Τεστ Παραμυθιού [FTT-21]

Περιγραφή Ερωτηματολογίου

Το Fairy Tale Test (FTT) είναι μία προβολική δοκιμασία που απευθύνεται σε παιδιά ηλικίας 6 έως 12 ετών και έχει στόχο την αναγνώριση διαστάσεων της προσωπικότητας και των δυναμικών των συνειδητών και ασυνείδητων σχέσεων. Βασίζεται σε 21 κάρτες με γνωστές μορφές και σκηνές από παραμύθια όπως η Χιονάτη και η Κοκκινοσκουφίτσα. Το παιδί καλείται να απαντήσει σε ερωτήσεις όπως: «Τι σκέφτεται/αισθάνεται ο λύκος;», «Ποια μάγισσα σε φοβίζει περισσότερο και γιατί;». Το τεστ αξιολογεί 29 παραμέτρους της προσωπικότητας, που σχετίζονται με την αμυντικότητα, επιθετικότητα, άγχος, κατάθλιψη, ηθική συνείδηση, αυτοεκτίμηση, προσαρμογή, καθώς και την ενδοοικογενειακή σχέση του παιδιού με τους γονείς.

Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων

Η ανάλυση πραγματοποιείται με βάση τις 29 παραμέτρους προσωπικότητας που προκύπτουν από τις απαντήσεις του παιδιού στις κάρτες. Οι παράμετροι αυτοί εξετάζονται στατιστικά και αξιολογούνται σε σχέση με ερωτηματολόγια συμπεριφοράς όπως το Child Behaviour Checklist, τα Beck Youth Inventories και το Aggression Questionnaire. Η ερμηνεία των απαντήσεων οδηγεί στην κατανόηση βασικών χαρακτηριστικών της προσωπικότητας του παιδιού και της ψυχοπαθολογίας του, εάν υπάρχει.

Στόχος

Ο στόχος του FTT είναι η συνολική αξιολόγηση της προσωπικότητας του παιδιού, καθώς και η επισήμανση δυσκολιών ή παθολογικών στοιχείων που επηρεάζουν την καθημερινότητά του. Επιπλέον, επιτρέπει την κατανόηση των σχέσεων του παιδιού με τα βασικά πρόσωπα της ζωής του (γονείς) και παρέχει διαγνωστική καθοδήγηση για την ψυχοθεραπευτική προσέγγιση.

Βαθμονόμηση

Η πρώτη στάθμιση του FTT στην Ελλάδα έγινε την περίοδο 1989-1992 σε 800 παιδιά από δημόσια σχολεία της Αττικής. Επανασταθμίστηκε την περίοδο 2001-2003 σε νέο δείγμα 800 παιδιών ηλικίας 6-12 ετών. Το τεστ έχει σταθμιστεί ή βρίσκεται υπό στάθμιση και σε πολλές άλλες χώρες (Μ. Βρετανία, Γερμανία, Ισπανία, Ρωσία, Βραζιλία, Κίνα, Ινδία). Η αξιοπιστία και η εγκυρότητα του τεστ έχουν επιβεβαιωθεί με αναλύσεις παραγόντων και συσχετίσεις με άλλα εργαλεία.

Βιβλιογραφία

Coulacoglou, C. (2000). The cross-cultural and clinical values of fairy tales and the Fairy Tale Test. Journal of Psychology and Mental Health, 8(2), 149-152.
Coulacoglou, C. (2002). Construct validation of the Fairy Tale Test – standardization data. International Journal of Testing, 2(3-4), 217-242.
Coulacoglou, C., Souyoudzoglou, M., & Atsarou, A. (2002). Un estudio de la agresividad en los niños mediante el “Test de los Cuentos de Hadas”. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación Psicologica, 13(1), 9-27.
Coulacoglou, C., Souyoudzoglou, M., & Atsarou, A. (2003). Etude vers la compréhension et l’évaluation de l’ambivalence chez l’enfant. Le CarnetPsy, 80, 25-31.