Οι Σκέψεις μου Αναφορικά με την Ένταξη – Κλίμακα για Γονείς [MTAI-12]

Περιγραφή Ερωτηματολογίου

Το ερωτηματολόγιο «My Thinking About Inclusion [MTAI] – Parents’ Scale» έχει ως στόχο τη διερεύνηση των αντιλήψεων των γονέων παιδιών με τυπική ανάπτυξη σχετικά με την ένταξη παιδιών με ειδικές ανάγκες στο γενικό σχολείο. Αποτελείται από 12 προτάσεις που αξιολογούνται από τους γονείς σε μια κλίμακα τύπου Likert πέντε διαβαθμίσεων, όπου 1 σημαίνει «Συμφωνώ απόλυτα» και 5 «Διαφωνώ απόλυτα». Οι προτάσεις αυτές κατατάσσονται σε τρεις υποκλίμακες: βασικές αντιλήψεις για την ένταξη (core perspectives), αναμενόμενα αποτελέσματα (expected outcomes) και πρακτικές που εφαρμόζονται στη τάξη (classroom practices).

Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων

Η προσαρμογή του ερωτηματολογίου βασίστηκε σε δείγμα 338 γονέων παιδιών με τυπική ανάπτυξη, εκ των οποίων οι 156 ήταν γυναίκες και οι 182 άνδρες. Η ηλικία τους κυμαινόταν από τα 27 έως τα 64 έτη, με μέσο όρο τα 39 έτη και 5 μήνες. Οι περισσότεροι γονείς προέρχονταν από τη Βόρεια Ελλάδα και την Κρήτη. Οι συμμετέχοντες βαθμολόγησαν για κάθε πρόταση την αντίστοιχη κλίμακα με κριτήριο τον βαθμό συμφωνίας τους. Για τις προτάσεις 2, 5, 6, 9, 11 και 12 γίνεται αντιστροφή της βαθμολογίας (δηλαδή το 1 μετατρέπεται σε 5 κ.ο.κ.).

Στόχος

Ο στόχος του ερωτηματολογίου είναι η καταγραφή και η κατανόηση των στάσεων και των αντιλήψεων των γονέων σχετικά με την ένταξη παιδιών με ειδικές ανάγκες στο γενικό σχολείο. Ειδικότερα, αποσκοπεί στην αποτύπωση των βασικών στάσεων, των προσδοκιών από την εφαρμογή της ένταξης και της γνώμης τους για τις εκπαιδευτικές πρακτικές που σχετίζονται με αυτήν.

Βαθμονόμηση

Το εργαλείο παρουσιάζει καλή κατασκευαστική και φαινομενική εγκυρότητα. Ο βαθμός συσχέτισης των αντιλήψεων των γονέων σχετικά με την ένταξη και της απάντησής τους σε δύο σχετικές άμεσες ερωτήσεις για την ένταξη είναι στατιστικά σημαντικός (r = 0,58). Η αξιοπιστία εσωτερικής συνέπειας, όπως υπολογίζεται μέσω του δείκτη Cronbach’s α, κυμαίνεται από 0,64 έως 0,78 για τις επιμέρους υποκλίμακες, ενώ για το σύνολο των προτάσεων της κλίμακας ανέρχεται σε 0,76. Η αξιοπιστία ημιαθροισμάτων ισούται με 0,74.

Βιβλιογραφία

Καλύβα, Ε., & Γεωργιάδη, Μ. (2004). Στάση μητέρων παιδιών με τυπική ανάπτυξη απέναντι στην ένταξη παιδιών με ειδικές ανάγκες: Ανακοίνωση στο Συνέδριο «Η ευρωπαϊκή διάσταση της ειδικής αγωγής: Ανάδυση μιας άλλης φιλοσοφίας».
Kalyva, E., Georgiadi, M., & Tsakiris, V. (2007). The attitudes of Greek parents of typically developing primary schoolchildren towards inclusion. European Journal of Special Needs Education, 22, 295–305.
Stoiber, K. C., Gettinger, M., & Goetz, D. (1998). Exploring factors influencing parents’ and early childhood practitioners’ beliefs about inclusion. Early Childhood Research Quarterly, 13, 107–124.