Τεστ Πρώιμης Ανίχνευσης της Αναπτυξιακής Διαταραχής Ψυχοκινητικού Συντονισμού [EDT-35]

Σκοπός Ερωτηματολογίου (Κλίμακας)

Ο κύριος σκοπός του εργαλείου είναι η πρώιμη ανίχνευση και η έγκαιρη διάγνωση αναπτυξιακών διαταραχών ψυχοκινητικού συντονισμού σε παιδιά ηλικίας 4 έως 8 ετών. Απευθύνεται σε ειδικούς, όπως ψυχολόγους, παιδοθεραπευτές και εκπαιδευτικούς, και αξιολογεί τόσο την αδρή όσο και τη λεπτή κινητική ικανότητα. Χρησιμοποιείται ευρέως σε κλινικά και εκπαιδευτικά πλαίσια και έρευνες.

Ανάλυση Ερωτηματολογίου (Κλίμακας)

Το εργαλείο δημιουργήθηκε από τη Σ. Καραμπατζάκη και τον Λ. Σταύρου ως σύγχρονη προσαρμογή διεθνών προτύπων και βασίζεται στη διδακτορική διατριβή της Καραμπατζάκη (2002). Η δομή του αποτελείται από δύο βασικά μέρη: ένα πρακτικό τεστ με 10 υποδοκιμασίες και δύο τύπους ερωτηματολογίων. Το πρακτικό τεστ περιλαμβάνει δραστηριότητες όπως σχέδιο ανθρώπινης μορφής, αντιγραφή σχημάτων και λεπτοκινητικές ασκήσεις. Τα ερωτηματολόγια διακρίνονται σε Τύπο Α για ηλικίες 4-6 ετών με 36 ερωτήσεις και Τύπο Β για ηλικίες 6-8 ετών με 35 ερωτήσεις. Οι υποκλίμακες που αξιολογούνται είναι η αδρή κινητική ικανότητα (όπως η στατική ισορροπία) και η λεπτή κινητική ικανότητα (όπως το πέρασμα χαντριών σε κλωστή).

Βαθμολόγηση Ερωτήσεων

Το πρακτικό τεστ βαθμολογείται σε κλίμακα 0 έως 10 για κάθε μία από τις 10 υποδοκιμασίες, με συνολική βαθμολογία έως και 100. Το ερωτηματολόγιο χρησιμοποιεί κλίμακα 5 σημείων (από 1 “ποτέ/καθόλου” έως 5 “πάντα/πολύ”). Ο μέγιστος αριθμός βαθμών για τον Τύπο Α είναι 180 (36 ερωτήσεις × 5) και για τον Τύπο Β είναι 175 (35 ερωτήσεις × 5). Η συνολική βαθμολογία στο πρακτικό τεστ ερμηνεύεται ως εξής: τιμές κάτω από 50 μπορεί να υποδηλώνουν δυσκολία στον ψυχοκινητικό συντονισμό. Στις υποκλίμακες, η αδρή κινητική έχει μέγιστο 40/100 και η λεπτή κινητική 60/100.

Στατιστική Ανάλυση

Η κλίμακα παρουσιάζει υψηλή θεωρητική εγκυρότητα (construct validity) και καλή προβλεπτική εγκυρότητα, με δυνατότητα αναγνώρισης παιδιών που παρουσιάζουν δυσκολίες στον συντονισμό.

Εγκυρότητα και Αξιοπιστία

Η αξιοπιστία του εργαλείου είναι ιδιαίτερα υψηλή, με δείκτη Cronbach’s α για το πρακτικό τεστ στο 0.94, για τον Τύπο Α του ερωτηματολογίου στο 0.96 και για τον Τύπο Β στο 0.94. Τα δεδομένα αυτά υποστηρίζουν την ψυχομετρική ποιότητα του εργαλείου.

Βιβλιογραφία

Ελληνική Βιβλιογραφία

Καραμπατζάκη, Ζ. (2002). Πρώιμη ανίχνευση και αναγνώριση της αναπτυξιακής διαταραχής του ψυχοκινητικού συντονισμού σε παιδιά ηλικίας 4-6 ετών. Διδακτορική Διατριβή, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων.

Ξένη Βιβλιογραφία

Frankenburg, W. K., & Dodds, J. B. (1967). The Denver Developmental Screening Test. Journal of Pediatrics, 71, 181-191.

Henderson, S. E., & Sugden, D. A. (1992). The Movement Assessment Battery for Children. London: Psychological Corporation.

Griffiths, M. I. (1973). Early detection by developmental screening. In M. I. Griffiths (Ed.), The Young Retarded Child: Medical Aspects of Care (pp. 11-19). Churchill Livingstone.

Λέξεις Κλειδιά

Αναπτυξιακή διαταραχή, ψυχοκινητικός συντονισμός, πρώιμη ανίχνευση, παιδιά 4-8 ετών, κινητική ικανότητα, αξιοπιστία, εγκυρότητα, ψυχομετρικά τεστ, στατιστική ανάλυση.