Ερωτηματολόγιο Επαγγελματικής Αυτο-Αποτελεσματικότητας – Σύντομη Μορφή [OSS-SF-6]
Περιγραφή Ερωτηματολογίου
Το ερωτηματολόγιο Occupational Self-Efficacy Scale – Short Form (OSS-SF) αναπτύχθηκε από τους Rigotti, Schyns & Mohr (2008) και αποτελείται από 6 δηλώσεις που αξιολογούν την αντίληψη του ατόμου για την ικανότητά του να αντεπεξέρχεται σε επαγγελματικές προκλήσεις. Πρόκειται για ένα σύντομο, μονοδιάστατο εργαλείο, το οποίο έχει επικυρωθεί σε διάφορες χώρες και επαγγελματικά πλαίσια.
Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων
Οι απαντήσεις καταγράφονται σε κλίμακα τύπου Likert 6 σημείων, όπου 1 αντιστοιχεί στο «Διαφωνώ απόλυτα» και 6 στο «Συμφωνώ απόλυτα». Η συνολική βαθμολογία προκύπτει από τον μέσο όρο ή το άθροισμα των απαντήσεων και κυμαίνεται από 6 έως 36. Υψηλότερες τιμές υποδηλώνουν μεγαλύτερη επαγγελματική αυτο-αποτελεσματικότητα. Τα δεδομένα μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την αξιολόγηση προσωπικών δεξιοτήτων και επαγγελματικής αυτοπεποίθησης, για ερευνητικούς σκοπούς σε οργανισμούς ή φορείς και για μελέτες συσχέτισης με δείκτες επαγγελματικής ικανοποίησης, άγχους και παραγωγικότητας.
Στόχος
Το ερωτηματολόγιο αποσκοπεί στην εκτίμηση της αυτο-αντιλαμβανόμενης ικανότητας του εργαζόμενου να αντιμετωπίζει δυσκολίες και να βρίσκει λύσεις στο πλαίσιο της εργασίας του. Χρησιμοποιείται για ερευνητικούς και διαγνωστικούς σκοπούς αλλά και για την αξιολόγηση παρεμβάσεων που στοχεύουν στην ενδυνάμωση δεξιοτήτων.
Βαθμονόμηση
Η αξιοπιστία του εργαλείου έχει αποδειχθεί υψηλή, με εσωτερική συνέπεια (Cronbach’s α) που κυμαίνεται από 0.85 έως 0.90 σε διαφορετικά δείγματα. Η εγκυρότητα του εργαλείου έχει επιβεβαιωθεί σε πέντε διαφορετικές χώρες μέσω δομικής και συγκλίνουσας ανάλυσης. Η ερμηνεία της βαθμολογίας μπορεί να γίνει ως εξής: τιμές από 6 έως 15 υποδηλώνουν χαμηλή αυτο-αποτελεσματικότητα, τιμές από 16 έως 25 μέτρια αυτο-αποτελεσματικότητα και τιμές από 26 έως 36 υψηλή αυτο-αποτελεσματικότητα.
Βιβλιογραφία
Rigotti, T., Schyns, B., & Mohr, G. (2008). A Short Version of the Occupational Self-Efficacy Scale: Structural and Construct Validity Across Five Countries. Journal of Career Assessment, 16(2), 238–255.