Κλίμακα συναγερμού γνωστικού στυλ [ASCS- 62]
Περιγραφή
Η Κλίμακα Εγρήγορσης του Γνωστικού Στυλ (AQ-62) είναι ένα εργαλείο που έχει σχεδιαστεί για να αξιολογεί τα γνωστικά στυλ, εστιάζοντας συγκεκριμένα στον τρόπο με τον οποίο τα άτομα επεξεργάζονται πληροφορίες και ανταποκρίνονται σε διάφορες γνωστικές εργασίες. Η ένδειξη “AQ-62” υποδηλώνει ότι το εργαλείο αποτελείται από 62 ερωτήσεις. Αυτά τα ερωτήματα αξιολογούν συνήθως:
Γνωστική Επεξεργασία: Πώς τα άτομα αντιλαμβάνονται, ερμηνεύουν και ανταποκρίνονται σε πληροφορίες.
Γνωστική Ευελιξία: Η ικανότητα μετάβασης μεταξύ διαφορετικών γνωστικών εργασιών ή προοπτικών.
Εγρήγορση και Προσοχή: Ο ρόλος της προσοχής και της εγρήγορσης στην απόδοση γνωστικών λειτουργιών.
Ανάλυση Δεδομένων
Η ανάλυση των δεδομένων από το AQ-62 περιλαμβάνει:
Συλλογή Δεδομένων: Οι απαντήσεις στις 62 ερωτήσεις συλλέγονται και καταγράφονται από τους συμμετέχοντες.
Στατιστική Ανάλυση: Περιγραφικά στατιστικά όπως συχνότητες, μέσοι όροι και τυπικές αποκλίσεις χρησιμοποιούνται για την κατανόηση της κατανομής των δεδομένων. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί παραγοντική ανάλυση για την αναγνώριση υποκείμενων διαστάσεων του γνωστικού στυλ.
Διαγνωστική Αξιολόγηση: Οι αναλύσεις υποομάδων (π.χ. ανά ηλικία, φύλο ή γνωστικό στυλ) μπορεί να αποκαλύψουν πρότυπα ή διαφορές στους τρόπους γνωστικής επεξεργασίας.
Ερμηνεία: Τα ευρήματα προσφέρουν πληροφορίες για το πώς διαφέρουν τα γνωστικά στυλ μεταξύ των ατόμων και πώς αυτά σχετίζονται με την απόδοση σε γνωστικές εργασίες.
Στόχοι
Οι βασικοί στόχοι χρήσης του AQ-62 περιλαμβάνουν:
Αναγνώριση Γνωστικών Στυλ: Κατανόηση διαφορετικών γνωστικών στυλ και του τρόπου που αυτά επηρεάζουν την επεξεργασία πληροφοριών.
Βελτίωση Γνωστικής Απόδοσης: Εφαρμογή των ευρημάτων για τη βελτίωση γνωστικών στρατηγικών και προσεγγίσεων επίλυσης προβλημάτων.
Έρευνα και Ανάπτυξη: Συμβολή στην έρευνα της γνωστικής ψυχολογίας και των γνωστικών στυλ.
Βαθμονόμηση
Η βαθμονόμηση του εργαλείου AQ-62 περιλαμβάνει:
Έλεγχος Εγκυρότητας: Διασφάλιση ότι η κλίμακα αξιολογεί αποτελεσματικά τα γνωστικά στυλ όπως προβλέπεται.
Αξιολόγηση Αξιοπιστίας: Επιβεβαίωση ότι το εργαλείο παρέχει σταθερά και αξιόπιστα αποτελέσματα σε διαφορετικά πλαίσια και πληθυσμούς.
Κανονικοποίηση: Ανάπτυξη κανονιστικών δεδομένων για την παροχή σημείων αναφοράς κατά την ερμηνεία των σκορ.
Βιβλιογραφία
Sternberg, R. J. (1997). “Thinking Styles.” Cambridge University Press.
Dunn, J. G., & Dunn, R. (2001). “Teaching Elementary Students through Their Individual Learning Styles: Practical Approaches for Grades 3-6.” Prentice Hall.
Nunnally, J. C., & Bernstein, I. H. (1994). “Psychometric Theory.” McGraw-Hill.
Messick, S. (1989). “Validity.” The Sage Handbook of Research in Education.