Αντιλήψεις Καθηγητών για τις Στρατηγικές Συνεργατικής Σκέψης [TPCTS-17]
Σύντομη Περιγραφή
Το ΑΚΣΣ-17 αποτελεί ερωτηματολόγιο αυτοαναφοράς που περιλαμβάνει 17 δηλώσεις, με στόχο την καταγραφή των αντιλήψεων των καθηγητών για τη χρήση και εφαρμογή στρατηγικών συνεργατικής σκέψης στη σχολική τάξη. Το εργαλείο μετρά τη στάση των εκπαιδευτικών απέναντι σε πρακτικές που ενισχύουν τη συνεργασία, τη στοχαστική μάθηση και την ενεργή συμμετοχή των μαθητών.
Σκοπός
Σκοπός του εργαλείου είναι να αξιολογήσει τις αντιλήψεις και τη διάθεση των εκπαιδευτικών να εφαρμόσουν στρατηγικές συνεργατικής σκέψης στο πλαίσιο της διδακτικής διαδικασίας, καθώς και να αποτυπώσει τη συχνότητα με την οποία οι στρατηγικές αυτές ενσωματώνονται στην καθημερινή πρακτική τους.
Τρόπος Βαθμολόγησης
Οι εκπαιδευτικοί καλούνται να απαντήσουν σε κάθε δήλωση με βάση μια κλίμακα Likert 5 βαθμίδων, η οποία κυμαίνεται από 1 (διαφωνώ απόλυτα) έως 5 (συμφωνώ απόλυτα). Η τελική βαθμολογία υπολογίζεται ως το άθροισμα ή ο μέσος όρος των απαντήσεων και μπορεί να αναλυθεί σε υποκλίμακες, εφόσον ομαδοποιούνται οι δηλώσεις θεματικά.
Εγκυρότητα
Το ερωτηματολόγιο έχει ελεγχθεί για εννοιολογική εγκυρότητα μέσω παραγοντικής ανάλυσης, που επιβεβαίωσε τη δομή των παραγόντων που σχετίζονται με τις στάσεις απέναντι στη συνεργατική μάθηση. Η υψηλή συσχέτιση με θεωρητικά συγγενείς μεταβλητές υποστηρίζει περαιτέρω την εγκυρότητα του εργαλείου.
Αξιοπιστία
Η αξιοπιστία του ερωτηματολογίου είναι υψηλή, όπως προκύπτει από τον δείκτη εσωτερικής συνέπειας Cronbach’s α, ο οποίος υπερβαίνει την τιμή 0.80 για το σύνολο των δηλώσεων. Οι επιμέρους υποκλίμακες παρουσιάζουν επίσης ικανοποιητική εσωτερική συνέπεια.
Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων
Τα δεδομένα που συλλέγονται μέσω του ΑΚΣΣ-17 μπορούν να αναλυθούν με περιγραφική στατιστική, παραγοντική ανάλυση, συσχετίσεις και παλινδρομήσεις. Τα αποτελέσματα χρησιμοποιούνται για ερευνητικούς σκοπούς, για επιμόρφωση εκπαιδευτικών και για την ανάπτυξη εκπαιδευτικών προγραμμάτων που ενισχύουν τη συνεργατική κουλτούρα στη σχολική μονάδα.
Βιβλιογραφία
Tsipas, Ν., Zagkotas, Β., & Tsipa, Σ. (2023). An empirical study of collaborative culture as a model of organizational behavior in Greek primary schools. European Journal of Education Studies, 10(6). Εξετάζει το πώς οι εκπαιδευτικοί διαμορφώνουν σχολικές κουλτούρες συνεργασίας και περιλαμβάνει ερωτηματολόγια για έξι διαστάσεις συνεργατικής κουλτούρας: ηγεσία, συνεργασία δασκάλων, επαγγελματική ανάπτυξη, ενότητα στόχου, αλληλοϋποστήριξη συναδέλφων και συνεργασία μάθησης.
Bashir, F., Nisar, M., & Gul, A. (2020). Teachers’ Perceptions and Practices of Cooperative Learning and Its Influence on Classroom Learning. Sir Syed Journal of Education & Social Research, 3(2), 278–289. Περιγράφει την ανάπτυξη ερωτηματολογίου για την αξιολόγηση αντιλήψεων καθηγητών σχετικά με τη συνεργατική μάθηση και παρουσιάζει ποσοτικά στοιχεία για τη χρήση και στάσεις απέναντι στη συνεργασία.
Loinaz, E. S. (2019). Teachers’ perceptions and practice of social and emotional education in Greece, Spain, Sweden and the United Kingdom. International Journal of Education and Social Science, 11(1), 31–48. Αναλύει τις αντιλήψεις και πρακτικές των εκπαιδευτικών σχετικά με τη συναισθηματική και κοινωνική εκπαίδευση, συμπεριλαμβάνοντας στοιχεία συνεργασίας και συστημάτων μάθησης σε διαφορετικά εκπαιδευτικά πλαίσια.