Κλίμακα Αξιολόγησης του Επιπέδου Αυτοεκτίμησης στο Σχολικό Πλαίσιο [BASE-16]

Περιγραφή Ερωτηματολογίου

Η Κλίμακα Αξιολόγησης του Επιπέδου Αυτοεκτίμησης στο Σχολικό Πλαίσιο (Behavioral Academic Self-Esteem – BASE) είναι εργαλείο που συμπληρώνεται από παιδαγωγούς για παιδιά ηλικίας 4 έως 15 ετών. Αποτελείται από 16 ερωτήσεις. Πέρα από τον συνολικό δείκτη, προσφέρει και πέντε επιμέρους δείκτες: ανάληψη πρωτοβουλιών, κοινωνική προσαρμογή, αντίδραση στην αποτυχία, απόδοση από τους συνομηλίκους και αυτοπεποίθηση. Η κλίμακα έχει σταθμιστεί στα ελληνικά.

Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων

Τα αποτελέσματα του ερωτηματολογίου μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την εκτίμηση της ακαδημαϊκής αυτοεκτίμησης του παιδιού, τον εντοπισμό δυσκολιών κοινωνικής και σχολικής προσαρμογής, την υποστήριξη σχεδιασμού εξατομικευμένων παρεμβάσεων ή προγραμμάτων και την αξιολόγηση εκπαιδευτικών και ψυχολογικών παρεμβάσεων στο σχολικό περιβάλλον.

Χρήση Δεδομένων

Οι απαντήσεις καταγράφονται και συγκρίνονται με πίνακες αναφοράς ώστε να εξαχθούν δείκτες αυτοεκτίμησης. Εκτός από τον συνολικό δείκτη, η ανάλυση περιλαμβάνει και επιμέρους υποκλίμακες. Τα δεδομένα μπορούν να αξιοποιηθούν σε εκπαιδευτικές αξιολογήσεις, ψυχοκοινωνικές παρεμβάσεις και έρευνες για την ψυχοσυναισθηματική ανάπτυξη των μαθητών.

Στόχος

Η κλίμακα BASE δημιουργήθηκε για να αξιολογεί το επίπεδο αυτοεκτίμησης μαθητών στο σχολικό πλαίσιο, μέσω της παρατήρησης της συμπεριφοράς τους από παιδαγωγούς.

Βαθμονόμηση

Οι 16 ερωτήσεις βαθμολογούνται με κλίμακα από 0 έως 5. Ο βαθμός σχετίζεται με τη συχνότητα της παρατηρούμενης συμπεριφοράς όπως περιγράφεται στην ερώτηση. Υψηλότερη βαθμολογία δηλώνει υψηλότερο επίπεδο αυτοεκτίμησης. Η αξιοπιστία της κλίμακας κυμαίνεται μεταξύ 0,37 και 0,76 ως προς την εσωτερική συνοχή. Η εγκυρότητα βασίστηκε στην προβλεπτική της ικανότητα, με συσχέτιση 0,50 με τον δείκτη του CTBS.

Βιβλιογραφία

Coopersmith, S., & Gilberts, R. (1982). Behavioral Academic Self-Esteem: A Rating Scale. Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press.
Κάκουρος, Ε., Ζουρνατζής, Ε., Παπαηλιού, Χ., & Καραμπή, Π. (2003). Ο συμβουλευτικός ρόλος των δασκάλων στη αντιμετώπιση των μαθησιακών δυσκολιών παιδιών με Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής – Υπερκινητικότητα (ΔΕΠ-Υ). Επιστημονικό Βήμα Συμβουλευτικής και Προσανατολισμού, 64-65, 42-50.
Kakouros, E., Maniadaki, K., & Papaliou, C. (2004). How Greek teachers perceive school functioning of pupils with ADHD. Emotional and Behavioural Difficulties, 9(1), 41-53.