Απόψεις μου για τις Ικανότητες και τις Επιδόσεις μου στο Μάθημα [VPAC-22]

Σύντομη Περιγραφή

Πρόκειται για ένα ερωτηματολόγιο αυτοαναφοράς με 22 συνολικά λεκτικές προτάσεις. Έχει δύο μορφές, μία για κάθε γνωστική περιοχή στην οποία αναφέρεται: μία μορφή που αφορά το μάθημα της Γλώσσας και μία για το μάθημα των Μαθηματικών. Το ερωτηματολόγιο αξιολογεί τέσσερις πτυχές της ακαδημαϊκής αυτοεικόνας των μαθητών: την αντίληψη των ικανοτήτων τους στο συγκεκριμένο μάθημα, την αυτοεκτίμησή τους σχετικά με το μάθημα αυτό, τις αυτοκατευθυντικές τους τάσεις, και την αντιλαμβανόμενη εικόνα των σημαντικών άλλων για τις ικανότητές τους.

Σκοπός

Το ερωτηματολόγιο δημιουργήθηκε με σκοπό να αξιολογήσει πλευρές της ακαδημαϊκής αυτοεικόνας των εφήβων σε συγκεκριμένες γνωστικές περιοχές, δηλαδή τα Μαθηματικά και τη Γλώσσα.

Τρόπος Βαθμολόγησης

Για κάθε μία από τις τέσσερις υποκλίμακες του ερωτηματολογίου, υπολογίζεται ο μέσος όρος των βαθμών των απαντήσεων. Οι μαθητές απαντούν με βάση μια κλίμακα Likert (δεν αναφέρεται στην εικόνα το εύρος, αλλά πιθανόν να είναι 1 έως 5). Ο τελικός βαθμός ανά υποκλίμακα προκύπτει από τον μέσο όρο των δηλώσεων που την αποτελούν.

Εγκυρότητα

Η εγκυρότητα του εργαλείου επιβεβαιώθηκε μέσω επιβεβαιωτικής ανάλυσης παραγόντων, η οποία διεξήχθη ξεχωριστά για το ερωτηματολόγιο κάθε γνωστικής περιοχής (Μαθηματικά και Γλώσσα). Τα αποτελέσματα υποστήριξαν την εγκυρότητα εννοιολογικής κατασκευής του ερωτηματολογίου.

Αξιοπιστία

Η αξιοπιστία εσωτερικής συνέπειας (δείκτης Cronbach’s α) για το ερωτηματολόγιο συνολικά ήταν 0.95 για τη Γλώσσα και 0.96 για τα Μαθηματικά. Για τις επιμέρους υποκλίμακες, οι τιμές του δείκτη Cronbach’s α κυμαίνονται από 0.83 έως 0.92, υποδεικνύοντας υψηλή αξιοπιστία.

Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων

Το ερωτηματολόγιο χορηγήθηκε σε δείγμα 512 μαθητών και μαθητριών της Α΄ και της Γ΄ Γυμνασίου και της Β΄ Λυκείου. Οι απαντήσεις των μαθητών αναλύθηκαν με στατιστικές τεχνικές όπως η επιβεβαιωτική παραγοντική ανάλυση και ο υπολογισμός δεικτών εσωτερικής συνέπειας. Τα αποτελέσματα μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την κατανόηση της σχέσης των μαθητών με τα μαθήματα, την εκπαιδευτική παρέμβαση και την υποστήριξη μαθητών με χαμηλή ακαδημαϊκή αυτοαντίληψη.

Βιβλιογραφία

Derritzaki, I., & Eukleidis, A. (2000). Different aspects of school language self-concept and its relationship with school performance and verbal ability. The American Journal of Psychology, 113, 621–638.
Δερητζάκη, Ε., & Ευκλείδης, Α. (2002). Η δομή γνωστικών και θυμικών παραγόντων που συνδέονται με τη γνωστική επίδοση στη γλώσσα και στα μαθηματικά. Ψυχολογία, 9, 58–74.