Εργαλείο Μέτρησης Πηγών Διδακτικής Αυτοαποτελεσματικότητας Εκπαιδευτικών [TISSS-30]

Σύντομη Περιγραφή

Το εργαλείο είναι ένα ερωτηματολόγιο αυτοαναφοράς που αποτελείται από 30 προτάσεις και αναφέρεται σε επτά πηγές διδακτικής αποτελεσματικότητας των εκπαιδευτικών: χαρακτηριστικά προσωπικότητας, ικανότητες/δεξιότητες, κίνητρα, εμπειρία μέσω ενεργού δράσης σε διάφορα κοινωνικά/σχολικά πεδία, εμπειρία παρατήρησης άλλων, σωματική/συναισθηματική κατάσταση και πανεπιστημιακή εκπαίδευση. Οι συμμετέχοντες αξιολογούν τον βαθμό στον οποίο οι δηλώσεις τους εκφράζουν, σε κλίμακα τύπου Likert πέντε διαβαθμίσεων.

Σκοπός

Στόχος του ερωτηματολογίου είναι η αξιολόγηση των πηγών διδακτικής αυτοαποτελεσματικότητας των εκπαιδευτικών, ώστε να εντοπιστούν τα στοιχεία που συμβάλλουν στην επαγγελματική τους επάρκεια και να υποστηριχθεί η ανάπτυξη κατάλληλων προγραμμάτων ενδυνάμωσης.

Τρόπος Βαθμολόγησης

Οι συμμετέχοντες δηλώνουν τον βαθμό συμφωνίας ή διαφωνίας τους με κάθε πρόταση σε κλίμακα από 1 (διαφωνώ απόλυτα) έως 5 (συμφωνώ απόλυτα). Οι βαθμολογίες μπορούν να υπολογιστούν συνολικά ή ανά θεματική πηγή, παρέχοντας έτσι μια γενική ή εξειδικευμένη εικόνα των πηγών αυτοαποτελεσματικότητας.

Εγκυρότητα

Η εγκυρότητα περιεχομένου του εργαλείου έχει τεκμηριωθεί με βάση τη θεωρητική θεμελίωση των πηγών αυτοαποτελεσματικότητας (Bandura) και την προσαρμογή τους στο εκπαιδευτικό πλαίσιο.

Αξιοπιστία

Οι δείκτες αξιοπιστίας επαναληπτικών μετρήσεων κυμάνθηκαν από 0,31 έως 0,77. Η εσωτερική συνέπεια για τις κλίμακες βρέθηκε μεταξύ 0,72 και 0,79, γεγονός που υποδηλώνει καλή αξιοπιστία στις περισσότερες διαστάσεις.

Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων

Τα δεδομένα μπορούν να αναλυθούν ποσοτικά για κάθε πηγή ξεχωριστά ή συνολικά, ώστε να αποτυπωθεί το προφίλ αυτοαποτελεσματικότητας του εκπαιδευτικού. Μπορούν να χρησιμοποιηθούν για έρευνες στον τομέα της εκπαιδευτικής ψυχολογίας, για τον σχεδιασμό προγραμμάτων επιμόρφωσης και για την αξιολόγηση της επίδρασης παρεμβάσεων στην επαγγελματική αυτοπεποίθηση των εκπαιδευτικών.

Βιβλιογραφία

Bandura, A. (1986). Social Foundations of Thought and Action. A Social Cognitive Theory. Englewood Cliff, NJ: Prentice-Hall.
Bandura, A. (1997). Self-Efficacy: The Exercise of Control. New York: W. H. Freeman.
Poulou, M. (2007). Personal teaching efficacy and its sources: Student teachers’ perceptions. Educational Psychology, 27(2), 191-218.
Tschannen-Moran, M., Hoy, A., & Hoy, W. K. (1998). Teacher Efficacy: Its Meaning and Measure. Review of Educational Research, 68, 202-248.