Ερωτηματολόγιο Συμπεριφοράς του Rutter – για Γονείς [RBP-26]
Σύντομη Περιγραφή
Το Ερωτηματολόγιο Συμπεριφοράς του Rutter (για Γονείς) αποτελείται από 26 προτάσεις και χρησιμοποιείται για την αξιολόγηση της συμπεριφοράς παιδιών σχολικής ηλικίας σύμφωνα με την εκτίμηση των γονέων. Η ελληνική έκδοση έχει προσαρμοστεί στο γλωσσικό και πολιτισμικό πλαίσιο της χώρας. Οι γονείς καλούνται να αξιολογήσουν κατά πόσο κάθε πρόταση περιγράφει το παιδί τους, προσδιορίζοντας την ένταση ή τη συχνότητα της συμπεριφοράς.
Σκοπός
Το ερωτηματολόγιο αποσκοπεί στον εντοπισμό παιδιών σχολικής ηλικίας που παρουσιάζουν διαταραχές συμπεριφοράς, υπερκινητικότητα, εξελικτική διαταραχή ή μικτή διαταραχή, σύμφωνα με την άποψη των γονέων τους.
Τρόπος Βαθμολόγησης
Κάθε πρόταση αξιολογείται από τον γονέα με βάση τρεις επιλογές: ισχύει πολύ (βαθμός 2), ισχύει λίγο (βαθμός 1), δεν ισχύει καθόλου (βαθμός 0). Η συνολική βαθμολογία προκύπτει από το άθροισμα των απαντήσεων και κυμαίνεται έως το μέγιστο των 52 βαθμών. Οι προτάσεις 3, 5, 13, 19, 26 αποτελούν δείκτες της υπερκινητικότητας, ενώ οι προτάσεις 2, 4, 10, 11, 14, 18, 22, 25 σχετίζονται με τη διαταραχή συμπεριφοράς. Η πρόταση 24 συνιστά τον βασικό δείκτη για την εξελικτική διαταραχή.
Εγκυρότητα
Η διακριτική εγκυρότητα έχει μελετηθεί μέσω σύγκρισης της συνολικής βαθμολογίας του αρχικού δείγματος (Ν=603) με αυτή αντιπροσωπευτικού δείγματος (Ν=258) και δείγματος παιδιών από παιδοψυχιατρική υπηρεσία (Ν=28). Τα αποτελέσματα υποστηρίζουν την επαρκή εγκυρότητα του εργαλείου.
Αξιοπιστία
Η αξιοπιστία επαναληπτικών μετρήσεων (τεστ-ριτεστ) βρέθηκε εξαιρετικά υψηλή (r=0,96) σε δείγμα 27 μητέρων που επανεξέτασαν το παιδί τους μετά από έναν μήνα.
Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων
Η συνολική βαθμολογία και οι επιμέρους δείκτες (υπερκινητικότητα, διαταραχή συμπεριφοράς, εξελικτική διαταραχή) μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τον εντοπισμό παιδιών με αυξημένο κίνδυνο ψυχοκοινωνικών δυσκολιών. Το εργαλείο είναι κατάλληλο για χρήση σε σχολικό πληθυσμό αλλά και σε παιδοψυχιατρικά πλαίσια.
Βιβλιογραφία
Papadopoulou, R., Bada, K., Micheloyannakis, I., Makaronis, G., & Pandelakis, S. (1981). Psychiatric disorders in 6-8 year-old children in the greater Athens area. Bibliotheca Psychiatrica, 160, 92-100.
Ρότσικα, Β., Παπαθεοδώρου, Ρ., Ψυχική διαταραχή και σχολική επίδοση. Ψυχολογικά Θέματα, 13(3), 211-229.
Σιώκου-Μπόδα, Α., & Παντελάκης, Σ. (1992). Η χρήση και προγνωστική αξία διαδοχικών τεστ στον παιδικό πληθυσμό και την εξέλιξη των μαθησιακών ικανοτήτων. Παιδί και Έφηβος, 4(2), 34-48.
Παπαθεοδώρου, Ρ., & Δαδίδης, Σ. (1988). Σχολική επίδοση: Κοινωνικοί και ατομικοί παράγοντες. Ψυχολογικά Θέματα, 14, 44-81.