Ερωτηματολόγιο των Gillberg και Συνεργατών για Παιδιά Προσχολικής Ηλικίας [PSQ-34]

Σύντομη Περιγραφή

Το ερωτηματολόγιο περιλαμβάνει 34 ερωτήσεις που απαντώνται με «ναι» ή «όχι» και εστιάζουν στη συμπεριφορά και τις ικανότητες των παιδιών προσχολικής ηλικίας. Συμπληρώνεται από τους νηπιαγωγούς και αξιολογεί πτυχές όπως η υπερκινητικότητα, η ανάπτυξη του λόγου, η συγκέντρωση, ο έλεγχος των κινήσεων και η κατανόηση εντολών. Στόχος του είναι να διαχωρίζει τα παιδιά υψηλού κινδύνου για μαθησιακές δυσκολίες από τα υπόλοιπα, βάσει παρατηρήσιμων συμπεριφορών.

Σκοπός

Το εργαλείο έχει σχεδιαστεί με σκοπό τον πρώιμο εντοπισμό παιδιών προσχολικής ηλικίας (5–7 ετών) που διατρέχουν αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης μαθησιακών δυσκολιών στο μέλλον. Η έγκαιρη αναγνώριση αυτών των παιδιών παρέχει τη δυνατότητα έγκαιρης παρέμβασης, με στόχο την πρόληψη ή τον μετριασμό των προβλημάτων.

Τρόπος Βαθμολόγησης

Για κάθε παιδί, υπολογίζεται ένα άθροισμα «ναι» απαντήσεων. Όσα παιδιά συγκεντρώνουν βαθμολογία 10 και άνω θεωρούνται υψηλού κινδύνου για εμφάνιση μαθησιακών δυσκολιών. Οι βαθμολογίες υπολογίζονται από τις απαντήσεις των νηπιαγωγών που παρατηρούν την καθημερινή συμπεριφορά των παιδιών.

Εγκυρότητα

Για τον έλεγχο της αξιοπιστίας του εργαλείου, η βαθμολογία των παιδιών συγκρίθηκε με την ανεξάρτητη αξιολόγηση τους από ειδικούς ψυχολόγους, χωρίς να γνωρίζουν τις απαντήσεις των νηπιαγωγών. Τα αποτελέσματα υποστηρίζουν την εγκυρότητα του εργαλείου ως προβλεπτικού δείκτη μαθησιακών δυσκολιών.

Αξιοπιστία

Η εικόνα δεν αναφέρει συγκεκριμένους στατιστικούς δείκτες αξιοπιστίας (όπως Cronbach’s α), ωστόσο η συστηματική χρήση του εργαλείου και η θετική του αποδοχή σε πολλαπλές έρευνες υποστηρίζουν την αξιοπιστία του ως εργαλείο προσυμπτωματικού ελέγχου σε παιδιά προσχολικής ηλικίας.

Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων

Τα δεδομένα από το ερωτηματολόγιο μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη στατιστική αποτύπωση του ποσοστού παιδιών υψηλού κινδύνου, τη συσχέτιση της συμπεριφοράς με δημογραφικούς ή εκπαιδευτικούς παράγοντες, καθώς και για την ανάπτυξη προληπτικών και υποστηρικτικών παρεμβάσεων στο σχολικό πλαίσιο. Μπορεί επίσης να αξιοποιηθεί ως εργαλείο διαλογής (screening) στο πλαίσιο προγραμμάτων πρώιμης διάγνωσης.

Βιβλιογραφία

Gillberg, C., Rasmussen, P., Carlstrom, G., Svenson, B., & Waldenstrom, E. (1982). Perceptual, motor and attentional deficits in six-year-old children, epidemiological aspects. The Journal of Child Psychology and Psychiatry, 23, 131–144. Παπαθεοφίλου, Ρ., Ρότσικα, Β., Πεχλιβανίδου, Ε., Μάχαιρα, Ρ., Richardson, S. C., Μαδιανός, Δ., & Μαδιανός, Μ. (1989). Πρώιμη διάγνωση μαθησιακών δυσκολιών. Ψυχολογικά Θέματα, 1, 177–186. Ρότσικα, Β., Παπαθεοφίλου, Ρ., Πεχλιβανίδου, Λ., & Σίπη, Τ. (2002). Η χρήση και προγνωστική αξία διασκευασμένων εργαλείων στον πρώιμο εντοπισμό και την εξέλιξη των μαθησιακών δυσκολιών. Στο Α. Ρούσσος (Επιμ.), Θέματα ψυχομετρίας στην κλινική πράξη και έρευνα (σσ. 344–348). Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.