Κλίμακα Αυτοεκτίμησης για Παιδιά Ανεξάρτητη Πολιτισμικών Παραγόντων [CFSEI-30]
Σκοπός
Η Κλίμακα CFSEI-B έχει ως στόχο τη μέτρηση και αξιολόγηση της αυτοεκτίμησης παιδιών και εφήβων, τόσο στο σύνολό της όσο και στις επιμέρους διαστάσεις της. Αποτελεί ένα εργαλείο χρήσιμο στην εκπαιδευτική και ψυχολογική πρακτική για την κατανόηση της εικόνας εαυτού σε νεαρές ηλικίες.
Περιγραφή
Η κλίμακα CFSEI-B αποτελεί τη σύντομη εκδοχή της πλήρους μορφής CFSEI-A, περιλαμβάνοντας 30 συνολικά προτάσεις. Η χορήγησή της μπορεί να γίνει ατομικά ή ομαδικά, και απευθύνεται κυρίως σε παιδιά ηλικίας 10 έως 13 ετών, μαθητές της Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού. Η χορήγηση είναι ιδιαίτερα κατάλληλη και για παιδιά που αντιμετωπίζουν γλωσσικές ή μαθησιακές δυσκολίες, καθώς η μορφή των ερωτήσεων είναι απλή και προσαρμοσμένη στο αναπτυξιακό επίπεδο των μαθητών.
Η κλίμακα περιλαμβάνει πέντε υποκλίμακες, καθεμία από τις οποίες αξιολογεί μια επιμέρους πτυχή της αυτοεκτίμησης: γενική αυτοεκτίμηση, κοινωνική αυτοεκτίμηση, ακαδημαϊκή-σχολική αυτοεκτίμηση, αυτοεκτίμηση σε σχέση με τους γονείς και μια κλίμακα ψεύδους για έλεγχο της ειλικρίνειας των απαντήσεων.
Τρόπος Συμπλήρωσης
Ο εξεταζόμενος καλείται να απαντήσει σε κάθε πρόταση με μία από τις δύο επιλογές: «Ναι» ή «Όχι». Οι απαντήσεις καταγράφονται σε ενιαίο φύλλο απαντήσεων. Οι ερωτήσεις είναι διατυπωμένες κατά τρόπο ώστε η επιλογή της απάντησης «Ναι» στις περισσότερες να υποδηλώνει θετική αυτοαντίληψη. Σε πέντε από τις τριάντα προτάσεις (οι οποίες ανήκουν στην κλίμακα ψεύδους), η απάντηση «Ναι» αποτελεί ένδειξη κοινωνικά επιθυμητής, αλλά όχι ειλικρινούς, απάντησης.
Βαθμολόγηση
Κάθε απάντηση που συνάδει με θετική αυτοεκτίμηση βαθμολογείται με 1 μονάδα, ενώ οι υπόλοιπες με 0. Οι πέντε προτάσεις της κλίμακας ψεύδους βαθμολογούνται αντίστροφα: οι απαντήσεις «Ναι» υποδηλώνουν κοινωνικά επιθυμητές αλλά πιθανώς μη ειλικρινείς απαντήσεις. Η συνολική βαθμολογία προκύπτει από το άθροισμα των τιμών των ερωτήσεων των τεσσάρων βασικών υποκλιμάκων (χωρίς τις ερωτήσεις της ψεύδους υποκλίμακας). Μια υψηλή τιμή στην κλίμακα ψεύδους μπορεί να καταδείξει ανάγκη επαναξιολόγησης της εγκυρότητας των απαντήσεων.
Ψυχομετρικές Ιδιότητες
Η κλίμακα CFSEI-B παρουσιάζει ικανοποιητικούς δείκτες αξιοπιστίας, με εσωτερική συνέπεια (Cronbach’s α) για τις υποκλίμακες να κυμαίνεται μεταξύ 0,66 και 0,76. Έχει δοκιμαστεί σε ελληνικό δείγμα με εφήβους μαθητές και παρουσιάζει στατιστικά σημαντική παραγοντική συνοχή, σύμφωνα με την ελληνική μετάφραση και προσαρμογή των Ε. Διδασκάλου και Γ. Κλεφτάρα.
Βιβλιογραφία
Battle, J. (1977). A comparison of two self-report inventories. Psychological Reports, 41, 159–160.
Battle, J. (1980). The relationship between self-esteem and depression among high school students. Perceptual and Motor Skills, 51, 157–158.
Battle, J. (1981). Culture-free SEI self-esteem inventories for children and adults. Austin, TX: Pro-Ed.
Battle, J. (1992). Culture-Free Self-Esteem Inventories. Examiner’s Manual (2nd ed.). Austin, TX: Pro-Ed.
Battle, J. (2002). Culture-Free Self-Esteem Inventories (3rd ed.). Austin, TX: Pro-Ed.
Διδασκάλου, Ε., & Κλεφτάρας, Γ. (2009). Αυτοεκτίμηση και κατάθλιψη σε μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Περιοδικό Ελληνικής Εταιρείας Ψυχολογικής Παιδαγωγικής Βοήθειας.
Κλεφτάρας, Γ., & Διδασκάλου, Ε. (2007, Νοέμβριος). Αυτοεκτίμηση και Καταθλιπτική Συμπτωματολογία σε Μαθητές με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες. Ανακοίνωση στο 2ο Συνέδριο Επιστημόνων Φροντίδας Χρονίως Πασχόντων, Λάρισα.