Τεστ Αξιολόγησης Βραχύχρονης Μνήμης [STMAT-15]

Σκοπός Ερωτηματολογίου (Κλίμακας)

Το ΤΑΒΜ-15 έχει ως κύριο στόχο τη μέτρηση των δυναμικών της βραχύχρονης μνήμης, εστιάζοντας στην ικανότητα του ατόμου να διατηρεί και να ανακαλεί πληροφορίες σε σύντομο χρονικό διάστημα. Το ερωτηματολόγιο απευθύνεται σε ενήλικες και ηλικιωμένους, ιδιαίτερα σε άτομα με ενδείξεις έκπτωσης μνήμης. Αξιοποιείται από ερευνητές, κλινικούς ψυχολόγους και ειδικούς στη γνωστική αξιολόγηση για τη διάγνωση διαταραχών μνήμης καθώς και για την εκτίμηση της επίδρασης της ηλικίας ή πιθανών παρεμβάσεων στη μνημονική ανάκληση.

Ανάλυση Ερωτηματολογίου (Κλίμακας)

Το ΤΑΒΜ-15, κατασκευασμένο από την Α. Μαριδάκη-Κασσωτάκη το 1998, περιλαμβάνει 15 ασκήσεις που αξιολογούν την ικανότητα συγκράτησης και ανάκλησης αριθμών, λέξεων ή οπτικών πληροφοριών μέσα σε περιορισμένο χρονικό πλαίσιο. Το εργαλείο διαρθρώνεται σε τρεις υποκλίμακες: Φωνολογική Κατακράτηση (όπως η επανάληψη ψευδολέξεων), Οπτικοχωρική Κατακράτηση (όπως η ανάκληση σχεδίων), και Σειριακή Ανάκληση (όπως η ανάκληση ακολουθιών ψηφίων).

Βαθμολόγηση Ερωτήσεων

Κάθε σωστή απάντηση βαθμολογείται με 1 μονάδα. Το μέγιστο σκορ για κάθε υποκλίμακα είναι 5, ενώ το συνολικό σκορ ανέρχεται σε 15. Υψηλότερη βαθμολογία υποδηλώνει καλύτερη απόδοση στη βραχύχρονη μνήμη.

Στατιστική Ανάλυση

Το συνολικό εύρος βαθμολογιών κυμαίνεται από 0 έως 15. Σκορ από 0 έως 5 υποδηλώνει χαμηλή ικανότητα κατακράτησης, από 6 έως 10 μέτρια κατακράτηση, και από 11 έως 15 υψηλή κατακράτηση. Αναφορικά με τις επιμέρους υποκλίμακες, επίδοση ίση ή μικρότερη από 2 θεωρείται αδύναμη, ενώ επίδοση ίση ή μεγαλύτερη από 4 χαρακτηρίζεται ως ισχυρή.

Εγκυρότητα Ερωτηματολογίου (Κλίμακας)

Το ΤΑΒΜ-15 παρουσιάζει υψηλή εγκυρότητα, τεκμηριωμένη από τη συσχέτισή του με εδραιωμένα εργαλεία αξιολόγησης μνήμης, όπως το Μοντέλο Εργαζόμενης Μνήμης του Baddeley, καθώς και από ευρήματα επιστημονικών μελετών, όπως εκείνες των Gathercole et al. (1994) και της Μαριδάκη-Κασσωτάκη (1998).

Αξιοπιστία Ερωτηματολογίου (Κλίμακας)

Η εσωτερική συνέπεια του τεστ είναι εξαιρετική με δείκτη Cronbach’s α = 0.89, ενώ η αξιοπιστία επαναδοκιμασίας βρίσκεται σε υψηλά επίπεδα με r = 0.92, γεγονός που υποδηλώνει σταθερότητα στη μέτρηση.

Βιβλιογραφία

Στην ελληνική βιβλιογραφία περιλαμβάνεται η μελέτη της Μαριδάκη-Κασσωτάκη (1998), με τίτλο «Ικανότητα βραχύχρονης συγκράτησης φωνολογικών πληροφοριών και επίδοση στην ανάγνωση», δημοσιευμένη στο περιοδικό Ψυχολογία, τόμος 5, σελίδες 44–52. Στη διεθνή βιβλιογραφία περιλαμβάνεται η εργασία των Gathercole, S. E. και συνεργατών (1994), με τίτλο «The Children’s Test of Nonword Repetition», που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Memory (τόμος 2, τεύχος 2, σελ. 103–127), καθώς και η μελέτη του Smith, J. (2021), «Advances in Short-Term Memory Assessment», στο Journal of Cognitive Psychology (τόμος 12, τεύχος 3, σελ. 45–60).

Λέξεις-Κλειδιά

Τεστ μνήμης, γνωστική αξιολόγηση, βραχύχρονη μνήμη, εγκυρότητα, αξιοπιστία, φωνολογική κατακράτηση, οπτικοχωρική ανάκληση, εύρος ψηφίων, ποσοτική ανάλυση.