Χαρακτηριστικά οικογενειακών σχέσεων [FRC-39]

Περιγραφή

Η “Family Relationship Characteristics” (FRC) είναι μια κλίμακα σχεδιασμένη για την αξιολόγηση των χαρακτηριστικών των σχέσεων εντός της οικογένειας. Αυτή η κλίμακα εξετάζει διάφορες πτυχές των οικογενειακών σχέσεων, συμπεριλαμβανομένων των επιπέδων επικοινωνίας, υποστήριξης, αλληλοκατανόησης, συγκρούσεων και της συνολικής ποιότητας των οικογενειακών σχέσεων. Ο στόχος της είναι να παρέχει μια ολοκληρωμένη εικόνα των οικογενειακών σχέσεων, βοηθώντας να κατανοηθεί η δυναμική της οικογένειας και οι επιπτώσεις της στις ατομικές ψυχολογικές καταστάσεις.

Στόχος

Ο κύριος στόχος του FRC είναι να παρέχει ένα εργαλείο για την αξιολόγηση των χαρακτηριστικών των οικογενειακών σχέσεων, το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την κατανόηση των δυναμικών εντός της οικογένειας και των επιπτώσεών τους στην ψυχική και συναισθηματική ευημερία των μελών της οικογένειας. Οι πληροφορίες που συλλέγονται μέσω του FRC μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την ανάπτυξη παρεμβάσεων που στοχεύουν στη βελτίωση των οικογενειακών σχέσεων, την πρόληψη των συγκρούσεων και την προώθηση μιας υποστηρικτικής οικογενειακής ατμόσφαιρας.

Ανάλυση

Η ανάλυση των δεδομένων που συλλέγονται μέσω του FRC περιλαμβάνει τη χρήση στατιστικών μεθόδων για την αξιολόγηση της αξιοπιστίας και της εγκυρότητας του εργαλείου. Η αξιοπιστία του FRC εξετάζεται μέσω της χρήσης του Cronbach’s alpha για να διασφαλιστεί η εσωτερική συνοχή των ερωτήσεων. Η ανάλυση παραγόντων χρησιμοποιείται για να επιβεβαιώσει τη δομή του ερωτηματολογίου και να εντοπίσει τις υποκείμενες διαστάσεις των οικογενειακών σχέσεων. Επιπλέον, η ανάλυση συσχετίσεων μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να εξεταστεί η σχέση των βαθμολογιών του FRC με άλλες ψυχολογικές και κοινωνικές μεταβλητές, όπως η ψυχική υγεία, η ικανοποίηση από τη ζωή και η οικογενειακή ευημερία.

Βαθμονόμηση

Η βαθμονόμηση του FRC συνήθως περιλαμβάνει τη χρήση μιας κλίμακας Likert 5 βαθμίδων, όπου οι συμμετέχοντες καλούνται να βαθμολογήσουν κάθε δήλωση από το 1 (διαφωνώ απόλυτα) έως το 5 (συμφωνώ απόλυτα). Οι συνολικές βαθμολογίες υπολογίζονται προσθέτοντας τις βαθμολογίες των επιμέρους δηλώσεων που σχετίζονται με κάθε διάσταση των οικογενειακών σχέσεων. Υψηλότερες βαθμολογίες υποδεικνύουν καλύτερη ποιότητα και πιο θετικά χαρακτηριστικά στις οικογενειακές σχέσεις, ενώ χαμηλότερες βαθμολογίες μπορεί να υποδεικνύουν προβλήματα ή χαμηλή ποιότητα στις οικογενειακές σχέσεις.

Βιβλιογραφία

Furman, W., & Buhrmester, D. (1985). “Children’s perceptions of the qualities of sibling and peer relationships.” Child Development, 56(2), 448-461.
Minuchin, S. (1974). Families and Family Therapy. Harvard University Press.
Grotevant, H. D., & Cooper, C. R. (1986). “Patterns of interaction in family relationships and adolescent identity development.” Developmental Psychology, 22(1), 108-115.
McMaster, K. K., & Schaefer, E. S. (1996). “The McMaster Family Assessment Device: An Overview.” In M. A. Rutter & E. J. Bricker (Eds.), Understanding Family Processes: Basics of Family Systems Theory (pp. 134-150). Guilford Press.
Reiss, D. (1981). The Family’s Construction of Reality: A Context for Psychiatric Disorder. Harvard University Press.