Ελληνική Δοκιμασία Τονισμού για Ενήλικους [GAAT-100]

Σύντομη Περιγραφή

Η δοκιμασία βασίζεται στην υπόθεση ότι η αναγνωστική ικανότητα παραμένει σχετικά ανεπηρέαστη από γνωστικές διαταραχές και μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως ένδειξη προνοσηρού νοητικού επιπέδου. Αντίστοιχη με το National Adult Reading Test (NART), περιλαμβάνει λέξεις της ελληνικής γλώσσας που παρουσιάζονται χωρίς ορθογραφικό τόνο. Ο εξεταζόμενος καλείται να διαβάσει τις λέξεις με τον σωστό τονισμό, αξιοποιώντας την προϋπάρχουσα γνώση λεξιλογίου. Η επίδοση συνδέεται με εκτιμήσεις δείκτη νοημοσύνης.

Σκοπός

Η δοκιμασία στοχεύει στην ταχεία εκτίμηση του προνοσηρού νοητικού επιπέδου ενηλίκων, ιδίως σε περιπτώσεις που υπάρχουν ενδείξεις γνωστικής έκπτωσης, όπως σε άνοια ή εγκεφαλικές βλάβες.

Τρόπος Βαθμολόγησης

Η βαθμολόγηση γίνεται καταγράφοντας τον αριθμό των λέξεων που τονίζονται σωστά από τον εξεταζόμενο. Το αποτέλεσμα αντιστοιχίζεται με τις εκτιμήσεις υποκλίμακας λεξιλο- νοημοσύνης.

Εγκυρότητα

Η δοκιμασία παρουσιάζει υψηλή συσχέτιση με τη βαθμολογία της υποκλίμακας λεξιλογίου της κλίμακας νοημοσύνης Wechsler (r=0,71) και με τις μήτρες προοδευτικής επίδοσης (r=0,36). Επίσης, παρουσιάζει ικανοποιητική συσχέτιση με το ισοσταθμισμένο μέσο όρο των τομέων της γενικής νοημοσύνης (r=0,61). Οι διαφορές στις συσχετίσεις με το λεξιλόγιο και τις μήτρες υποστηρίζουν την ειδικότητα της δοκιμασίας.

Αξιοπιστία

Η εσωτερική συνέπεια της δοκιμασίας είναι υψηλή, με Cronbach’s α = 0,88, γεγονός που υποδεικνύει σταθερότητα και συνοχή στις απαντήσεις των εξεταζομένων.

Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων

Η ανάλυση περιλαμβάνει τη σύγκριση της βαθμολογίας του εξεταζόμενου με κανονιστικά δεδομένα και τη χρήση της ως δείκτη προνοσηρού νοητικού επιπέδου. Τα αποτελέσματα μπορούν να συμβάλουν στη διαφορική διάγνωση γνωστικών διαταραχών και στον σχεδιασμό παρεμβάσεων ή θεραπειών.

Βιβλιογραφία

Γιαγλής, Γ., & Κοσμίδου, Μ. (2007). Κατασκευή δοκιμασίας εκτίμησης προνοσηρού νοητικού επιπέδου. Ανακοίνωση στο 3ο Συνέδριο του Κλάδου Κλινικής Ψυχολογίας και Ψυχολογίας Υγείας της Ελληνικής Ψυχολογικής Εταιρείας, Θεσσαλονίκη.
Del Ser, T., Gonzalez-Montalvo, J.-I., Martínez-Espinosa, S., Delgado-Villapalos, C., & Bermejo, F. (1997). Estimation of premorbid intelligence in Spanish people with the Word Accentuation Test and its application to the diagnosis of dementia. Brain and Cognition, 33, 343–356.
Nelson, H. E., & O’Connell, A. (1978). Dementia: The estimation of pre-morbid intelligence levels using the new adult reading test. Cortex, 14, 234–244.