Κλίμακα Αξιολόγησης Στρατηγικών Επιπολιτισμού [ASAS-20]

Περιγραφή Ερωτηματολογίου

Το παρόν εργαλείο στοχεύει στη μέτρηση των στρατηγικών επιπολιτισμού που υιοθετούν άτομα τα οποία βρίσκονται σε διαπολιτισμικό πλαίσιο, όπως μετανάστες, πρόσφυγες ή διεθνείς φοιτητές. Το ερωτηματολόγιο βασίζεται στη δι-διάστατη προσέγγιση του Vancouver Index of Acculturation (VIA), και αποτελείται από 20 δηλώσεις. Οι 10 πρώτες δηλώσεις αφορούν τη σχέση του ατόμου με τον πολιτισμό καταγωγής του, ενώ οι 10 επόμενες με τον κυρίαρχο πολιτισμό, δηλαδή την κοινωνία στην οποία έχει μετακινηθεί. Οι συμμετέχοντες καλούνται να δηλώσουν σε τι βαθμό συμφωνούν με κάθε πρόταση χρησιμοποιώντας μία κλίμακα από 1 (Διαφωνώ απόλυτα) έως 5 (Συμφωνώ απόλυτα).

Στόχος

Ο στόχος του ερωτηματολογίου είναι η αποτύπωση του βαθμού προσαρμογής στον κυρίαρχο πολιτισμό, της διατήρησης στοιχείων του πολιτισμού καταγωγής, καθώς και της ύπαρξης διπλών πολιτιστικών δεσμών που αναπτύσσονται από άτομα τα οποία ζουν και κινούνται σε νέο κοινωνικό περιβάλλον. Αξιοποιείται κυρίως σε ερευνητικά πλαίσια μελέτης του επιπολιτισμού, σε παρεμβάσεις κοινωνικής ένταξης και στην εκτίμηση της πολιτισμικής ταυτότητας.

Βαθμονόμηση

Οι απαντήσεις δίνονται σε πενταβάθμια κλίμακα: 1 = Διαφωνώ απόλυτα, 2 = Διαφωνώ, 3 = Ούτε συμφωνώ ούτε διαφωνώ, 4 = Συμφωνώ, 5 = Συμφωνώ απόλυτα. Για τη βαθμολόγηση, προστίθενται οι απαντήσεις των ερωτήσεων 1 έως 10 για την εκτίμηση της προσκόλλησης στον πολιτισμό καταγωγής, και των ερωτήσεων 11 έως 20 για την εκτίμηση της υιοθέτησης του κυρίαρχου πολιτισμού. Υψηλές τιμές και στους δύο δείκτες υποδηλώνουν διπολιτισμικότητα (integration), υψηλή προσκόλληση μόνο στον πολιτισμό καταγωγής δείχνει διαχωρισμό (separation), υψηλή προσκόλληση μόνο στον κυρίαρχο πολιτισμό δείχνει αφομοίωση (assimilation), ενώ χαμηλές τιμές και στους δύο δείκτες υποδηλώνουν περιθωριοποίηση (marginalization).

Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων

Τα δεδομένα που συλλέγονται μπορούν να αναλυθούν στατιστικά με υπολογισμό μέσων όρων, τυπικών αποκλίσεων και μεθόδους παραγοντικής ανάλυσης για έλεγχο της δομής του εργαλείου. Επιπλέον, είναι δυνατή η εφαρμογή ελέγχων σημαντικότητας όπως ANOVA ή t-test για την εξέταση διαφορών μεταξύ υποομάδων πληθυσμού. Το εργαλείο μπορεί να αξιοποιηθεί σε ερευνητικά έργα που αφορούν τον επιπολιτισμό, την ένταξη μεταναστών, τις πολιτισμικές ταυτότητες και την ψυχοκοινωνική προσαρμογή. Είναι κατάλληλο για χρήση σε εκπαιδευτικά, κοινωνικά, ψυχολογικά και ανθρωπολογικά περιβάλλοντα.

Βιβλιογραφία

Ryder, A. G., Alden, L. E., & Paulhus, D. L. (2000). Is acculturation unidimensional or bidimensional? A head-to-head comparison in the prediction of personality, self-identity, and adjustment. Journal of Personality and Social Psychology, 79(1), 49–65.
Berry, J. W. (1997). Immigration, acculturation, and adaptation. Applied Psychology, 46(1), 5–34.
Marin, G., & Gamba, R. J. (1996). A new measurement of acculturation for Hispanics: The Bidimensional Acculturation Scale for Hispanics (BAS). Hispanic Journal of Behavioral Sciences, 18(3), 297–316.
Ward, C., Bochner, S., & Furnham, A. (2001). The Psychology of Culture Shock. Routledge.
Suinn, R. M., et al. (1992). The Suinn-Lew Asian Self-Identity Acculturation Scale. Educational and Psychological Measurement, 52(4), 1041–1046.