Κλίμακα Στόχου Επιτεύγματος για Αθλήματα Νέων [AGSYS-12]
Περιγραφή
Η Κλίμακα Στόχων Επίτευξης για τη Νεανική Άθληση (AGSYS-12) είναι ένα ψυχομετρικό εργαλείο που έχει σχεδιαστεί για να αξιολογεί τους στόχους επίτευξης των νεαρών αθλητών σε αθλητικά περιβάλλοντα. Εξετάζει τον βαθμό στον οποίο οι συμμετέχοντες σε αθλήματα υποστηρίζουν διαφορετικούς τύπους στόχων επίτευξης, όπως:
Στόχοι με επίκεντρο το έργο (task-oriented goals): Επικεντρώνονται στη βελτίωση του εαυτού και στην κατάκτηση δεξιοτήτων.
Στόχοι με επίκεντρο το εγώ (ego-oriented goals): Επικεντρώνονται στην υπεροχή έναντι των άλλων και στην επίδειξη ικανοτήτων.
Η κλίμακα συμβάλλει στην κατανόηση των κινήτρων που επηρεάζουν τη συμμετοχή, την απόδοση και την απόλαυση των νέων στον αθλητισμό.
Ανάλυση Δεδομένων και Χρήση
Συλλογή Δεδομένων: Οι συμμετέχοντες συμπληρώνουν την AGSYS-12 απαντώντας σε δηλώσεις σχετικά με τους στόχους και τα κίνητρά τους στον αθλητισμό. Οι απαντήσεις δίνονται συνήθως σε κλίμακα Likert, η οποία μετρά τη συχνότητα ή την ένταση της συμφωνίας με κάθε δήλωση.
Επεξεργασία Δεδομένων: Οι απαντήσεις βαθμολογούνται και συγκεντρώνονται για να προσδιοριστεί το επίπεδο υποστήριξης των στόχων με επίκεντρο το έργο και το εγώ. Αυτό περιλαμβάνει τον υπολογισμό μέσων όρων για κάθε τύπο στόχου και ενδεχομένως την ανάλυση της κατανομής των σκορ.
Ερμηνεία Δεδομένων: Η ανάλυση των σκορ παρέχει πληροφορίες σχετικά με τους κυρίαρχους τύπους στόχων επίτευξης μεταξύ των συμμετεχόντων. Για παράδειγμα, υψηλότερα σκορ σε στόχους με επίκεντρο το έργο υποδεικνύουν εστίαση στην προσωπική βελτίωση και μάθηση, ενώ υψηλότερα σκορ σε στόχους με επίκεντρο το εγώ δείχνουν εστίαση στην υπεροχή έναντι των άλλων.
Εφαρμογή: Τα αποτελέσματα της AGSYS-12 μπορούν να χρησιμοποιηθούν από προπονητές, εκπαιδευτικούς και αθλητικούς ψυχολόγους για την προσαρμογή παρεμβάσεων και στρατηγικών προπόνησης που ευθυγραμμίζονται με τα κίνητρα των νέων αθλητών. Η κατανόηση αυτών των στόχων βοηθά στον σχεδιασμό προγραμμάτων που ενισχύουν την παρακίνηση, την απόδοση και τη συνολική εμπειρία στον αθλητισμό.
Στόχοι
Οι βασικοί στόχοι της Κλίμακας Στόχων Επίτευξης για τη Νεανική Άθληση (AGSYS-12) είναι:
Αξιολόγηση Στόχων Επίτευξης: Να μετρηθεί ο βαθμός υποστήριξης των στόχων με επίκεντρο το έργο έναντι των στόχων με επίκεντρο το εγώ από τους νεαρούς αθλητές.
Κατανόηση Κινήτρων: Να αποκαλυφθούν τα κίνητρα που καθοδηγούν τη συμμετοχή και την απόδοση στον αθλητισμό.
Καθοδήγηση Παρεμβάσεων: Να καθοδηγηθεί η ανάπτυξη στρατηγικών προπόνησης και παρεμβάσεων που ανταποκρίνονται στους στόχους των αθλητών και προάγουν μια θετική και αποτελεσματική αθλητική εμπειρία.
Βαθμονόμηση
Βαθμολόγηση: Κάθε ερώτηση της AGSYS-12 βαθμολογείται με βάση τις απαντήσεις των συμμετεχόντων. Οι συνολικοί σκορ για τους στόχους με επίκεντρο το έργο και το εγώ υπολογίζονται ξεχωριστά για να δημιουργηθεί ένα προφίλ προσανατολισμού στόχων για κάθε συμμετέχοντα.
Στατιστική Ανάλυση: Η αξιοπιστία και η εγκυρότητα της κλίμακας αξιολογούνται μέσω στατιστικών μεθόδων όπως ο συντελεστής αξιοπιστίας Cronbach’s alpha για εσωτερική συνέπεια και ανάλυση παραγόντων για την επιβεβαίωση της δομής της κλίμακας.
Κανονιστικά Δεδομένα: Τα σκορ συγκρίνονται με κανονιστικά δεδομένα για την ερμηνεία των ατομικών αποτελεσμάτων σε σχέση με ευρύτερες τάσεις σε παρόμοιους πληθυσμούς. Αυτή η σύγκριση βοηθά στην κατανόηση του κατά πόσο οι στόχοι ενός ατόμου ευθυγραμμίζονται ή διαφέρουν από γενικές τάσεις.
Βιβλιογραφία
Dweck, C. S. (1986). Motivational processes affecting learning. American Psychologist, 41(10), 1040-1048.
Nicholls, J. G. (1989). The competitive ethos and democratic education. Harvard University Press.
Gould, D., & Weiss, M. R. (2003). Leadership and coaching in sport. Στο D. Hackfort & C. D. Spielberger (Eds.), Stress and Anxiety (Τόμος 2, σσ. 181-211).
Vallerand, R. J., & Bissonnette, R. (1992). Intrinsic, extrinsic, and amotivation in sport: A test of the hierarchical model of motivation. Journal of Sport and Exercise Psychology, 14(3), 290-305.