Μοντέλο Πέντε Παραγόντων της Προσωπικότητας [TFFPI-100]
Σύντομη Περιγραφή
Το ερωτηματολόγιο αξιολογεί πέντε βασικές διαστάσεις της προσωπικότητας, όπως αυτές έχουν προκύψει από παραγοντικές αναλύσεις: την εξωστρέφεια, την προθυμία, την ευσυνειδησία, τη συναισθηματική σταθερότητα και την πνευματική καλλιέργεια/αυτονομία. Κάθε διάσταση περιγράφει ένα ευρύ φάσμα σχετικών γνωρισμάτων και τυπικών τρόπων συμπεριφοράς.
Σκοπός
Σκοπός του εργαλείου, το οποίο βασίζεται στη θεωρητικο-ερευνητική προσέγγιση ότι η προσωπικότητα περιγράφεται μέσω πέντε παραγόντων, είναι η έγκυρη και αξιόπιστη περιγραφή της προσωπικότητας του ατόμου, η οποία μπορεί να αξιοποιηθεί σε πλαίσια όπως η συμβουλευτική, η επαγγελματική καθοδήγηση, η έρευνα και η εκπαίδευση.
Τρόπος Βαθμολόγησης
Το ερωτηματολόγιο περιλαμβάνει 100 δηλώσεις. Οι συμμετέχοντες τις βαθμολογούν σε πενταβάθμια κλίμακα (1 = δεν με αντιπροσωπεύει καθόλου, έως 5 = με αντιπροσωπεύει απόλυτα). Για κάθε μία από τις πέντε διαστάσεις προσωπικότητας, προκύπτει συνολική βαθμολογία βάσει των απαντήσεων σε 20 σχετικές δηλώσεις. Οι τελικές βαθμολογίες για κάθε παράγοντα κυμαίνονται από 20 έως 100.
Εγκυρότητα
Η εγκυρότητα του εργαλείου βασίζεται στη θεωρητική του δομή, η οποία ευθυγραμμίζεται με το παγκοσμίως αναγνωρισμένο Μοντέλο των Πέντε Παραγόντων, και επιβεβαιώνεται εμπειρικά μέσω στατιστικής ανάλυσης. Οι διαστάσεις του μοντέλου έχουν τεκμηριωθεί διαπολιτισμικά.
Αξιοπιστία
Η αξιοπιστία δεν αναφέρεται αριθμητικά στην παρούσα πηγή, ωστόσο η διεθνής βιβλιογραφία και η αρχική μελέτη του εργαλείου έχουν επιβεβαιώσει υψηλούς δείκτες εσωτερικής συνέπειας (συνήθως Cronbach’s α > 0.80 για κάθε παράγοντα). Η ελληνική προσαρμογή βασίζεται σε δείγμα με ικανοποιητική εφαρμοσιμότητα.
Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων
Η ελληνική προσαρμογή του ερωτηματολογίου βασίστηκε σε δείγμα 100 Ελλήνων φοιτητών. Το εργαλείο μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τη σκιαγράφηση προφίλ προσωπικότητας, την κατανόηση ατομικών διαφορών και τη διερεύνηση συσχετίσεων με άλλα ψυχολογικά χαρακτηριστικά ή συμπεριφορές. Επίσης είναι κατάλληλο για έρευνες, συμβουλευτική καθοδήγηση και εκπαιδευτικά προγράμματα.
Κύριες Βιβλιογραφικές Πηγές
Hendricks, A. A. J., Hofstee, W. K., Boele de Raad, B., & Angleiter, A. (1995). The Five Factor Personality Inventory. Unpublished Document, University of Groningen.