Το 4MAT Σύστημα [T4MATS-16]
Περιγραφή Ερωτηματολογίου
Το παρόν ερωτηματολόγιο έχει σχεδιαστεί με βάση το μοντέλο 4MAT της Bernice McCarthy, το οποίο συνδυάζει θεωρίες μάθησης και προτιμήσεις του εγκεφάλου με σκοπό την κατανόηση διαφορετικών τρόπων μάθησης. Το μοντέλο εντοπίζει τέσσερις κύριους τύπους μαθητών, καθένας εκ των οποίων προσεγγίζει τη μάθηση με διαφορετικό τρόπο: ο Τύπος 1 επικεντρώνεται στη συναισθηματική εμπειρία, ο Τύπος 2 στην αναλυτική σκέψη, ο Τύπος 3 στη δράση και εφαρμογή και ο Τύπος 4 στην καινοτομία και πειραματισμό. Το ερωτηματολόγιο περιλαμβάνει δηλώσεις που βοηθούν στην αναγνώριση του τρόπου με τον οποίο κάθε άτομο μαθαίνει πιο αποτελεσματικά.
Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων
Οι συμμετέχοντες καλούνται να αξιολογήσουν μία σειρά από δηλώσεις που σχετίζονται με διαφορετικούς τρόπους προσέγγισης της μάθησης. Η αξιολόγηση γίνεται με τη χρήση πενταβάθμιας κλίμακας, όπου το 1 σημαίνει “καθόλου” και το 5 σημαίνει “πλήρως”. Κάθε δήλωση έχει σχεδιαστεί ώστε να αντιστοιχεί σε έναν από τους τέσσερις τύπους του μοντέλου 4MAT. Με τη συλλογή των απαντήσεων, πραγματοποιείται ομαδοποίηση των βαθμολογιών ανά τύπο μάθησης και εντοπίζεται ο επικρατέστερος τύπος για κάθε άτομο.
Χρήση Δεδομένων
Τα δεδομένα που προκύπτουν από το ερωτηματολόγιο χρησιμοποιούνται για να προσδιοριστεί ο μαθησιακός τύπος κάθε ατόμου και να ενισχυθεί η αυτογνωσία του σχετικά με το πώς μαθαίνει πιο αποτελεσματικά. Η αναγνώριση του μαθησιακού τύπου μπορεί να συμβάλει στον σχεδιασμό εξατομικευμένων προγραμμάτων διδασκαλίας, στην ενίσχυση της εκπαιδευτικής εμπειρίας και στην προσαρμογή της διδακτικής πρακτικής από τους εκπαιδευτές, ώστε να καλύπτει τις ανάγκες όλων των μαθησιακών στυλ.
Στόχος
Ο στόχος του ερωτηματολογίου είναι να βοηθήσει τα άτομα να αναγνωρίσουν τον κυρίαρχο τύπο μάθησης που διαθέτουν, να κατανοήσουν πώς αντιλαμβάνονται, επεξεργάζονται και εφαρμόζουν τη γνώση, και να αποκτήσουν ένα εργαλείο προσωπικής ανάπτυξης. Παράλληλα, οι εκπαιδευτικοί μπορούν να χρησιμοποιήσουν τα αποτελέσματα για να σχεδιάσουν μαθησιακά περιβάλλοντα που να ανταποκρίνονται στις ανάγκες διαφορετικών τύπων μαθητών.
Βαθμονόμηση
Η βαθμονόμηση γίνεται με βάση τη συνολική βαθμολογία που συγκεντρώνει ο συμμετέχων σε κάθε ομάδα δηλώσεων, οι οποίες αντιστοιχούν σε έναν από τους τέσσερις τύπους μάθησης. Για παράδειγμα, δηλώσεις όπως “Μου αρέσει να μαθαίνω μέσω προσωπικών εμπειριών και συναισθημάτων” σχετίζονται με τον Τύπο 1, ενώ δηλώσεις όπως “Προτιμώ να κατανοήσω μια ιδέα σε βάθος πριν την εφαρμόσω” ανήκουν στον Τύπο 2. Δηλώσεις όπως “Μαθαίνω όταν εφαρμόζω κάτι στην πράξη” συνδέονται με τον Τύπο 3 και δηλώσεις όπως “Απολαμβάνω να δοκιμάζω νέες μεθόδους ή ιδέες” αντιστοιχούν στον Τύπο 4. Η υψηλότερη συνολική βαθμολογία υποδεικνύει τον κυρίαρχο μαθησιακό τύπο του συμμετέχοντα, ενώ είναι πιθανή και η παρουσία ισχυρών δευτερευόντων τύπων.
Βιβλιογραφία
McCarthy, B. (1987). The 4MAT System: Teaching to Learning Styles with Right/Left Mode Techniques. Excel, Inc.
McCarthy, B., & McCarthy, D. (2006). Teaching Around the 4MAT Cycle: Designing Instruction for Diverse Learners with Diverse Learning Styles. Corwin Press.
Kolb, D. A. (1984). Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development. Prentice Hall.