Δοκιμασία Σημασιολογικής Κατηγοριοποίησης [SCT-40]

Σύντομη Περιγραφή

Η δοκιμασία περιλαμβάνει ζεύγη αντικειμένων τα οποία ανήκουν σε 10 σημασιολογικές κατηγορίες. Τα ζεύγη αποτελούνται είτε από δύο λεκτικά ερεθίσματα είτε από ένα λεκτικό και ένα οπτικό είτε από δύο εικονικά ερεθίσματα. Τα αντικείμενα που παρουσιάζονται ανήκουν είτε στην ίδια είτε σε διαφορετικές σημασιολογικές κατηγορίες. Ο εξεταζόμενος καλείται να προσδιορίσει αν τα δύο ερεθίσματα του κάθε ζεύγους ανήκουν στην ίδια σημασιολογική κατηγορία, απαντώντας με «ναι» ή «όχι».

Σκοπός

Η δοκιμασία αποσκοπεί στην αξιολόγηση της ικανότητας σημασιολογικής αντίληψης, δηλαδή της ικανότητας αναγνώρισης σχέσεων κατηγορικής συνάφειας μεταξύ εννοιών. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται σε άτομα με αφασία ή δυσλειτουργία του δεξιού ημισφαιρίου, καθώς και σε άτομα που έχουν υποστεί αγγειακό εγκεφαλικό επεισόδιο ή παρουσιάζουν άλλες νευρογνωστικές βλάβες που επηρεάζουν την κατηγοριοποίηση και τη σημασιολογική οργάνωση.

Τρόπος Βαθμολόγησης

Η επίδοση υπολογίζεται βάσει του αριθμού των ορθών απαντήσεων καθώς και του μέσου όρου του χρόνου αντίδρασης. Οι σωστές αποκρίσεις και η ταχύτητα με την οποία δίνονται αξιολογούνται από κοινού για να αποτυπωθεί τόσο η ακρίβεια όσο και η γνωστική ευχέρεια στην επεξεργασία των σημασιολογικών συσχετίσεων.

Εγκυρότητα

Η δοκιμασία βρίσκεται υπό προετοιμασία, αλλά βασίζεται σε θεωρητικά τεκμηριωμένες υποθέσεις για τη σημασιολογική επεξεργασία στον εγκέφαλο. Η χρήση μικτού υλικού (λεκτικού και οπτικού) αναμένεται να ενισχύσει τη διαφοροδιαγνωστική της ικανότητα, ιδιαίτερα σε νευρολογικούς πληθυσμούς.

Αξιοπιστία

Δεν αναφέρονται ακόμη επίσημοι δείκτες αξιοπιστίας, καθώς η δοκιμασία βρίσκεται σε στάδιο ανάπτυξης. Ωστόσο, ο σχεδιασμός με ελεγχόμενες κατηγορίες και μορφές ερεθισμάτων δημιουργεί προσδοκίες για ικανοποιητική εσωτερική συνέπεια και σταθερότητα μελλοντικά.

Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων

Η ανάλυση των δεδομένων μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τη διάγνωση αφασικών συνδρόμων, για την αξιολόγηση δεξιοτήτων σημασιολογικής επεξεργασίας μετά από αγγειακά ή τραυματικά επεισόδια, αλλά και για ερευνητικές μελέτες στην κατηγοριοποίηση και τη γλωσσική επεξεργασία. Η χρήση τόσο λεκτικών όσο και εικονικών ερεθισμάτων παρέχει τη δυνατότητα εκτίμησης πολλαπλών διαύλων πρόσβασης στη σημασιολογική μνήμη.

Βιβλιογραφία

Κοσμίδου, Μ.-Ε., Τσαπκίνη, Χ., Σιούλα, Α., & Αλεξιάδου, Α. (υπό προετοιμασία). Λεκτική και εικονική κατανόηση μετά από πρόσφατο αγγειακό εγκεφαλικό επεισόδιο.