Ερωτηματολόγιο Παρατήρησης Παιδιών Προσχολικής Ηλικίας (1–5 ετών) [OQFPC-30]

Περιγραφή Ερωτηματολογίου

Το παρόν εργαλείο αποτελεί μια παρατηρησιακή φόρμα αναφοράς, προσαρμοσμένη από επικυρωμένα εργαλεία όπως το CBCL/1½–5, το SDQ και το SCS-P, και στοχεύει στη συστηματική καταγραφή της συμπεριφοράς, των συναισθηματικών και κοινωνικών δεξιοτήτων, καθώς και της γνωστικής ανάπτυξης των παιδιών ηλικίας 1 έως 5 ετών. Συμπληρώνεται από νηπιαγωγούς, βρεφονηπιοκόμους ή εκπαιδευτές πρώιμης παιδικής ηλικίας.

Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων

Οι απαντήσεις καταγράφονται βάσει τετραβάθμιας κλίμακας: 0 = Δεν παρατηρείται ποτέ, 1 = Παρατηρείται σπάνια, 2 = Παρατηρείται συχνά, 3 = Παρατηρείται πάντα. Οι τιμές αναλύονται ανά υποκλίμακα, για εντοπισμό πιθανών δυσκολιών ή θετικών δεικτών. Προτείνεται η ανάλυση μέσου όρου ανά ενότητα και η σύγκριση με αναμενόμενες ηλικιακές τιμές, εφόσον υπάρχουν.

Χρήση Δεδομένων

Τα δεδομένα χρησιμοποιούνται για την ενίσχυση της διαφοροποιημένης διδασκαλίας, τον σχεδιασμό παρεμβάσεων, την επικοινωνία με γονείς ή ειδικούς όπως λογοθεραπευτές και παιδοψυχολόγους, καθώς και για την τεκμηρίωση της ανάπτυξης του παιδιού στο εκπαιδευτικό ημερολόγιο ή portfolio.

Στόχος

Το εργαλείο αποσκοπεί στην έγκαιρη ανίχνευση αναπτυξιακών δυσκολιών, στην καταγραφή της προόδου του παιδιού, στην ενίσχυση της αυτογνωσίας του εκπαιδευτικού ως προς την παιδαγωγική του προσέγγιση και στην προώθηση ολιστικής υποστήριξης του παιδιού στο μαθησιακό περιβάλλον.

Βαθμονόμηση

Η βαθμονόμηση βασίζεται σε πέντε βασικές υποκλίμακες: (α) Συναισθηματική Ανάπτυξη, που περιλαμβάνει την έκφραση συναισθημάτων όπως η χαρά, η λύπη και ο θυμός, καθώς και την ικανότητα διαχείρισης απογοήτευσης και την αναζήτηση παρηγοριάς, (β) Κοινωνική Ανάπτυξη, η οποία αφορά την ικανότητα του παιδιού να παίζει με άλλα παιδιά, να συνεργάζεται σε ομαδικά παιχνίδια και να επιζητά κοινωνική επαφή, (γ) Συμπεριφορά και Ρύθμιση, όπου παρατηρείται αν το παιδί ακολουθεί κανόνες, αν αντιδρά ήρεμα σε αλλαγές και αν επιδεικνύει αυτονομία, (δ) Γνωστική και Γλωσσική Ανάπτυξη, η οποία περιλαμβάνει την κατανόηση οδηγιών, την προφορική έκφραση και τη συγκέντρωση σε δραστηριότητες, και (ε) Κινητική Ανάπτυξη, που περιλαμβάνει τη σταθερή βάδιση, τη χρήση των χεριών με ακρίβεια και την ικανότητα αυτοεξυπηρέτησης.

Βιβλιογραφία

Achenbach, T. M., & Rescorla, L. A. (2000). Manual for the ASEBA Preschool Forms & Profiles. Burlington, VT: University of Vermont, Research Center for Children, Youth, & Families. Goodman, R. (1997). The Strengths and Difficulties Questionnaire: A research note. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 38(5), 581–586. Domitrovich, C. E., et al. (2004). Social Competence Scale – Preschool Version (SCS-P). Wakschlag, L. S., et al. (2014). Defining the developmental parameters of temper loss in early childhood: Implications for developmental psychopathology. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 53(11), 1099–1108. Κατσαρού, Χ., & Μπαρμπαλιάς, Β. (2012). Παιδοψυχολογική Αξιολόγηση και Πρώιμη Παρέμβαση. Αθήνα: Gutenberg.