Καθοριστής Γνωστικού Στυλ Gregorc [GSD-40]

Περιγραφή Ερωτηματολογίου

Το Ερωτηματολόγιο Γνωστικών Στυλ Gregorc (Gregorc Style Delineator – GSD) αποτελεί ένα εργαλείο αυτοαναφοράς που αποσκοπεί στην αναγνώριση του κυρίαρχου γνωστικού στυλ κάθε ατόμου. Βασίζεται στη θεωρία του Dr. Anthony F. Gregorc, ο οποίος προτείνει ότι οι άνθρωποι αντιλαμβάνονται και οργανώνουν τις πληροφορίες με δύο βασικές διαστάσεις: την Αντίληψη, η οποία διακρίνεται σε Συγκεκριμένη (Concrete) και Αφηρημένη (Abstract), και την Οργάνωση, η οποία διακρίνεται σε Διαδοχική (Sequential) και Τυχαία (Random). Από τον συνδυασμό αυτών των διαστάσεων προκύπτουν τέσσερις γνωστικοί τύποι: Συγκεκριμένος-Διαδοχικός (Concrete Sequential – CS), Αφηρημένος-Διαδοχικός (Abstract Sequential – AS), Αφηρημένος-Τυχαίος (Abstract Random – AR), και Συγκεκριμένος-Τυχαίος (Concrete Random – CR). Το ερωτηματολόγιο περιλαμβάνει 40 προτάσεις οργανωμένες σε ομάδες των τεσσάρων. Ο συμμετέχων καλείται να επιλέξει σε κάθε ομάδα την πρόταση που τον/την εκφράζει περισσότερο.

Στόχος

Ο στόχος του ερωτηματολογίου είναι να βοηθήσει τα άτομα να κατανοήσουν τον προτιμώμενο γνωστικό τους στυλ, να ενισχύσει την αυτογνωσία και τη βελτίωση της μάθησης ή της διδασκαλίας και να χρησιμοποιηθεί για προσωπική ανάπτυξη, συμβουλευτική και εκπαιδευτικό σχεδιασμό.

Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων

Η διαδικασία ανάλυσης βασίζεται στην αντιστοίχιση κάθε επιλεγμένης πρότασης με έναν από τους τέσσερις τύπους. Μετά την ολοκλήρωση του ερωτηματολογίου, υπολογίζεται το σύνολο των επιλογών για κάθε τύπο. Το υψηλότερο σκορ δείχνει τον κυρίαρχο γνωστικό στυλ του ατόμου. Τα αποτελέσματα μπορούν να παρουσιαστούν με γραφήματα ή πίτες για καλύτερη οπτικοποίηση. Η χρήση του εργαλείου μπορεί να γίνει σε εκπαιδευτικό περιβάλλον για προσαρμογή της διδασκαλίας σε διαφορετικούς μαθησιακούς τύπους, σε επαγγελματική καθοδήγηση για αναγνώριση προσωπικών δυνατοτήτων και τρόπων εργασίας, καθώς και σε ψυχολογική αξιολόγηση για κατανόηση προτιμήσεων και συμπεριφορών.

Βαθμονόμηση

Η βαθμονόμηση βασίζεται στην επιλογή μίας πρότασης ανά τετράδα. Συνολικά υπάρχουν 40 ερωτήσεις, πράγμα που σημαίνει 10 επιλογές για κάθε στυλ. Η μέγιστη βαθμολογία για κάθε στυλ είναι 10. Τα αποτελέσματα μετατρέπονται σε ποσοστά και κατατάσσονται κατά σειρά προτίμησης.

Βιβλιογραφία

Gregorc, A. F. (1982). An Adult’s Guide to Style. Columbia, CT: Gregorc Associates, Inc.
Gregorc, A. F. (1985). Inside Styles: Beyond the Basics. Columbia, CT: Gregorc Associates, Inc.
Montgomery, S. M., & Groat, L. N. (1998). Student learning styles and their implications for teaching. CRLT Occasional Paper, No. 10.
Coffield, F., Moseley, D., Hall, E., & Ecclestone, K. (2004). Learning styles and pedagogy in post-16 learning: A systematic and critical review. Learning and Skills Research Centre.