VARK Ερωτηματολόγιο [LSQ-80]
Περιγραφή Ερωτηματολογίου
Το VARK Ερωτηματολόγιο (Visual, Aural, Read/write, Kinesthetic) είναι ένα εργαλείο αυτοαξιολόγησης που δημιουργήθηκε από τον Neil Fleming με σκοπό την αναγνώριση του κυρίαρχου τρόπου με τον οποίο προτιμά να μαθαίνει ένα άτομο. Αποτελείται από 16 ερωτήσεις με πολλαπλές επιλογές απάντησης, οι οποίες επιτρέπουν στον συμμετέχοντα να επιλέξει περισσότερες από μία. Οι επιλογές αυτές αντιστοιχούν σε τέσσερις κατηγορίες μαθησιακών προτιμήσεων: οπτικό, ακουστικό, ανάγνωση/γραφή και κιναισθητικό. Το εργαλείο αυτό χρησιμοποιείται ευρέως στην εκπαιδευτική πράξη και αποτελεί βάση για την αναγνώριση και κατανόηση ατομικών διαφορών στον τρόπο μάθησης.
Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων
Τα δεδομένα που συλλέγονται από το ερωτηματολόγιο χρησιμοποιούνται κυρίως για σκοπούς αυτογνωσίας, επιτρέποντας στον συμμετέχοντα να κατανοήσει ποιο στυλ μάθησης τον εξυπηρετεί περισσότερο. Παράλληλα, προσφέρουν τη δυνατότητα σε εκπαιδευτικούς και συμβούλους εκπαίδευσης να προσαρμόσουν τις διδακτικές τους στρατηγικές στις ανάγκες των μαθητών ή φοιτητών. Σε ερευνητικό πλαίσιο, τα αποτελέσματα του ερωτηματολογίου μπορούν να αναλυθούν ποσοτικά, κατηγοριοποιώντας τις προτιμήσεις των συμμετεχόντων ανά μαθησιακό τύπο και εξάγοντας στατιστικά συμπεράσματα για την κατανομή τους σε έναν πληθυσμό.
Στόχος
Στόχος του ερωτηματολογίου είναι να βοηθήσει τα άτομα να εντοπίσουν τις προσωπικές τους μαθησιακές προτιμήσεις, συμβάλλοντας έτσι στη βελτίωση της μαθησιακής τους εμπειρίας. Επιπλέον, επιδιώκει να ενισχύσει τη συνειδητοποίηση των διαφορετικών τρόπων με τους οποίους οι άνθρωποι επεξεργάζονται πληροφορίες και να προωθήσει τη διαφοροποίηση της διδασκαλίας από την πλευρά των εκπαιδευτικών. Τέλος, αποτελεί χρήσιμο εργαλείο και για τους ίδιους τους φοιτητές ή εκπαιδευόμενους, οι οποίοι μπορούν να αξιοποιήσουν τα αποτελέσματα για την ανάπτυξη αποτελεσματικότερων στρατηγικών μελέτης.
Βαθμονόμηση
Η βαθμονόμηση του ερωτηματολογίου βασίζεται στην καταγραφή των απαντήσεων ανά κατηγορία. Κάθε επιλογή που γίνεται προσμετράται στον αντίστοιχο τύπο μάθησης (Visual, Aural, Read/write ή Kinesthetic). Στο τέλος, υπολογίζεται το σύνολο των απαντήσεων για κάθε κατηγορία και προσδιορίζεται η επικρατούσα ή οι επικρατούσες μαθησιακές προτιμήσεις του ατόμου. Αν ένα άτομο εμφανίζει σημαντικά υψηλότερο αριθμό απαντήσεων σε μία μόνο κατηγορία, θεωρείται ότι έχει μονοτροπική προτίμηση. Αντίθετα, αν οι απαντήσεις του κατανέμονται ισομερώς σε δύο ή περισσότερες κατηγορίες, τότε θεωρείται πολυτροπικός μαθητής. Η ερμηνεία των αποτελεσμάτων δεν αφορά αξιολόγηση ικανοτήτων αλλά αναγνώριση προτιμήσεων.
Βιβλιογραφία
Fleming, N.D. (2001). Teaching and Learning Styles: VARK Strategies. Christchurch, New Zealand: Neil Fleming. Fleming, N.D., & Mills, C. (1992). Not Another Inventory, Rather a Catalyst for Reflection. To Improve the Academy, 11(1), 137–155. Leite, W.L., Svinicki, M., & Shi, Y. (2010). Attempted Validation of the Scores of the VARK: Learning Styles Inventory with Multitrait–Multimethod Confirmatory Factor Analysis Models. Educational and Psychological Measurement, 70(2), 323–339.