Κριτήριο Αξιολόγησης των Γνώσεων για το Γραπτό Λόγο [CAP-24]
Σκοπός
Σκοπός του κριτηρίου είναι η αξιολόγηση των γνώσεων παιδιών ηλικίας από 4 έως 7 ετών σχετικά με τις έννοιες και τις συμβάσεις του γραπτού λόγου. Το κριτήριο δίνει έμφαση στον τρόπο με τον οποίο τα παιδιά χειρίζονται τα βιβλία, την ικανότητά τους να γνωρίζουν πού αρχίζει και πού τελειώνει ένα κείμενο, τι διαβάζεται στο κείμενο και όχι στην εικόνα, καθώς και τις γνώσεις τους σχετικά με την έννοια της λέξης και του γράμματος. Επιπλέον, εξετάζει την κατανόηση των παιδιών ως προς τη διάκριση πεζών και κεφαλαίων γραμμάτων, την αναγνώριση της αρχής και του τέλους μιας λέξης, τον προσδιορισμό του πρώτου και του τελευταίου γράμματος, τη γνώση για τη σειρά των λέξεων στο κείμενο, τη διάταξη των γραμμάτων μέσα στις λέξεις, τη στίξη και την κατεύθυνση του γραπτού λόγου.
Σύντομη περιγραφή
Κατά τη διάρκεια της αξιολόγησης, ο ενήλικας διαβάζει στο παιδί μία ή δύο σύντομες ιστορίες που έχουν δημιουργηθεί ειδικά για το σκοπό του κριτηρίου. Το παιδί παρατηρεί και αλληλεπιδρά με το κείμενο και, μέσα από καθορισμένες ερωτήσεις, αξιολογείται ο τρόπος με τον οποίο κατανοεί και εφαρμόζει έννοιες του γραπτού λόγου. Η αξιολόγηση περιλαμβάνει συνολικά 24 ερωτήματα, τα οποία είναι οργανωμένα με τέτοιο τρόπο ώστε να αποτυπώνεται με ακρίβεια το επίπεδο γνώσεων του παιδιού, διατηρώντας τη διάρθρωση της αρχικής έκδοσης.
Στάθμιση
Το κριτήριο έχει σταθμιστεί σε δείγμα 2.774 παιδιών από όλη την Ελλάδα, προσφέροντας ισχυρά δεδομένα για την εγκυρότητα και την αξιοπιστία του εργαλείου. Η δεύτερη κλίμακα που χρησιμοποιείται είναι η τυπική εντίπωση, ενισχύοντας την ερμηνευτική αξία των αποτελεσμάτων.
Τρόπος βαθμολόγησης
Κάθε σωστή απάντηση βαθμολογείται με έναν βαθμό. Η μέγιστη δυνατή βαθμολογία που μπορεί να συγκεντρώσει ένα παιδί είναι 24 βαθμοί. Η συνολική επίδοση προκύπτει από το άθροισμα των σωστών απαντήσεων.
Εγκυρότητα
Το κριτήριο παρουσιάζει υψηλή συγχρονική εγκυρότητα. Οι συντελεστές συσχέτισης Pearson r, που σημειώθηκαν μεταξύ της βαθμολόγησης των παιδιών από εκπαιδευτικούς και της απόδοσης των παιδιών στο κριτήριο, κυμαίνονται σε ικανοποιητικά επίπεδα. Παράλληλα, πραγματοποιήθηκε εξέταση της εννοιολογικής εγκυρότητας μέσω διερευνητικής παραγοντικής ανάλυσης, με τη μέθοδο ανάλυσης βασικών συνιστωσών. Τα αποτελέσματα αυτής της ανάλυσης έδειξαν ότι οι ερωτήσεις του εργαλείου φορτώνονται σε τέσσερις κύριους παράγοντες. Και οι τέσσερις αυτοί παράγοντες, όπως και οι επιμέρους ερωτήσεις, αποτυπώνουν με ακρίβεια τις ίδιες βασικές έννοιες και συμβάσεις του γραπτού λόγου που αξιολογούνται και στην πρωτότυπη μορφή του εργαλείου της Clay.
Αξιοπιστία
Η αξιοπιστία του εργαλείου, όπως μετρήθηκε με τον συντελεστή εσωτερικής συνέπειας Cronbach’s α, παρουσιάστηκε σε ικανοποιητικά επίπεδα για όλες τις ηλικιακές ομάδες που συμμετείχαν στην έρευνα. Για το σύνολο του δείγματος, ο συντελεστής ήταν 0,91, ενώ το τυπικό σφάλμα μέτρησης ανήλθε στο 1,77. Τα αποτελέσματα αυτά υποδεικνύουν ότι το εργαλείο προσφέρει σταθερά και αξιόπιστα αποτελέσματα κατά την εφαρμογή του.
Κύρια βιβλιογραφική πηγή
Τάφα, Ε. (2008). Κριτήριο Αξιολόγησης των Γνώσεων για τον Γραπτό Λόγο. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.