Ερωτηματολόγιο Αξιολόγησης Συναισθημάτων [AES-33]

Περιγραφή Ερωτηματολογίου

Το Ερωτηματολόγιο Αξιολόγησης Συναισθημάτων (AES), γνωστό και ως Κλίμακα Συναισθηματικής Νοημοσύνης Schutte (SEIS), βασίζεται στο θεωρητικό μοντέλο των Salovey και Mayer για τη Συναισθηματική Νοημοσύνη. Περιλαμβάνει 33 δηλώσεις που αξιολογούν την ικανότητα του ατόμου να αναγνωρίζει, να κατανοεί, να εκφράζει και να διαχειρίζεται τα συναισθήματα, τόσο τα δικά του όσο και των άλλων. Οι συμμετέχοντες απαντούν σε κάθε δήλωση χρησιμοποιώντας μια κλίμακα 5 σημείων, όπου το 1 αντιστοιχεί σε “Διαφωνώ απόλυτα” και το 5 σε “Συμφωνώ απόλυτα”.

Στόχος

Ο στόχος του ερωτηματολογίου είναι να μετρήσει τη συναισθηματική νοημοσύνη ως προσωπικό χαρακτηριστικό. Χρησιμοποιείται για την ανίχνευση της ικανότητας ενός ατόμου να αναγνωρίζει και να ρυθμίζει τα συναισθήματα του, να κατανοεί τα συναισθήματα των άλλων και να τα χρησιμοποιεί αποτελεσματικά στην καθημερινή ζωή. Είναι κατάλληλο για χρήση σε εκπαιδευτικά, επαγγελματικά και ερευνητικά πλαίσια.

Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων

Τα αποτελέσματα του ερωτηματολογίου αναλύονται κυρίως μέσω του συνολικού σκορ, το οποίο προκύπτει από το άθροισμα των απαντήσεων στις 33 δηλώσεις, αφού ληφθεί υπόψη η αντίστροφη βαθμολόγηση για τις αρνητικά διατυπωμένες ερωτήσεις. Σε κάποιες περιπτώσεις, οι απαντήσεις οργανώνονται σε επιμέρους διαστάσεις όπως Αντίληψη Συναισθημάτων, Ρύθμιση Συναισθημάτων, Διαχείριση Συναισθημάτων Τρίτων και Χρήση Συναισθημάτων. Τα δεδομένα μπορούν να αναλυθούν ποσοτικά, με στατιστικές τεχνικές όπως η παραγοντική ανάλυση, οι συσχετίσεις και οι αναλύσεις διαφορών μεταξύ ομάδων.

Χρήση Δεδομένων

Τα δεδομένα του AES μπορούν να αξιοποιηθούν σε ερευνητικά πλαίσια για τη μελέτη της συναισθηματικής νοημοσύνης και της σχέσης της με άλλες ψυχολογικές ή κοινωνικές μεταβλητές. Επίσης, χρησιμοποιούνται στην εκπαιδευτική ψυχολογία για την ενίσχυση κοινωνικών δεξιοτήτων μαθητών και φοιτητών, στην επαγγελματική συμβουλευτική για τη βελτίωση διαπροσωπικών σχέσεων στο χώρο εργασίας, καθώς και στην κλινική ψυχολογία ως εργαλείο διαγνωστικής ή θεραπευτικής υποστήριξης.

Βαθμονόμηση

Κάθε δήλωση βαθμολογείται σε κλίμακα από 1 έως 5. Ορισμένες δηλώσεις είναι αρνητικά διατυπωμένες και απαιτούν αντίστροφη βαθμολόγηση (δηλαδή, το 1 μετατρέπεται σε 5, το 2 σε 4 κ.ο.κ.). Το συνολικό σκορ κυμαίνεται από 33 έως 165. Όσο υψηλότερο το σκορ, τόσο μεγαλύτερη η δηλωμένη ικανότητα συναισθηματικής νοημοσύνης. Δεν υπάρχουν επίσημα αποδεκτά όρια για κατηγοριοποίηση σε “χαμηλή”, “μέτρια” ή “υψηλή” συναισθηματική νοημοσύνη, εκτός αν καθοριστούν μέσω σύγκρισης με δείγμα ή πληθυσμιακά πρότυπα.

Βιβλιογραφία

Schutte, N. S., Malouff, J. M., Hall, L. E., Haggerty, D. J., Cooper, J. T., Golden, C. J., & Dornheim, L. (1998). Development and validation of a measure of emotional intelligence. Personality and Individual Differences, 25(2), 167–177.
Salovey, P., & Mayer, J. D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 9(3), 185–211.
Austin, E. J., Saklofske, D. H., Huang, S. H. S., & McKenney, D. (2004). Measurement of trait emotional intelligence: Testing and cross-validating a modified version of the Schutte Emotional Intelligence Scale. Personality and Individual Differences, 36, 555–562.