Επικοινωνία Γονέα–Εφήβου (Έντυπο Εφήβου και Γονέα) [PACAPF-20]
Περιγραφή Ερωτηματολογίου
Το ερωτηματολόγιο Επικοινωνία Γονέα–Εφήβου (Parent–Adolescent Communication Scale) περιλαμβάνει 20 προτάσεις που εξετάζουν τον τρόπο επικοινωνίας μεταξύ γονέα και εφήβου. Υπάρχουν δύο εκδοχές: μία για τον γονέα και μία για τον έφηβο, με τις ίδιες ερωτήσεις διατυπωμένες ανάλογα με τον ρόλο. Οι ερωτήσεις αξιολογούν τόσο θετικές όσο και προβληματικές πτυχές της επικοινωνίας. Οι απαντήσεις δίνονται σε πενταβάθμια κλίμακα Likert, όπου 1 αντιστοιχεί σε «Διαφωνώ απόλυτα» και 5 σε «Συμφωνώ απόλυτα».
Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων
Το εργαλείο αποτελείται από δύο υποκλίμακες. Η πρώτη είναι οι θετικές πτυχές επικοινωνίας και περιλαμβάνει τα ερωτήματα 1, 3, 6, 7, 8, 9, 13, 14, 16 και 17. Η δεύτερη είναι τα προβλήματα στην επικοινωνία και περιλαμβάνει τα ερωτήματα 2, 4, 5, 10, 11, 12, 15, 18, 19 και 20. Η βαθμολογία κάθε υποκλίμακας προκύπτει από το άθροισμα των απαντήσεων. Για την υποκλίμακα «Προβλήματα στην επικοινωνία» οι τιμές αντιστρέφονται πριν τον υπολογισμό, ώστε να είναι συγκρίσιμες με τις θετικές πτυχές. Μπορεί να υπολογιστεί είτε ξεχωριστή βαθμολογία για κάθε υποκλίμακα είτε συνολική βαθμολογία επικοινωνίας, όπου αθροίζονται όλα τα αντικείμενα μετά την αντιστροφή. Όσο υψηλότερη είναι η βαθμολογία, τόσο πιο θετική είναι η συνολική ποιότητα της επικοινωνίας.
Στόχος
Ο στόχος του ερωτηματολογίου είναι να αξιολογήσει την ποιότητα της επικοινωνίας μεταξύ γονέων και εφήβων, την ύπαρξη θετικών χαρακτηριστικών όπως εμπιστοσύνη, ανοιχτότητα και κατανόηση, αλλά και την παρουσία προβλημάτων όπως δυσπιστία, φόβος έκφρασης, κριτική και σιωπηλή μεταχείριση. Χρησιμοποιείται σε ερευνητικά προγράμματα, σε παρεμβάσεις για παιδιά και εφήβους καθώς και σε κλινικά πλαίσια για την κατανόηση των δυναμικών μέσα στην οικογένεια.
Βαθμονόμηση
Οι ερωτήσεις απαντώνται σε πενταβάθμια κλίμακα Likert από το 1 έως το 5. Τα στοιχεία της υποκλίμακας «Προβλήματα» αντιστρέφονται πριν τον υπολογισμό ώστε να προκύψει η σωστή συνολική εκτίμηση. Η αξιοπιστία του εργαλείου είναι υψηλή, με δείκτες εσωτερικής συνέπειας (Cronbach’s alpha) που κυμαίνονται από 0.78 έως 0.92.
Βιβλιογραφία
Barnes, H. L., & Olson, D. H. (1982). Parent–Adolescent Communication Scales. Στο: D. H. Olson et al. (Eds.), Family Inventories, σ. 33–48. St. Paul: Family Social Science, University of Minnesota.
Olson, D. H., et al. (2005). Assessing Outcomes in Child and Youth Programs: A Practical Handbook. University of Wisconsin–Extension.