Ερωτηματολόγιο Αναδρομικού Εκφοβισμού [REBQ-44]

Περιγραφή

Το Ερωτηματολόγιο Αναδρομικού Εκφοβισμού (Retrospective Bullying Questionnaire – RBQ) είναι ένα εργαλείο που χρησιμοποιείται για τη μέτρηση των εμπειριών εκφοβισμού στο παρελθόν. Το RBQ αποτελείται από μια σειρά ερωτήσεων που σχεδιάστηκαν για να αξιολογήσουν τις εμπειρίες ενός ατόμου σχετικά με την έκθεση σε εκφοβισμό, τον τύπο του εκφοβισμού που βίωσε, καθώς και τη διάρκεια και τη συχνότητα των περιστατικών. Στόχος του ερωτηματολογίου είναι η κατανόηση της έκτασης και του αντίκτυπου του εκφοβισμού που υπέστη κάποιος κατά τη διάρκεια της σχολικής ηλικίας ή άλλων περιόδων της ζωής του.

Ανάλυση και χρήση δεδομένων

Η ανάλυση των δεδομένων από το RBQ περιλαμβάνει στατιστικές μεθόδους για τη διερεύνηση των σχέσεων μεταξύ των μεταβλητών που συλλέγονται μέσω του ερωτηματολογίου. Κοινές μέθοδοι περιλαμβάνουν την ανάλυση συχνοτήτων, την παραγοντική ανάλυση, και τη χρήση συσχετίσεων για να διερευνηθεί πώς διαφορετικές μορφές εκφοβισμού συνδέονται μεταξύ τους και με άλλους παράγοντες, όπως η ψυχική υγεία ή οι ακαδημαϊκές επιδόσεις.

Επιπλέον, το RBQ μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την ταυτοποίηση υποομάδων πληθυσμού που είναι πιο ευάλωτες σε συγκεκριμένους τύπους εκφοβισμού, καθώς και για την αξιολόγηση των μακροπρόθεσμων επιπτώσεων του εκφοβισμού στην ψυχική υγεία και την κοινωνική λειτουργία των ατόμων.

Στόχος

Ο κύριος στόχος της χρήσης του RBQ είναι η διερεύνηση του ιστορικού εκφοβισμού σε άτομα και η εκτίμηση των συνεπειών του στη μετέπειτα ζωή τους. Μέσα από τη συστηματική συλλογή και ανάλυση δεδομένων, το RBQ επιτρέπει στους ερευνητές να κατανοήσουν καλύτερα την έκταση του προβλήματος του εκφοβισμού, να εντοπίσουν παράγοντες κινδύνου και προστασίας, και να αναπτύξουν στρατηγικές πρόληψης και παρέμβασης.

Βαθμονόμηση

Η βαθμονόμηση του RBQ περιλαμβάνει τη διαδικασία της εξασφάλισης της εγκυρότητας και αξιοπιστίας του εργαλείου. Αυτό επιτυγχάνεται μέσω δοκιμαστικών μελετών όπου το RBQ εφαρμόζεται σε αντιπροσωπευτικά δείγματα πληθυσμού, και οι απαντήσεις αναλύονται για να διασφαλιστεί ότι το ερωτηματολόγιο μετρά με ακρίβεια τις εμπειρίες εκφοβισμού. Η διαδικασία βαθμονόμησης μπορεί επίσης να περιλαμβάνει τη σύγκριση των αποτελεσμάτων του RBQ με άλλα αναγνωρισμένα εργαλεία μέτρησης εκφοβισμού για την επιβεβαίωση της συγκλίνουσας εγκυρότητάς του.

Βιβλιογραφία

Για την καλύτερη κατανόηση του RBQ και την υποστήριξη της εφαρμογής του σε ερευνητικά πλαίσια, είναι σημαντική η ανασκόπηση της σχετικής βιβλιογραφίας. Παραδείγματα βιβλιογραφίας μπορεί να περιλαμβάνουν άρθρα που εξετάζουν τη σχέση μεταξύ εκφοβισμού και ψυχικής υγείας, μελέτες που περιγράφουν τη διαδικασία ανάπτυξης και βαθμονόμησης του RBQ, καθώς και ερευνητικά αποτελέσματα που προέρχονται από τη χρήση του RBQ σε διάφορους πληθυσμούς και περιβάλλοντα.

Ενδεικτική βιβλιογραφία

Olweus, D. (1993). Bullying at school: What we know and what we can do. Blackwell Publishing.

Smith, P. K., & Sharp, S. (1994). School bullying: Insights and perspectives. Routledge.

Rigby, K. (2003). Consequences of bullying in schools. Canadian Journal of Psychiatry, 48(9), 583-590.

Gini, G., & Pozzoli, T. (2009). Association between bullying and psychosomatic problems: A meta-analysis. Pediatrics, 123(3), 1059-1065.