Ερωτηματολόγιο Γνωστικής Παρέμβασης [CIQ-22]

Περιγραφή Ερωτηματολογίου

Το Ερωτηματολόγιο Γνωστικής Παρέμβασης (Cognitive Interference Questionnaire – CIQ) έχει σχεδιαστεί για να μετρά τη συχνότητα εμφάνισης σκέψεων που παρεμποδίζουν τη συγκέντρωση και την απόδοση ενός ατόμου κατά τη διάρκεια μιας απαιτητικής δραστηριότητας, όπως εξετάσεις, εργασία ή παρουσίαση. Αξιολογεί τόσο σκέψεις που δεν σχετίζονται με την εκτελούμενη εργασία (task-irrelevant thoughts) όσο και σκέψεις που σχετίζονται με την ανησυχία για την απόδοση (task-relevant worries). Το εργαλείο αυτό χρησιμοποιείται ευρέως σε ερευνητικά και κλινικά πλαίσια για την αποτίμηση της επίδρασης του άγχους, της ανησυχίας και της παρεμβολής σκέψεων στην απόδοση.

Στόχος

Ο κύριος στόχος του CIQ είναι η ανίχνευση και μέτρηση της γνωστικής παρέμβασης που προκαλείται από αρνητικές ή αποσπαστικές σκέψεις κατά τη διάρκεια κρίσιμων δραστηριοτήτων. Το εργαλείο βοηθά στην κατανόηση του βαθμού στον οποίο το άτομο αποσπάται από εσωτερικά ή εξωτερικά ερεθίσματα και πώς αυτό μπορεί να επηρεάζει τη γνωστική του απόδοση.

Βαθμονόμηση

Το ερωτηματολόγιο αποτελείται από 22 δηλώσεις στις οποίες ο συμμετέχων καλείται να απαντήσει χρησιμοποιώντας κλίμακα Likert 5 σημείων, όπου 1 αντιστοιχεί στο «Ποτέ», 2 στο «Σπάνια», 3 στο «Μερικές φορές», 4 στο «Συχνά» και 5 στο «Πάντα». Το συνολικό σκορ κυμαίνεται από 22 έως 110, με υψηλότερες τιμές να υποδηλώνουν υψηλότερα επίπεδα γνωστικής παρέμβασης. Η βαθμονόμηση μπορεί επίσης να επιτρέψει την ανάλυση δύο υποκλιμάκων: των σκέψεων άσχετων με το έργο και των σκέψεων σχετικών με την απόδοση.

Ανάλυση και Χρήση Δεδομένων

Τα δεδομένα που προκύπτουν από το CIQ μπορούν να αναλυθούν για να αποκαλύψουν μοτίβα γνωστικής παρεμβολής σε διαφορετικές καταστάσεις, πληθυσμούς ή χρονικά σημεία. Συγκρίσεις μπορούν να γίνουν μεταξύ ομάδων ή εντός των ατόμων (π.χ. πριν και μετά από παρέμβαση). Η ανάλυση μπορεί να περιλαμβάνει τον υπολογισμό μέσων όρων, διασποράς, καθώς και παραγοντικές αναλύσεις για την επαλήθευση της δομής του εργαλείου.

Χρήση Δεδομένων

Τα δεδομένα του ερωτηματολογίου μπορούν να χρησιμοποιηθούν για ερευνητικούς σκοπούς σε μελέτες που αφορούν την ψυχολογία της απόδοσης, το άγχος, τις γνωστικές διεργασίες και τη συναισθηματική ρύθμιση. Σε κλινικά πλαίσια, μπορούν να συμβάλουν στη διαγνωστική αξιολόγηση ή στην παρακολούθηση της αποτελεσματικότητας ψυχολογικών παρεμβάσεων. Σε εκπαιδευτικά περιβάλλοντα, μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την κατανόηση των δυσκολιών συγκέντρωσης των μαθητών ή φοιτητών κατά τη διάρκεια εξετάσεων.

Βιβλιογραφία

Sarason, I. G., Sarason, B. R., Keefe, D. E., Hayes, B. E., & Shearin, E. N. (1986). Cognitive interference: Situational determinants and trait-like characteristics. Journal of Personality and Social Psychology, 51(1), 215–226.
Sarason, I. G. (1984). Stress, anxiety, and cognitive interference: Reactions to tests. Journal of Personality and Social Psychology, 46(4), 929–938.
Wine, J. (1971). Test anxiety and direction of attention. Psychological Bulletin, 76(2), 92–104.