Δοκιμασία Ορθογραφικής Ικανότητας [SAT-60]
Σύντομη Περιγραφή
Η δοκιμασία αποτελείται από μία λίστα 60 λέξεων, οι οποίες παρουσιάζονται προφορικά στον εξεταζόμενο. Οι λέξεις προέρχονται από το λεξιλόγιο των αναγνωστικών όλων των τάξεων του δημοτικού και επελέγησαν με βάση τη μορφολογική τους συνθετότητα, τη συχνότητα εμφάνισής τους και την εκπαιδευτική τους αναγκαιότητα. Οι λέξεις κατανέμονται αρχικά με χρονολογική σειρά ανάλογα με την τάξη στην οποία διδάσκονται και στη συνέχεια οργανώνονται σε έξι ισοδύναμες λίστες δέκα λέξεων. Ο εξεταζόμενος καλείται να γράψει τις λέξεις σωστά, όπως του υπαγορεύονται, χωρίς να παρέχονται συμφραζόμενα. Η δοκιμασία ολοκληρώνεται με εναλλακτικές μορφές για επαναληπτική χρήση.
Σκοπός
Η ΔΟΙ αποσκοπεί στην αξιολόγηση της ικανότητας διατήρησης και ορθής αναπαραγωγής των γραφημικών προτύπων, με επίκεντρο λέξεις υψηλής συχνότητας που χρησιμοποιούνται ευρέως στο σχολικό πλαίσιο. Ειδικά σχεδιάστηκε για μαθητές του δημοτικού, ώστε να προσφέρει αντικειμενικά δεδομένα σχετικά με την ορθογραφική τους επάρκεια.
Τρόπος Βαθμολόγησης
Κάθε λέξη που γράφεται ορθά βαθμολογείται με μία μονάδα. Δεν υπολογίζονται λάθη τονισμού. Η χορήγηση της δοκιμασίας διακόπτεται όταν ο μαθητής κάνει έξι συνεχόμενα λάθη. Η τελική βαθμολογία είναι το άθροισμα των σωστών απαντήσεων, με μέγιστο δυνατό σκορ 60.
Εγκυρότητα
Η ΔΟΙ σχεδιάστηκε ώστε να συμπληρώνει υπάρχουσες δοκιμασίες αναγνωστικής ικανότητας όπως το TORP (Padeliadu & Sideridis, 2000). Οι δείκτες συσχέτισης της ΔΟΙ με το TORP είναι μέτριοι (0,45–0,53) για μαθητές με μέση ή χαμηλή αναγνωστική επίδοση, στοιχείο που υποδεικνύει ικανοποιητική αλλά διαφοροποιημένη αξιολόγηση των δύο δοκιμασιών.
Αξιοπιστία
Η εσωτερική συνέπεια της δοκιμασίας είναι πολύ υψηλή (Cronbach’s α = 0,94). Εξίσου υψηλή είναι και η αξιοπιστία των επιμέρους ερωτημάτων, με συντελεστές για τις πρώτες 30 λέξεις (0,93), τις τελευταίες 30 λέξεις (0,90) και τις εναλλακτικές λίστες (0,88 έως 0,91). Η αξιοπιστία επαναχορήγησης μεταξύ δύο μορφών φτάνει στο 0,91, επιβεβαιώνοντας τη σταθερότητα της δοκιμασίας.
Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων
Η ΔΟΙ χρησιμοποιείται κυρίως σε μαθητικό πληθυσμό του δημοτικού για τη διάγνωση ορθογραφικών δυσκολιών και τον εντοπισμό μαθητών με αυξημένο ρίσκο για ειδικές μαθησιακές διαταραχές. Μπορεί να εφαρμοστεί τόσο ατομικά όσο και ομαδικά και προσφέρει αξιόπιστα δεδομένα για την αξιολόγηση της σχολικής ετοιμότητας και της προόδου στην ανάπτυξη της γραπτής γλώσσας.
Βιβλιογραφία
Padeliadu, S., & Sideridis, G. D. (2000). Discriminant validation of the Test of Reading Performance (TORP) for identification of children with reading difficulties. European Journal of Psychological Assessment, 16, 139–146.