Ερωτηματολόγιο Μέτρησης Αποτελεσματικότητας Προγραμμάτων Άθλησης [TPSI-15]
Σύντομη Περιγραφή
Το ερωτηματολόγιο αποτελείται από 15 ερωτήσεις. Στην αρχική του μορφή (Weese, 1997), θεωρήθηκε ότι αποτελείται από έναν μόνο παράγοντα, ωστόσο στην ελληνική του προσαρμογή, η ανάλυση παραγόντων έδειξε ότι περιλαμβάνει δύο διακριτούς παράγοντες: (α) οφέλη από τη συμμετοχή και (β) διαχείριση του προγράμματος. Το εργαλείο είναι σύντομο και εύκολο στη χορήγηση, κατάλληλο για την αξιολόγηση της ικανοποίησης από προγράμματα άθλησης.
Σκοπός
Το ερωτηματολόγιο αποσκοπεί στη μέτρηση της αποτελεσματικότητας των προγραμμάτων άθλησης και ειδικότερα στην αποτύπωση της ικανοποίησης του πληθυσμού-στόχου από τα προσφερόμενα προγράμματα. Η εστίαση είναι στη συνολική ποιότητα του προγράμματος, τόσο από πλευράς συμμετοχικών οφελών όσο και από πλευράς διοικητικής οργάνωσης και λειτουργίας.
Τρόπος Βαθμολόγησης
Η βαθμολόγηση γίνεται με μία κλίμακα πέντε διαβαθμίσεων, όπου 1 σημαίνει «απόλυτα αληθινό» και 5 «καθόλου αληθινό». Υπάρχει επιπλέον επιλογή (6) για «δεν γνωρίζω/δεν απαντώ». Κάθε ερώτηση αξιολογείται χωριστά, και μπορούν να εξαχθούν μέσοι όροι ανά παράγοντα ή συνολικός μέσος όρος για την τελική εκτίμηση της αποτελεσματικότητας.
Εγκυρότητα
Το εργαλείο έχει υποστεί ανάλυση παραγοντικής εγκυρότητας, η οποία κατέδειξε δύο παράγοντες στην ελληνική έκδοση, επιβεβαιώνοντας τη διακριτή μέτρηση των συμμετοχικών οφελών και της διαχείρισης του προγράμματος. Αυτό ενισχύει τη θεωρητική εγκυρότητα και την καταλληλότητα του εργαλείου για το συγκεκριμένο πληθυσμό.
Αξιοπιστία
Ο δείκτης Cronbach α για τον παράγοντα «οφέλη από τη συμμετοχή» ήταν 0,84 και για τη «διαχείριση του προγράμματος» ήταν 0,77, γεγονός που καταδεικνύει υψηλό επίπεδο εσωτερικής συνέπειας και αξιοπιστίας των επιμέρους διαστάσεων του ερωτηματολογίου.
Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων
Η προσαρμογή του ερωτηματολογίου πραγματοποιήθηκε σε δείγμα 312 φοιτητών της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης (από 7 ΑΕΙ και από 7 ΤΕΙ), οι οποίοι συμμετείχαν σε προγράμματα άθλησης των ιδρυμάτων τους. Τα δεδομένα μπορούν να χρησιμοποιηθούν για εσωτερική αξιολόγηση προγραμμάτων, συγκριτική ανάλυση μεταξύ ιδρυμάτων, βελτιστοποίηση των υπηρεσιών και τεκμηριωμένη λήψη αποφάσεων στον χώρο της αθλητικής αναψυχής.
Κύριες Βιβλιογραφικές Πηγές
Μαυραντζής, Θ., Τσιγγέλης, Ν., & Κουστέλιος, Α. (2001). Αποτελεσματικότητα των προγραμμάτων άθλησης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Πρακτικά 2ου Πανελλήνιου Συνεδρίου Οργάνωσης και Διοίκησης Αθλητισμού.
Weese, J. (1997). The development of an instrument to measure effectiveness in campus recreation programs. Journal of Sport Management, 11, 263–274.