Ερωτηματολόγιο για τις Γνώσεις Δασκάλων για το Παιδικό Άσθμα [QPSKA-36]
Σύντομη Περιγραφή
Το Ερωτηματολόγιο για τις Γνώσεις Δασκάλων για το Παιδικό Άσθμα αποτελείται από 36 προτάσεις. Από αυτές, 19 προτάσεις αναφέρονται στις γενικές γνώσεις για το άσθμα και τα αίτια που το προκαλούν, 9 προτάσεις εστιάζουν στην αντιμετώπιση του άσθματος μέσω φαρμακευτικής αγωγής και σωματικής άσκησης, 5 προτάσεις εξετάζουν τις γνώσεις των δασκάλων σχετικά με τον ρόλο του σχολείου στη διαχείριση της νόσου, ενώ 3 προτάσεις αφορούν την αντιμετώπιση κρίσεων άσθματος κατά τη διάρκεια της σχολικής ημέρας. Οι απαντήσεις δίνονται με βάση το αν κάθε πρόταση είναι σωστή ή λάθος.
Σκοπός
Λόγω της απουσίας νοσηλευτικού και ιατρικού προσωπικού στα σχολεία, οι δάσκαλοι καλούνται να διαχειριστούν καταστάσεις παιδιών που πάσχουν από άσθμα κατά τη διάρκεια της σχολικής ημέρας. Ο σκοπός του ερωτηματολογίου είναι να αποτυπώσει το επίπεδο γνώσεων των εκπαιδευτικών για το άσθμα σε τέσσερις τομείς: γενικές γνώσεις για τη φύση της ασθένειας, θεραπεία και άσκηση, αντιμετώπιση κρίσεων και ο ρόλος του σχολείου στη φροντίδα αυτών των παιδιών. Το εργαλείο αποσκοπεί στην αναγνώριση των αναγκών επιμόρφωσης των δασκάλων και στην ενίσχυση της ετοιμότητας τους για την αντιμετώπιση περιστατικών άσθματος.
Τρόπος Βαθμολόγησης
Για κάθε πρόταση υπολογίζεται το ποσοστό των σωστών απαντήσεων που δίνονται από τους δασκάλους. Η βαθμολογία μπορεί να σχετιστεί με μεταβλητές όπως το επίπεδο γνώσεων, η εμπειρία των δασκάλων με μαθητές που πάσχουν από άσθμα και η σχετική επιμόρφωση που έχουν λάβει. Οι σωστές απαντήσεις συγκεντρώνονται και αναλύονται συνολικά ή κατά θεματική κατηγορία.
Εγκυρότητα
Στο κείμενο δεν αναφέρονται συγκεκριμένοι δείκτες εγκυρότητας. Ωστόσο, η διαμόρφωση και προσαρμογή του εργαλείου βασίζεται σε διεθνείς έρευνες και η χρήση του σε διαφορετικά πολιτισμικά και γλωσσικά περιβάλλοντα ενισχύει την περιεχομενική του εγκυρότητα. Η αναφορά σε πολλαπλές μελέτες και η αξιοποίησή του σε συνέδρια υγείας και παιδαγωγικής δείχνουν την επιστημονική του αποδοχή.
Αξιοπιστία
Δεν παρέχονται άμεσες ενδείξεις για δείκτες αξιοπιστίας, όπως ο δείκτης Cronbach’s α, στο συγκεκριμένο απόσπασμα. Ωστόσο, η αξιοπιστία μπορεί να διερευνηθεί μέσα από τη στατιστική ανάλυση της εσωτερικής συνοχής των απαντήσεων ή μέσω επαναληπτικής χορήγησης του εργαλείου σε δείγμα δασκάλων.
Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων
Τα δεδομένα που προκύπτουν από τη συμπλήρωση του ερωτηματολογίου μπορούν να αναλυθούν με ποσοτικά στατιστικά εργαλεία. Η επεξεργασία περιλαμβάνει την καταγραφή ποσοστών σωστών απαντήσεων, τη σύγκριση ανάμεσα σε ομάδες εκπαιδευτικών με διαφορετικά χαρακτηριστικά (όπως φύλο, εμπειρία, επιμόρφωση), καθώς και την εξέταση συσχετίσεων μεταξύ επιμέρους θεματικών πεδίων. Τα αποτελέσματα μπορούν να αξιοποιηθούν για εκπαιδευτικό σχεδιασμό, επιμόρφωση και βελτίωση της σχολικής πολιτικής σε θέματα υγείας.
Βιβλιογραφία
Bevis, M., & Taylor, B. (1990). What do school teachers know about asthma? Archives of Disease in Childhood, 65, 622–625. Γεωργιάδη, Μ. (2004). Παιδικό άσθμα στα σχολεία: Τι γνωρίζουν οι εκπαιδευτικοί γι’ αυτό; Ανακοίνωση στο 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο Ψυχολογίας της Υγείας. Madsen, L. P., Storm, K., & Johansen, A. (1992). Danish primary schoolteachers’ knowledge about asthma: results of a questionnaire. Acta Paediatrica, 81, 413–416. Tse, K. L., & Yu, T. S. Y. (2002). Knowledge of asthma and its management: A study in primary schoolteachers in Hong Kong. The Hong Kong Practitioner, 24, 4–14.