Αθηνά Τεστ (Αξιολόγηση Δυσκολιών Μάθησης) [AT-330]
Σύντομη Περιγραφή
Το Αθηνά Τεστ αποτελείται από 330 ερωτήσεις και δοκιμασίες κατανεμημένες σε 5 ηλικιακά επίπεδα και καλύπτει 14 κύριες κλίμακες και μία συμπληρωματική. Οι κλίμακες μετρούν γλωσσικές, αντιληπτικές, γνωστικές και νευρολογικές λειτουργίες και αποτυπώνουν τις δυσκολίες του παιδιού στο πλαίσιο της σχολικής μάθησης. Πρόκειται για εργαλείο κλινικής και διαγνωστικής χρήσης.
Σκοπός
Το τεστ δημιουργήθηκε για την αξιολόγηση των κινητικών, των αντιληπτικών, των γνωστικών και των ψυχογλωσσικών λειτουργιών του παιδιού. Αποσκοπεί στην καταγραφή πιθανών μαθησιακών δυσκολιών και στον εντοπισμό τομέων που απαιτούν περαιτέρω παρέμβαση.
Τρόπος Βαθμολόγησης
Η βαθμολόγηση για κάθε κλίμακα είναι διαφορετική. Στις 11 πρώτες κλίμακες, ο βαθμός ανάπτυξης του παιδιού εκφράζεται με δύο δείκτες: αναπτυξιακό πηλίκο (σε μονάδες IQ) και αναπτυξιακή ηλικία (σε έτη και μήνες). Οι τελευταίες τρεις κλίμακες αξιολογούνται με ποιοτικούς και κατηγορικούς χαρακτηρισμούς. Οι βαθμοί κάθε κλίμακας αντιστοιχίζονται σε ηλικιακούς πίνακες αναφοράς.
Εγκυρότητα
Για κάθε παιδί που συμμετείχε στη στάθμιση, ο εκπαιδευτικός συμπλήρωνε ερωτηματολόγιο με ατομικά χαρακτηριστικά και σχολική επίδοση. Οι παραγοντικές και διασταυρούμενες αναλύσεις έδειξαν ότι το εργαλείο παρουσιάζει ικανοποιητική εγκυρότητα τόσο ψυχομετρικά όσο και κλινικά.
Αξιοπιστία
Οι συντελεστές εσωτερικής συνέπειας κυμαίνονται από 0,80 στις μικρότερες ηλικίες έως και πάνω από 0,90 στις ενδιάμεσες ηλικιακές ομάδες. Οι τιμές αυτές υποδεικνύουν πολύ καλή αξιοπιστία για όλες τις κλίμακες.
Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων
Η στάθμιση πραγματοποιήθηκε σε δείγμα 500 μαθητών νηπιαγωγείου και Α’ έως Δ’ Δημοτικού από σχολεία της Αττικής. Επιπλέον, έγινε ποιοτική αξιολόγηση σε παιδιά με γνωστές αναπτυξιακές δυσκολίες. Τα αποτελέσματα χρησιμοποιούνται τόσο για τη διαγνωστική αποτίμηση όσο και για τη διαμόρφωση εξατομικευμένων προγραμμάτων παρέμβασης.
Βιβλιογραφία
Παρασκευόπουλος, Ι. Ν., Καλατζή-Αζίζ, Α., & Γιαννίτσας, Ν. Δ. (1999). Αθηνά Τεστ Διάγνωσης Δυσκολιών Μάθησης. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.