Τεστ Εντοπισμού Δυσλεξικής Συμπεριφοράς σε Παιδιά Ηλικίας 5-8 Ετών [TIDBCA-10]
Σκοπός
Το τεστ έχει ως στόχο τον εντοπισμό και την κατηγοριοποίηση παιδιών ηλικίας 5-8 ετών στην προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία, που παρουσιάζουν τάσεις για δυσλεξική συμπεριφορά, με βάση την εφαρμογή συγκεκριμένων προβλεπτικών παραγόντων που σχετίζονται με τη μάθηση του γραπτού λόγου.
Βαθμονόμηση
Το τεστ στηρίζεται σε θεωρητικές και προγνωστικές μελέτες για την ανάπτυξη της μάθησης του γραπτού λόγου, και αξιολογεί δεξιότητες όπως:
Φωνολογική επίγνωση
Λεπτές κινητικές δεξιότητες (τέσσερις υποδοκιμασίες)
Οπτική και ακουστική μνήμη (τρεις υποδοκιμασίες)
Προσοχή (μία υποδοκιμασία)
Το τεστ είναι σχεδιασμένο ώστε να είναι εύκολο στη χρήση και να διακρίνει με ακρίβεια τα παιδιά που ενδέχεται να εμφανίσουν δυσλεξική συμπεριφορά. Κάθε υποδοκιμασία αξιολογείται ξεχωριστά. Οι ακατέργαστοι βαθμοί μετατράπηκαν σε τυπικούς, βάσει ηλικιακών διαστημάτων των έξι μηνών, για παιδιά ηλικίας 60 μηνών (5 ετών) έως 96 μηνών (8 ετών).
Στατιστική Ανάλυση
Το δείγμα αποτελείται από 925 παιδιά που φοιτούν σε νηπιαγωγεία (448 παιδιά ηλικίας 5-6 ετών) και δημοτικά σχολεία (477 παιδιά ηλικίας 6-8 ετών) του νομού Αττικής. Οι νόρμες είναι διαφορετικές για τα παιδιά της προσχολικής και της πρώτης σχολικής ηλικίας.
Εγκυρότητα και αξιοπιστία
Η τεκμηρίωση της εγκυρότητας του τεστ περιλαμβάνει τον έλεγχο της εγκυρότητας περιεχομένου, συγκριτικής εγκυρότητας (μέτρηση αναγνωστικού και ορθογραφικού τεστ) και εννοιολογικής κατασκευής. Για τα παιδιά προσχολικής ηλικίας, η αξιοπιστία εσωτερικής συνέπειας ήταν υψηλή (δείκτης Cronbach’s α = 0.85), ενώ για τα παιδιά σχολικής ηλικίας ήταν 0.87.
Βιβλιογραφία
Zakopoulou, V., Anagnostopoulou, A., Christodoulides, P., Stavrou, L., Sarri, I., Mavreas, V., & Tzoufi, M.(2011).
Giantzidis, G. (2006).(Greek doctoral study/proceedings on language acquisition timelines) – cited in early detection research (e.g., Giantsidis 2006) in relation to phonological milestones.
Nicolson, R. I., & Fawcett, A. J.(1996).Dyslexia Early Screening Test (DEST): A practical screening tool for children aged 4½–6½ years.
Bryant, P., Mackenzie, S., Bradley, L., & Machin, S.(1989).Rhyme, language, and children’s reading.
Lyon, G. R., Shaywitz, S. E., & Shaywitz, B. A. (2003).
Hyde, M., & Trickey, R. (1995).
Snowling, M. J. (2001).