχέση τους με το κοινωνικό και οικογενειακό περιβάλλον. Παρέχεται η δυνατότητα σύγκρισης μεταξύ διαφορετικών ομάδων (π.χ. φύλο, τύπος σχολείου, τόπος κατοικίας), ενώ προκύπτουν δείκτες που αποτυπώνουν θεματικά πεδία όπως αυτοαντίληψη, σχέσεις με γονείς, εκπαιδευτικές βλέψεις και αξιακές προσεγγίσεις.

Στόχος

Στόχος του ερωτηματολογίου είναι να φωτίσει τους τρόπους με τους οποίους οι έφηβοι αντιλαμβάνονται και σχεδιάζουν τη μετάβασή τους από την εφηβεία στην ενήλικη ζωή, μέσα από τις επιλογές και τις αξίες που διαμορφώνουν κατά την πορεία τους στο σχολείο και την οικογένεια. Η διερεύνηση εστιάζει στον τρόπο που κατασκευάζεται η έμφυλη ταυτότητα μέσα από κοινωνικούς και θεσμικούς παράγοντες, καθώς και στην κατανόηση των διαφορών μεταξύ αγοριών και κοριτσιών ως προς τις επαγγελματικές προσδοκίες, τις αντιλήψεις για τους ρόλους των φύλων και τη σύνδεση αυτών των παραμέτρων με την ευρύτερη κοινωνική και πολιτισμική πραγματικότητα.

Βαθμονόμηση

Η βαθμονόμηση του ερωτηματολογίου βασίζεται σε πενταβάθμια κλίμακα απαντήσεων, όπου οι συμμετέχοντες δηλώνουν τον βαθμό συμφωνίας ή διαφωνίας τους με κάθε δήλωση. Η κλίμακα αυτή επιτρέπει την ποσοτική εκτίμηση των στάσεων και απόψεων και καθιστά δυνατή τη στατιστική ανάλυση με σκοπό την ανάδειξη προτύπων, διαφορών και συγκλίσεων μεταξύ των απαντήσεων. Επιπλέον, παρέχεται η δυνατότητα υπολογισμού σύνθετων δεικτών για κάθε θεματική ενότητα, όπως δείκτες επαγγελματικών βλέψεων, εκπαιδευτικής φιλοδοξίας, οικογενειακής ταύτισης και αυτοαντίληψης, που μπορούν να αξιοποιηθούν τόσο σε ερευνητικό όσο και σε εκπαιδευτικό επίπεδο.

Βιβλιογραφία

Δεληγιάννη-Κουιμτζή, Β., Σακκά, Δ., Ψάλτη, Α., Φρόση, Α., Αρκομάνης, Ν., Στογιαννίδου, Α., & Συκολλίτου, Ε. (2000). Ταυτότητα φύλου και επιλογές ζωής (Τελική Έκθεση). Αθήνα: Υπουργείο Παιδείας, Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας, και Τμήμα Ψυχολογίας, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.