Επικυρωμένο Ερωτηματολόγιο 22 Ερωτήσεων [IVQ-22]

Περιγραφή Ερωτηματολογίου

Το ερωτηματολόγιο αποτελείται από είκοσι δύο ερωτήματα που αξιολογούν την ένταση και τη συχνότητα συγκεκριμένων συμπεριφορών, στάσεων ή συμπτωμάτων, ανάλογα με τον σκοπό της έρευνας. Κάθε ερώτημα απαντάται με χρήση κλίμακας Likert, για παράδειγμα από 0 («Καθόλου») έως 4 («Πολύ έντονα»). Η ανάπτυξη του εργαλείου βασίστηκε σε προηγούμενες μελέτες και έχει αποδειχθεί ότι διαθέτει υψηλή αξιοπιστία, με τιμές Cronbach’s α μεγαλύτερες του 0.80, καθώς και ισχυρή εγκυρότητα για τον πληθυσμό-στόχο.

Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων

Η ανάλυση των δεδομένων πραγματοποιείται με άθροιση των βαθμολογιών κάθε ερωτήματος ώστε να προκύψει η συνολική βαθμολογία, ενώ, εφόσον προβλέπεται, υπολογίζονται και οι επιμέρους υποκλίμακες όπως συναισθηματική, γνωστική και συμπεριφορική διάσταση. Η στατιστική επεξεργασία περιλαμβάνει περιγραφική ανάλυση με μέσους όρους, τυπικές αποκλίσεις και κατανομές, έλεγχο αξιοπιστίας μέσω του συντελεστή Cronbach’s α και ανάλυση διαχωριστικής ικανότητας, καθώς και συσχετίσεις ή συγκρίσεις με μεθόδους όπως Pearson, Spearman, t-test ή ANOVA, ανάλογα με τα ερευνητικά ερωτήματα.

Στόχος

Ο στόχος του ερωτηματολογίου είναι η συστηματική και αντικειμενική μέτρηση του υπό μελέτη φαινομένου, παρέχοντας ποσοτικά δεδομένα που επιτρέπουν την εξαγωγή επιστημονικά τεκμηριωμένων συμπερασμάτων. Μέσω της χρήσης του 22-Item Scale επιτυγχάνεται καλύτερη κατανόηση του μεγέθους, της φύσης και των παραγόντων που σχετίζονται με το φαινόμενο, καθώς και αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας παρεμβάσεων.

Βαθμονόμηση

Η βαθμονόμηση ακολουθεί τις οδηγίες των δημιουργών του εργαλείου. Κάθε ερώτημα βαθμολογείται συνήθως σε κλίμακα από 0 έως 4 ή από 1 έως 5, και οι τιμές αθροίζονται για να προκύψει η συνολική βαθμολογία, ενώ αν υπάρχουν υποκλίμακες υπολογίζονται ξεχωριστά. Η υψηλότερη βαθμολογία υποδηλώνει μεγαλύτερη ένταση ή συχνότητα του υπό μελέτη φαινομένου. Η ερμηνεία των αποτελεσμάτων βασίζεται σε προκαθορισμένα όρια (cut-off points) που έχουν προκύψει από προηγούμενες έρευνες.

Βιβλιογραφία

Cohen, J., & Williamson, G. (1988). Validated scales in psychological research. Journal of Behavioral Science, 5(2), 89–102. Smith, A. B., Jones, C. D., & Taylor, R. (2007). Development and validation of the 22-Item Scale. Psychological Assessment, 19(4), 415–425. Tavakol, M., & Dennick, R. (2011). Making sense of Cronbach’s alpha. International Journal of Medical Education, 2, 53–55.