Λίστα Ελέγχου Παιδικής Συμπεριφοράς για ηλικίες 1½–5 [CBCA-99]
Περιγραφή Ερωτηματολογίου
Το ερωτηματολόγιο ΛΕΠΣ 1½–5 αποτελεί μέρος του συστήματος ΣΑΕΒΑ (Σύστημα Αξιολόγησης της Εμπειρικά Βασισμένης Αξιολόγησης) που αφορά την προσχολική ηλικία. Περιλαμβάνει 99 δηλώσεις που σχετίζονται με συναισθηματικά και συμπεριφορικά προβλήματα παιδιών ηλικίας 1½–5 ετών, τις οποίες ο γονέας ή ο φροντιστής καλείται να αξιολογήσει με βάση τη συχνότητα ή την ένταση εμφάνισής τους. Οι ερωτήσεις καλύπτουν τρία βασικά επίπεδα: το φυσιολογικό επίπεδο, το οποίο αντιστοιχεί στο 39% του πληθυσμού, την οριακή περιοχή, η οποία αφορά το 5% του πληθυσμού, και την περιοχή ψυχοπαθολογίας, που περιλαμβάνει το 20% του πληθυσμού.
Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων
Η στάθμιση του ερωτηματολογίου βασίστηκε σε δείγμα 683 ατόμων από διάφορες γεωγραφικές περιοχές της Ελλάδας. Η ανάλυση των δεδομένων πραγματοποιήθηκε με τη μέθοδο της επιβεβαιωτικής παραγοντικής ανάλυσης, η οποία τεκμηρίωσε την παραγοντική δομή του εργαλείου σύμφωνα με το αρχικό σχέδιο των δημιουργών του. Ο δείκτης αξιοπιστίας Cronbach’s α κυμάνθηκε από 0,52 έως 0,87 για τις επτά επιμέρους κλίμακες. Για τα δύο γενικευμένα σύνδρομα, δηλαδή τα εσωτερικευμένα και εξωτερικευμένα προβλήματα, οι τιμές κυμάνθηκαν από 0,82 έως 0,94. Επιπρόσθετα, η αξιοπιστία επαναληπτικών μετρήσεων σε διάστημα τεσσάρων εβδομάδων ήταν υψηλή, με τιμές από 0,80 έως 0,93.
Στόχος
Το συγκεκριμένο ερωτηματολόγιο χρησιμοποιείται για την αξιολόγηση της συναισθηματικής και της γνωστικής προσαρμογής του παιδιού προσχολικής ηλικίας. Στόχος του είναι να αποτυπώσει με έγκυρο και αξιόπιστο τρόπο τη συναισθηματική λειτουργία και τις συμπεριφορές του παιδιού στην καθημερινή του ζωή, συμβάλλοντας στον εντοπισμό πιθανών δυσκολιών και την έγκαιρη παρέμβαση.
Βαθμονόμηση
Το άτομο που συμπληρώνει το ερωτηματολόγιο πρέπει να απαντήσει σε 99 προβλήματα-ερωτήσεις χρησιμοποιώντας μια αποκλειστική κλίμακα τριών σημείων, με το 0 να υποδηλώνει ότι η δήλωση δεν ταιριάζει καθόλου, το 1 ότι ταιριάζει λίγο ή μερικές φορές, και το 2 ότι υποδηλώνει ότι «ταιριάζει πολύ ή πολύ συχνά». Οι απαντήσεις κατατάσσονται σε δύο γενικευμένες κλίμακες: την κλίμακα εσωτερικευμένων προβλημάτων, η οποία περιλαμβάνει ενότητες όπως συναισθηματική αντιδραστικότητα, άγχος/κατάθλιψη, απόσυρση και σωματικές ενοχλήσεις, και την κλίμακα εξωτερικευμένων προβλημάτων, η οποία περιλαμβάνει ενότητες όπως προκλητική και επιθετική συμπεριφορά. Παράλληλα, υπολογίζεται και η συνολική βαθμολογία που προκύπτει από το άθροισμα όλων των απαντήσεων.
Βιβλιογραφία
Achenbach, T. M. (1991). Integrative Guide to the 1991 CBCL/4-18, YSR, and TRF Profiles. Burlington, VT: University of Vermont, Department of Psychology.
Achenbach, T. M., & Howell, C. T. (1993). Are American children’s problems getting worse? Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 32, 1145–1154.
Τσαούσης Ι. (2009). Εγχειρίδιο για τα ερωτηματολόγια και προφίλ προσχολικής ηλικίας του συστήματος ΣΑΕΒΑ. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.