Λίστα Ελέγχου Παιδικής Συμπεριφοράς για ηλικίες 1½ – 5 [CBCA-100]
Περιγραφή
Η Λίστα Ελέγχου Συμπεριφοράς Παιδιού για Ηλικίες 1½ – 5 Ετών (Child Behavior Checklist – CBCL 1½-5) είναι ένα εργαλείο αξιολόγησης που έχει σχεδιαστεί για να αξιολογεί τη συμπεριφορά και τη συναισθηματική ανάπτυξη μικρών παιδιών ηλικίας 1½ έως 5 ετών. Το εργαλείο αυτό συμπληρώνεται συνήθως από γονείς ή φροντιστές και στοχεύει στη συλλογή πληροφοριών σχετικά με πιθανά προβλήματα συμπεριφοράς ή συναισθηματικές δυσκολίες του παιδιού.
Η CBCL 1½-5 αποσκοπεί στην αναγνώριση διαφόρων δυσκολιών όπως αγχώδεις διαταραχές, συμπτώματα κατάθλιψης, προβλήματα προσοχής και άλλα ζητήματα συμπεριφοράς. Η αξιολόγηση βασίζεται σε ερωτηματολόγιο που ζητά από τους γονείς να αναφέρουν τη συχνότητα συγκεκριμένων συμπεριφορών που έχουν παρατηρήσει στο παιδί.
Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων
Η ανάλυση των δεδομένων της CBCL 1½-5 περιλαμβάνει την καταγραφή των απαντήσεων από το ερωτηματολόγιο και την ερμηνεία τους μέσα από συγκεκριμένες κλίμακες και πρότυπα. Οι βασικές κλίμακες περιλαμβάνουν:
Εξωτερικευμένη Συμπεριφορά: Συμπεριφορές που εκδηλώνονται προς τα έξω (π.χ. επιθετικότητα, καταστροφικότητα).
Εσωτερικευμένη Συμπεριφορά: Συμπεριφορές που σχετίζονται με εσωτερικά συναισθηματικά ζητήματα (π.χ. άγχος, συμπτώματα κατάθλιψης).
Οι πληροφορίες που συλλέγονται βοηθούν στον εντοπισμό πιθανών προβλημάτων και στη διαμόρφωση κατάλληλων παρεμβάσεων ή στρατηγικών υποστήριξης του παιδιού. Τα αποτελέσματα συγκρίνονται με αναπτυξιακά πρότυπα για να διαπιστωθεί εάν υπάρχουν ανησυχητικές ενδείξεις.
Σκοπός
Ο κύριος στόχος της CBCL 1½-5 είναι να παρέχει έναν αξιόπιστο και έγκυρο τρόπο αξιολόγησης της ψυχολογικής και συναισθηματικής ανάπτυξης μικρών παιδιών. Μέσω της χρήσης του εργαλείου αυτού, οι επαγγελματίες μπορούν να εντοπίσουν έγκαιρα συμπεριφορικές ή συναισθηματικές δυσκολίες και να παρέχουν κατάλληλη υποστήριξη και παρέμβαση.
Βαθμολόγηση
Η βαθμολόγηση της CBCL 1½-5 γίνεται μέσω ανάλυσης των απαντήσεων και σύγκρισής τους με στατιστικά πρότυπα που έχουν καθοριστεί για την ηλικιακή ομάδα του παιδιού. Οι χρησιμοποιούμενες κλίμακες και δείκτες βοηθούν στην κατηγοριοποίηση και ερμηνεία των δεδομένων για τον προσδιορισμό της σοβαρότητας και της φύσης πιθανών προβλημάτων.
Βιβλιογραφία
Achenbach, T. M., & Rescorla, L. A. (2000). Manual for the ASEBA Preschool Forms & Profiles. University of Vermont, Research Center for Children, Youth, and Families.
Achenbach, T. M. (1991). Manual for the Child Behavior Checklist 1½-5. University of Vermont, Research Center for Children, Youth, and Families.