Κλίμακα Αντίληψης Συμπεριφορών Μαθητών στο Σχολείο [SPBS-18]
Περιγραφή
Η Κλίμακα Αντίληψης Συμπεριφορών Μαθητών στο Σχολείο [SPBS-18] είναι ένα εργαλείο μέτρησης που έχει σχεδιαστεί για να αξιολογεί τις αντιλήψεις των μαθητών σχετικά με τις δικές τους συμπεριφορές σε ένα σχολικό περιβάλλον. Αυτή η κλίμακα στοχεύει στο να καταγράψει πώς οι μαθητές αντιλαμβάνονται τις ενέργειές τους και τις αλληλεπιδράσεις τους με συνομηλίκους, δασκάλους και το σχολικό περιβάλλον. Παρέχει πληροφορίες για διάφορες διαστάσεις της συμπεριφοράς, όπως η εμπλοκή στην τάξη, οι κοινωνικές αλληλεπιδράσεις και η συμμόρφωση με τους κανόνες του σχολείου.
Ανάλυση Δεδομένων και Χρήση
Συλλογή Δεδομένων: Οι μαθητές συμπληρώνουν την κλίμακα απαντώντας σε στοιχεία που αντικατοπτρίζουν τις αντιλήψεις τους για τις συμπεριφορές τους στο σχολείο. Αυτά τα στοιχεία συνήθως βαθμολογούνται σε κλίμακα Likert, η οποία μετρά τη συχνότητα ή την ένταση κάθε συμπεριφοράς.
Επεξεργασία Δεδομένων: Οι απαντήσεις βαθμολογούνται με βάση το σύστημα βαθμολόγησης της κλίμακας. Κάθε στοιχείο βαθμολογείται και οι βαθμολογίες συνδυάζονται για να σχηματίσουν μια συνολική βαθμολογία που αντικατοπτρίζει τη γενική αντίληψη του μαθητή για τις συμπεριφορές του. Η κλίμακα μπορεί να περιλαμβάνει υποκλίμακες για διαφορετικές πτυχές της συμπεριφοράς.
Ερμηνεία Δεδομένων: Οι βαθμολογίες αναλύονται για να κατανοήσουμε πώς οι μαθητές αντιλαμβάνονται τις δικές τους συμπεριφορές. Υψηλές βαθμολογίες μπορεί να υποδεικνύουν πιο θετικές αυτοαντιλήψεις ή πιο συχνή εμπλοκή σε συγκεκριμένες συμπεριφορές, ενώ χαμηλές βαθμολογίες μπορεί να υποδηλώνουν περιοχές όπου οι μαθητές αντιλαμβάνονται δυσκολίες ή περιοχές που χρειάζονται βελτίωση.
Χρήση: Τα αποτελέσματα μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την αναγνώριση προτύπων συμπεριφοράς και περιοχών όπου οι μαθητές μπορεί να χρειάζονται επιπλέον υποστήριξη ή παρέμβαση. Οι δάσκαλοι και οι σχολικοί σύμβουλοι μπορούν να χρησιμοποιήσουν τις πληροφορίες για να προσαρμόσουν στρατηγικές και παρεμβάσεις στην τάξη, να βελτιώσουν τις στρατηγικές διαχείρισης της τάξης και να ενισχύσουν τη γενική ευημερία των μαθητών.
Στόχοι
Οι κύριοι στόχοι της Κλίμακας Αντίληψης Συμπεριφορών Μαθητών στο Σχολείο [SPBS-18] είναι:
Αξιολόγηση Αυτοαντίληψης: Να αξιολογηθεί πώς οι μαθητές αντιλαμβάνονται τις δικές τους συμπεριφορές και αλληλεπιδράσεις στο σχολικό περιβάλλον.
Συμπεριφορική Ενόραση: Να αποκτηθούν πληροφορίες για τις αυτοαναφερόμενες συμπεριφορές των μαθητών, που μπορούν να βοηθήσουν στην κατανόηση της εμπλοκής τους και των προκλήσεων στο σχολικό περιβάλλον.
Ενημέρωση Παρεμβάσεων: Να παρέχει δεδομένα που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την ανάπτυξη στοχευμένων παρεμβάσεων και στρατηγικών υποστήριξης με βάση τις αυτοαντιλήψεις των μαθητών για τις συμπεριφορές τους.
Έρευνα και Ανάπτυξη: Να συνεισφέρει στην έρευνα για τη συμπεριφορά των μαθητών και την αυτοαντίληψη, βοηθώντας στην βελτίωση των εκπαιδευτικών πρακτικών και πολιτικών.
Βαθμονόμηση
Βαθμολόγηση: Οι απαντήσεις βαθμολογούνται με βάση την κλίμακα Likert που παρέχεται στο ερωτηματολόγιο. Υπολογίζονται βαθμολογίες για μεμονωμένα στοιχεία, υποκλίμακες και συνολική αντίληψη των συμπεριφορών.
Στατιστική Ανάλυση: Η αξιοπιστία και η εγκυρότητα αξιολογούνται μέσω στατιστικών μεθόδων. Η αξιοπιστία μετράται συνήθως μέσω εσωτερικής συνέπειας (π.χ., αλφα του Cronbach), ενώ η εγκυρότητα αξιολογείται μέσω ανάλυσης παραγόντων και συσχετίσεων με άλλες σχετικές μετρήσεις.
Κανονιστικά Δεδομένα: Οι βαθμολογίες συγκρίνονται με κανονιστικά δεδομένα για να παρέχουν συμφραζόμενα και κατανόηση των ατομικών αποτελεσμάτων. Αυτή η σύγκριση βοηθά στην ερμηνεία του πώς οι αντιλήψεις ενός μαθητή ευθυγραμμίζονται με τα τυπικά πρότυπα που παρατηρούνται στον πληθυσμό.
Βιβλιογραφία
Eccles, J. S., & Roeser, R. W. (2011). Schools, academic motivation, and stage-environment fit. In R. M. Lerner & J. V. Lerner (Eds.), Theoretical models of human development (pp. 1496-1550). Wiley.
Wentzel, K. R. (1998). Social relationships and motivation in middle school: The role of parents, teachers, and peers. Journal of Educational Psychology, 90(2), 220-230.
Skinner, E. A., & Belmont, M. J. (1993). Motivation in the classroom: Reciprocal effects of teacher behavior and student engagement across the school year. Journal of Educational Psychology, 85(4), 571-581.
Fredricks, J. A., Blumenfeld, P. C., & Paris, A. H. (2004). School engagement: Potential of the concept, state of the evidence. Review of Educational Research, 74(1), 59-109.