Σκοπός

Το ερωτηματολόγιο VASI δημιουργήθηκε με στόχο την αποτίμηση της κατανόησης των μαθητών σχετικά με την επιστημονική έρευνα. Εστιάζει στο πώς οι μαθητές αντιλαμβάνονται τη φύση, τη διαδικασία, τους στόχους και τις πρακτικές της επιστημονικής διερεύνησης.

Σύντομη Περιγραφή

Το VASI αποτελείται από οκτώ ανοιχτού τύπου ερωτήσεις που καλύπτουν κρίσιμες διαστάσεις της επιστημονικής έρευνας, όπως: η ύπαρξη πολλαπλών τρόπων διερεύνησης, η διαφοροποίηση μεταξύ δεδομένων και αποδείξεων, η χρήση της δημιουργικότητας, η δυνατότητα αναθεώρησης των εξηγήσεων, η κοινωνική διάσταση της επιστήμης, και η σχέση μεταξύ θεωρίας και μεθόδου. Οι συμμετέχοντες καλούνται να απαντήσουν γραπτώς, ενώ ενθαρρύνονται να αιτιολογούν τις απαντήσεις τους.

Εγκυρότητα

Η εννοιολογική εγκυρότητα του εργαλείου έχει εδραιωθεί μέσω εμπεριστατωμένης θεωρητικής τεκμηρίωσης και πολλαπλών σταδίων ανάπτυξης. Το περιεχόμενο προέκυψε βάσει προηγούμενης έρευνας για τις απόψεις μαθητών σχετικά με τη φύση της επιστήμης (Nature of Science – NOS) και τις πρακτικές του inquiry.

Αξιοπιστία

Η ανάλυση των απαντήσεων βασίζεται σε προκαθορισμένα κριτήρια αξιολόγησης που ταξινομούν τις απόψεις ως ευθυγραμμισμένες ή μη με τις επιστημονικές προσεγγίσεις. Η διαβαθμισμένη κωδικοποίηση ενισχύει τη διακριτική και αξιολογική αξιοπιστία. Η συνέπεια μεταξύ αξιολογητών (inter-rater reliability) κρίνεται ικανοποιητική, καθώς χρησιμοποιούνται σαφώς καθορισμένα πρωτόκολλα αξιολόγησης.

Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων

Οι απαντήσεις αναλύονται με βάση προκαθορισμένα ποιοτικά κριτήρια που εντοπίζουν κατά πόσο ο μαθητής εκφράζει επιστημονικά αποδεκτές απόψεις για την επιστημονική έρευνα. Η ποιοτική ανάλυση συνδυάζεται με ποσοτική παρουσίαση των ποσοστών ευθυγράμμισης ανά ερώτηση. Το εργαλείο έχει χρησιμοποιηθεί σε εθνικά και διεθνή ερευνητικά πλαίσια για τη μελέτη της κατανόησης της φύσης της επιστήμης και την αποτίμηση της επίδρασης διδακτικών παρεμβάσεων.

Κύρια Βιβλιογραφική Πηγή

Lederman, N. G., Lederman, J. S., Bartos, S. A., Bartels, S. L., Meyer, A. A., & Schwartz, R. S. (2013). Meaningful assessment of learners’ understandings about scientific inquiry – The views about scientific inquiry (VASI) questionnaire. Journal of Research in Science Teaching, 51(1), 65–83.