Ερωτηματολόγιο Κατηγοριοποίησης του Στυλ Συναισθηματικού Δεσμού για Παιδιά Ηλικίας Προσχολικής Φάσης  [ASCQLAC-15]

Περιγραφή Ερωτηματολογίου

Ερωτηματολόγιο Κατηγοριοποίησης Στυλ Προσκόλλησης για Παιδιά Σχολικής Ηλικίας (ASCQLAC-15) είναι ένα εργαλείο σχεδιασμένο για να αξιολογεί τα στυλ προσκόλλησης των παιδιών στην σχολική ηλικία (συνήθως ηλικίας 6-12 ετών). Το ASCQLAC-15 αξιολογεί τον τρόπο με τον οποίο τα παιδιά σχετίζονται με τους φροντιστές τους και τους συνομηλίκους τους, εστιάζοντας στην ποιότητα και τη φύση των δεσμών προσκόλλησης τους.

Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων

Δομή Κλίμακας
Το ASCQLAC-15 περιλαμβάνει 15 ερωτήσεις που αξιολογούν διάφορες πτυχές του στυλ προσκόλλησης, όπως η ασφάλεια, το άγχος και η αποφυγή στις σχέσεις.
Οι ερωτήσεις αξιολογούνται συνήθως με μια κλίμακα Likert, που κυμαίνεται από 1 (δεν συμφωνώ καθόλου) έως 5 (συμφωνώ απόλυτα), αντανακλώντας τις απαντήσεις ή τη συμπεριφορά του παιδιού σε σενάρια σχετιζόμενα με την προσκόλληση.
Ανάλυση Δεδομένων
Περιγραφική Στατιστική: Υπολογισμός μέσων όρων, τυπικών αποκλίσεων και κατανομών συχνότητας για τις απαντήσεις, προκειμένου να κατανοηθούν γενικά μοτίβα στυλ προσκόλλησης.
Συνολικό Σκορ: Το συνολικό σκορ προκύπτει από την πρόσθεση των απαντήσεων σε όλες τις ερωτήσεις. Υψηλότερα σκορ συνήθως υποδεικνύουν ισχυρότερη παρουσία ορισμένων στυλ προσκόλλησης.
Ανάλυση Υποκλίμακων: Εάν το ASCQLAC-15 περιλαμβάνει διαφορετικές υποκλίμακες, η ανάλυση αυτών των σκορ βοηθά στην αναγνώριση συγκεκριμένων πτυχών της προσκόλλησης, όπως ασφαλή και ανασφαλή στυλ προσκόλλησης.

Χρήση Δεδομένων

Κλινική Αξιολόγηση: Χρησιμοποιείται για την αξιολόγηση των στυλ προσκόλλησης στα παιδιά, κάτι που μπορεί να βοηθήσει στην αναγνώριση προβλημάτων σχετικών με την προσκόλληση και στην καθοδήγηση θεραπευτικών παρεμβάσεων.
Έρευνα: Εξετάζει τη σχέση μεταξύ των στυλ προσκόλλησης και διάφορων αναπτυξιακών αποτελεσμάτων στα παιδιά της σχολικής ηλικίας.
Σχεδίαση Παρεμβάσεων: Ενημερώνει την ανάπτυξη παρεμβάσεων με στόχο την ενίσχυση της ασφάλειας προσκόλλησης και την αντιμετώπιση ανησυχιών σχετικών με την προσκόλληση.

Στόχος

Ο κύριος στόχος του ASCQLAC-15 είναι να παρέχει ένα αξιόπιστο μέτρο για την αξιολόγηση των στυλ προσκόλλησης σε παιδιά σχολικής ηλικίας. Οι συγκεκριμένοι στόχοι περιλαμβάνουν:
Αξιολόγηση: Εκτίμηση της ποιότητας και της φύσης των σχέσεων προσκόλλησης στα παιδιά, εστιάζοντας στην ασφάλεια, το άγχος και την αποφυγή.
Παρέμβαση: Καθοδήγηση θεραπευτικών παρεμβάσεων και στρατηγικών βάσει του στυλ προσκόλλησης του παιδιού.
Έρευνα: Εξέταση της επίδρασης των στυλ προσκόλλησης σε διάφορες πτυχές της ανάπτυξης και της λειτουργίας του παιδιού.

Βαθμονόμηση

Η βαθμονόμηση του ASCQLAC-15 περιλαμβάνει τη διασφάλιση της αξιοπιστίας και της εγκυρότητας του εργαλείου. Βασικά βήματα περιλαμβάνουν:
Αξιολόγηση Εγκυρότητας:
Εγκυρότητα Περιεχομένου: Διασφάλιση ότι οι ερωτήσεις καλύπτουν επαρκώς διάφορες πτυχές των στυλ προσκόλλησης που είναι σχετικές με τα παιδιά σχολικής ηλικίας.
Εγκυρότητα Κριτηρίου: Εξέταση της συσχέτισης με άλλες καθιερωμένες μετρήσεις της προσκόλλησης και των αναπτυξιακών αποτελεσμάτων.
Εγκυρότητα Κατασκευής: Εξασφάλιση ότι το εργαλείο μετρά με ακρίβεια τις υποκείμενες έννοιες του στυλ προσκόλλησης.
Αξιολόγηση Αξιοπιστίας:
Εσωτερική Συνοχή: Υπολογισμός του συντελεστή Cronbach’s alpha για την επιβεβαίωση της συνοχής των ερωτήσεων μέσα στο εργαλείο.
Επαναληψιμότητα: Εξέταση της σταθερότητας των σκορ με την πάροδο του χρόνου μέσω επαναλαμβανόμενων εφαρμογών.

Βιβλιογραφία

Bowlby, J. (1982). “Attachment and Loss: Volume I. Attachment.” Basic Books. Αυτό το θεμελιώδες έργο παρέχει τις βάσεις των θεωριών για τα στυλ προσκόλλησης και την ανάπτυξή τους.
Ainsworth, M. D. S., Blehar, M. C., Waters, E., & Wall, S. (1978). “Patterns of Attachment: A Psychological Study of the Strange Situation.” Lawrence Erlbaum Associates. Αυτό το βιβλίο παρουσιάζει τα βασικά ευρήματα για τα πρότυπα προσκόλλησης στα παιδιά.
Main, M., & Solomon, J. (1990). “Procedures for identifying infants as disorganized/disoriented during the Ainsworth Strange Situation.” In M. Greenberg, D. Cicchetti, & E. Cummings (Eds.), Attachment during the preschool years (pp. 121-160). University of Chicago Press. Αυτή η πηγή συζητά μεθόδους για την αναγνώριση διαφορετικών στυλ προσκόλλησης.