Ερωτηματολόγιο Μητρικού Συναισθηματικού Στυλ [MESQ-14]

Ανάλυση

Η ανάλυση του MESQ περιλαμβάνει τη στατιστική επεξεργασία των απαντήσεων που δίνονται από τις συμμετέχουσες μητέρες. Αυτή η διαδικασία μπορεί να περιλαμβάνει τον υπολογισμό των μέσων όρων, τυπικών αποκλίσεων, καθώς και την εκτέλεση παραγοντικών αναλύσεων για να εντοπιστούν οι βασικές διαστάσεις του συναισθηματικού στυλ. Επιπλέον, μπορεί να χρησιμοποιηθούν εξελικτικές αναλύσεις για να διαπιστωθεί πώς το συναισθηματικό στυλ επηρεάζει άλλες μεταβλητές, όπως η γονική συμπεριφορά και η συναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών.

Στόχος

Ο κύριος στόχος του MESQ είναι να παρέχει ένα αξιόπιστο και έγκυρο εργαλείο για την αξιολόγηση των συναισθηματικών στυλ των μητέρων. Αυτό μπορεί να βοηθήσει στην κατανόηση του πώς οι μητέρες διαχειρίζονται τα συναισθήματά τους και πώς αυτό επηρεάζει τη σχέση τους με τα παιδιά τους. Οι πληροφορίες που συλλέγονται από το MESQ μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την ανάπτυξη προγραμμάτων παρέμβασης που στοχεύουν στη βελτίωση των συναισθηματικών απαντήσεων και της γονικής συμπεριφοράς.

Βαθμονόμηση

Η βαθμονόμηση του MESQ γίνεται μέσω διαδικασιών που εξασφαλίζουν την αξιοπιστία και εγκυρότητα του εργαλείου. Αρχικά, το ερωτηματολόγιο δοκιμάζεται σε ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα για να διαπιστωθεί η εσωτερική συνοχή των κλιμάκων. Στη συνέχεια, διεξάγονται δοκιμές επαναληψιμότητας για να διαπιστωθεί η σταθερότητα των απαντήσεων σε διαφορετικές χρονικές στιγμές. Επίσης, χρησιμοποιούνται τεχνικές παραγοντικής ανάλυσης για να επιβεβαιωθεί η δομή του ερωτηματολογίου.

Βιβλιογραφία

Katz, L. F., & Gottman, J. M. (1991). “Patterns of marital interaction and children’s emotional development.” Journal of Family Psychology, 5(1), 22-36.Η μελέτη αυτή εξετάζει την επίδραση της συναισθηματικής αλληλεπίδρασης των γονέων, χρησιμοποιώντας εργαλεία όπως το MESQ για να κατανοήσει πώς τα συναισθηματικά στυλ των μητέρων επηρεάζουν την ανάπτυξη των παιδιών.Davidov, M., & Grusec, J. E. (2006). “Untangling the links of parental responsiveness to distress and warmth to child outcomes.” Child Development, 77(1), 44-58.Αυτή η μελέτη χρησιμοποιεί το MESQ για να διερευνήσει τις σχέσεις μεταξύ της συναισθηματικής ανταπόκρισης των μητέρων και των θετικών αποτελεσμάτων στα παιδιά, όπως η συναισθηματική ασφάλεια και η κοινωνική επάρκεια.Eisenberg, N., Fabes, R. A., & Murphy, B. C. (1996). “Parents’ reactions to children’s negative emotions: Relations to children’s social competence and comforting behavior.” Child Development, 67(5), 2227-2247.Το άρθρο αυτό εξετάζει πώς οι συναισθηματικές απαντήσεις των γονέων, με βάση τα αποτελέσματα του MESQ, σχετίζονται με την κοινωνική ικανότητα των παιδιών και τις συμπεριφορές παρηγοριάς.Gottman, J. M., Katz, L. F., & Hooven, C. (1997). “Meta-emotion: How families communicate emotionally.” Lawrence Erlbaum Associates.Το βιβλίο αυτό παρουσιάζει το θεωρητικό πλαίσιο και την ανάπτυξη του MESQ, παρέχοντας λεπτομερείς πληροφορίες για τη χρήση του σε έρευνες σχετικά με την οικογενειακή επικοινωνία και τη συναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών.Katz, L. F., & Windecker-Nelson, B. (2004). “Parental meta-emotion philosophy and the emotional life of families: Theoretical models and preliminary data.” Journal of Family Psychology, 18(1), 167-175.Αυτή η μελέτη διερευνά πώς οι συναισθηματικές φιλοσοφίες των γονέων, μετρώντας τις με το MESQ, επηρεάζουν την καθημερινή ζωή και τις συναισθηματικές εμπειρίες των οικογενειών.