Κλίμακα Συναισθηματικής Αυτο-αποτελεσματικότητας για Νέους [ESES-Y-32]
Κλίμακα – Περιγραφή
Η Κλίμακα Συναισθηματικής Αυτοαποτελεσματικότητας για Νέους (ESES-Y) είναι ένα ψυχομετρικό εργαλείο σχεδιασμένο να μετρά τη συναισθηματική αυτοαποτελεσματικότητα των νέων. Η αυτοαποτελεσματικότητα αναφέρεται στην ικανότητα ενός ατόμου να πιστεύει ότι μπορεί να διαχειριστεί αποτελεσματικά τα συναισθήματά του σε διάφορες καταστάσεις. Η κλίμακα αυτή χρησιμοποιείται συχνά για την αξιολόγηση της ικανότητας των εφήβων να κατανοούν και να διαχειρίζονται τα συναισθήματά τους, κάτι που είναι κρίσιμο για την ψυχοκοινωνική τους ανάπτυξη.
Ανάλυση Δεδομένων και Χρήση
Τα δεδομένα που συλλέγονται μέσω της ESES-Y μπορούν να αναλυθούν με στατιστικές τεχνικές όπως η ανάλυση αξιοπιστίας (π.χ. ο συντελεστής α του Cronbach), η διερευνητική και η επιβεβαιωτική παραγοντική ανάλυση, ώστε να ελεγχθεί η εσωτερική συνοχή της κλίμακας και η δομική της εγκυρότητα.
Μέσα από αυτή την ανάλυση, οι ερευνητές μπορούν να εξετάσουν εάν οι διάφορες διαστάσεις της αυτοαποτελεσματικότητας (π.χ. η διαχείριση αρνητικών συναισθημάτων ή η έκφραση θετικών συναισθημάτων) αλληλεπιδρούν με παράγοντες όπως η ηλικία, το φύλο ή άλλες ψυχολογικές μεταβλητές. Τα δεδομένα αυτά μπορούν να χρησιμοποιηθούν για εκπαιδευτικές και ψυχολογικές παρεμβάσεις, με στόχο να βοηθήσουν τους νέους να βελτιώσουν τη διαχείριση των συναισθημάτων τους.
Σκοπός
Ο κύριος στόχος της κλίμακας ESES-Y είναι να προσδιορίσει το επίπεδο συναισθηματικής αυτοαποτελεσματικότητας των νέων, σε σχέση με την ικανότητά τους να διαχειρίζονται τα συναισθήματα. Αυτό περιλαμβάνει την ικανότητα να αντιμετωπίζουν αγχωτικές καταστάσεις, να εκφράζουν τα συναισθήματα με υγιείς τρόπους και να διατηρούν την ψυχολογική τους ευεξία. Το εργαλείο μπορεί να χρησιμοποιηθεί τόσο σε εκπαιδευτικά περιβάλλοντα όσο και στην έρευνα, για την κατανόηση της συναισθηματικής ανάπτυξης και την παροχή υποστήριξης σε νέους.
Βαθμολόγηση
Η κλίμακα βαθμολογείται συνήθως βάσει των αυτοαναφερόμενων απαντήσεων, όπου οι συμμετέχοντες απαντούν σε ερωτήσεις που σχετίζονται με διάφορες συναισθηματικές καταστάσεις. Οι απαντήσεις αξιολογούνται σε κλίμακα Likert (συνήθως 5 σημείων), όπου οι συμμετέχοντες δηλώνουν το επίπεδο συμφωνίας ή διαφωνίας με τις δηλώσεις. Η συνολική βαθμολογία προκύπτει από τον μέσο όρο ή το άθροισμα των απαντήσεων, παρέχοντας μια ένδειξη για το επίπεδο αυτοαποτελεσματικότητας σε συγκεκριμένους τομείς διαχείρισης συναισθημάτων.
Βιβλιογραφία
Muris, P. (2001). Ένα σύντομο ερωτηματολόγιο για τη μέτρηση της αυτοαποτελεσματικότητας στους νέους. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 23(3), 145-149.
Bandura, A. (2006). Οδηγός για την κατασκευή κλιμάκων αυτοαποτελεσματικότητας. Στο F. Pajares & T. Urdan (Επιμ.), Self-Efficacy Beliefs of Adolescents (σσ. 307-337). Information Age Publishing.
Caprara, G. V., & Gerbino, M. (2001). Αντιληπτή συναισθηματική αυτοαποτελεσματικότητα: Η ικανότητα ρύθμισης αρνητικών συναισθημάτων και έκφρασης θετικών συναισθημάτων. Στο G. V. Caprara (Επιμ.), Self-Efficacy: Affective, Regulatory, and Cognitive Determinants of Behavior (σσ. 35-52). Worth Publishers.