Ερωτηματολόγιο Εμπλοκής Φοιτητών στο Μάθημα [SCEQ-23]
Σύντομη Περιγραφή
Το Student Course Engagement Questionnaire (SCEQ) είναι ένα ψυχομετρικό εργαλείο που σχεδιάστηκε για να αξιολογήσει τον βαθμό εμπλοκής (engagement) φοιτητών σε συγκεκριμένα πανεπιστημιακά μαθήματα. Αποτελείται από 23 δηλώσεις και στηρίζεται σε τέσσερις διαστάσεις εμπλοκής: γνωστική (skills), συναισθηματική (emotional), συμμετοχική (participation/interaction) και επιδοσιακή (performance). Οι συγγραφείς υποστηρίζουν ότι η εμπλοκή των φοιτητών είναι πολυδιάστατο φαινόμενο που σχετίζεται άμεσα με τη μάθηση και τις εκπαιδευτικές επιδόσεις.
Σκοπός
Ο σκοπός του SCEQ είναι η μέτρηση της εμπλοκής των φοιτητών σε συγκεκριμένα μαθήματα, εστιάζοντας όχι μόνο σε εξωτερικά παρατηρήσιμες συμπεριφορές, αλλά και σε εσωτερικές στάσεις και συναισθήματα. Το εργαλείο έχει σχεδιαστεί για χρήση από εκπαιδευτικούς και ερευνητές ώστε να βελτιώσουν την ποιότητα της διδασκαλίας, να εντοπίσουν μοτίβα αφοσίωσης και να προσαρμόσουν τις παρεμβάσεις τους αναλόγως.
Τρόπος Βαθμολόγησης
Το ερωτηματολόγιο αποτελείται από 23 δηλώσεις, και οι συμμετέχοντες καλούνται να δηλώσουν τον βαθμό στον οποίο κάθε δήλωση τους αντιπροσωπεύει στο πλαίσιο του συγκεκριμένου μαθήματος. Η κλίμακα απάντησης είναι πενταβάθμια: 1 = καθόλου αντιπροσωπευτικό έως 5 = απόλυτα αντιπροσωπευτικό. Οι δηλώσεις κατανέμονται σε τέσσερις παράγοντες: skills engagement (γνωστικές στρατηγικές όπως σημειώσεις και μελέτη), emotional engagement (συναισθηματική σύνδεση με το μάθημα), participation/interaction engagement (συμμετοχή στην τάξη και αλληλεπίδραση με συμφοιτητές και διδάσκοντες), και performance engagement (προσήλωση στην απόδοση και στην επίτευξη καλών βαθμών).
Εγκυρότητα
Το SCEQ παρουσιάζει ισχυρή εννοιολογική και διαχωριστική εγκυρότητα. Η παραγοντική ανάλυση ανέδειξε τέσσερις σαφώς διακριτούς παράγοντες. Οι βαθμολογίες στους επιμέρους παράγοντες συσχετίζονται με άλλες θεωρητικές κατασκευές, όπως η θεωρία μάθησης του Dweck (incremental vs entity) και οι μαθησιακοί στόχοι (learning vs performance goals). Επιπλέον, η συναισθηματική εμπλοκή σχετίζεται θετικά με την αυτοαντίληψη εμπλοκής και τη θεωρία της αυξητικής μάθησης, ενώ η επιδοσιακή εμπλοκή συσχετίζεται κυρίως με εξωγενείς στόχους, όπως οι βαθμοί.
Αξιοπιστία
Όλοι οι παράγοντες του SCEQ παρουσίασαν υψηλή εσωτερική συνέπεια. Συγκεκριμένα, ο δείκτης Cronbach’s α ήταν 0.82 για τον παράγοντα γνωστικών δεξιοτήτων (skills), 0.82 για τη συναισθηματική εμπλοκή, 0.79 για τη συμμετοχική εμπλοκή και 0.76 για την επιδοσιακή εμπλοκή. Οι τιμές αυτές επιβεβαιώνουν την αξιοπιστία της δομής του ερωτηματολογίου.
Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων
Η ανάλυση των δεδομένων του SCEQ περιλαμβάνει στατιστικές τεχνικές όπως παραγοντική ανάλυση και πολλαπλή παλινδρόμηση. Οι τέσσερις διαστάσεις εμπλοκής συσχετίζονται με διαφορετικούς τύπους μαθησιακών και γνωστικών αποτελεσμάτων. Για παράδειγμα, η επιδοσιακή εμπλοκή προέβλεψε την απόδοση σε εργασίες και διαγωνίσματα, ενώ η συμμετοχική εμπλοκή σχετίστηκε ισχυρά με τις τελικές επιδόσεις. Το εργαλείο είναι ιδιαίτερα χρήσιμο σε εκπαιδευτικές παρεμβάσεις, αξιολογήσεις μαθήματος και διαμορφωτικές δράσεις βελτίωσης της διδασκαλίας.
Βιβλιογραφία
Handelsman, M. M., Briggs, W. L., Sullivan, N., & Towler, A. (2005). A measure of college student course engagement. The Journal of Educational Research, 98(3), 184–192. https://doi.org/10.3200/JOER.98.3.184-192